تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۵
کد مطلب : 10921
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: به دلیل ارزش افزوده بالا و ثروت آفرینی مناسب، تمرکز استان امر بر کامل کردن فرآیند اکتشاف و بهره‌برداری از معادن فلزی است.
تمرکز استان قم بر بهره‌برداری از معادن فلزی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری اکبر ابدالی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با فعال‌سازی معادن فلزی در قم می‌توانیم از ظرفیت کارشناسی نظام مهندسی معدن استان که دارای ۴۵۰ عضو است به خوبی استفاده و ثروت قابل توجهی را از فعالیت در این بخش برای استان ایجاد کنیم.
وی افزود: ما یکسری محدوده‌های معدنی در استان داریم که حاصل مطالعات سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان ایمیدرو است که این دو سازمان در استان کار اکتشافی انجام دادند و تعدادی محدوده فلزی در زمینه فلزاتی مانند مس، نقره، طلا و آهن اکتشاف کردند.
وی ادامه داد: این سازمان‌ها باید کار اکتشافی خود را با انجام اقدام‌هایی همچون حفاری در محل مورد نظر کامل کنند تا اگر حجم ذخیره‌ معدنی که در محل وجود دارد توجیه اقتصادی داشت، آن محدوده به عنوان معدن معرفی شود.
ابدالی گفت: درخواست استان از سازمان زمین شناسی کشور و سازمان ایمیدرو این است که کار تکمیلی اکتشاف این محدوده‌ها در قم را با سرعت بیشتری دنبال کنند.
وی تاکید کرد: تلاش و جهت‌گیری سازمان صمت قم در زمینه معدن، اکتشاف معادن فلزی در استان است چرا که ارزش افزوده بیشتری دارد و ما از این طریق می‌توانیم از توان متخصصان بخش معدن استان به شکل مطلوب‌تری استفاده کنیم.
وی ادامه داد: عمده مشکلی که ما برای اکتشاف این محدوده‌های فلزی داریم، یکی بحث استعلام از منابع طبیعی قم است چرا که اکثر ذخایر معدنی و فلزی استان در مناطقی است که پوشش گیاهی دارد و ما اینجا نیازمند همراهی هستیم و موضوع دیگر بحث معارضین محلی است.
رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: برخی از ساکنان در مناطق مختلف استان ممکن است تصور کنند معدنی که در اطراف محل زندگی آنان وجود دارد متعلق به ساکنان آن محل است در حالی که معدن جزو انفال و ثروت عمومی بوده و متعلق به حاکمیت و دولت است، از دستگاه‌های حاکمیتی انتظار در این زمینه نیز همراهی لازم را با ما داشته باشند.
گفتنی‌است ۱۹۵ پروانه بهره‌برداری معدن در استان موجود است که در این میان ۱۰۸ معدن فعال است و یک‌هزار و ۲۸۸ نفر به صورت مستقیم در این بخش مشغول کار هستند.
به گزارش ایرنا، ۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و سالانه چهارمیلیون تن انواع مواد معدنی از این معادن استخراج می‌شود که همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.
مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdccsoqs.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما