کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سند ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قم در حال آماده سازی و صدور است

13 بهمن 1401 ساعت 13:09

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سند ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان در راستای هویت بخشی به فعالیت‌های این بخش و حفظ کاربری در حال آماده سازی و صدور به نام بهره‌برداران است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری محمد رضا حاجی رضا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: برای صدور سند زمین‌های کشاورزی استان ابتدا نیاز بود که مسائل و مشکلات فنی،‌ حقوقی و اداری آن توسط دستگاه‌های مرتبط بررسی و رفع شود که این کار در حال انجام است و ما امیدواریم به زودی کارهای نهایی برای تحویل اسناد به متقاضیان صورت پذیرد.
وی افزود: صدور سند برای زمین‌های کشاورزی علاوه بر هویت بخشی به فعالیت‌های این عرصه، از تغییر کاربری اراضی نیز جلوگیری می‌کند که این موضوعی مهم برای حفظ و ارتقا سطح تولید محصولات کشاورزی در قم است، چرا که با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی،‌ زمین‌های قابل کشت استان کاهش می‌یابد و این مساله با سیاست‌های امنیت غذایی در تضاد است.
وی با اشاره به این که مجموع زمین‌های کشاورزی استان حدود ۱۰۴ هزار هکتار است، ادامه داد: با پیگیری‌های لازم،‌ به دنبال صدور سند برای تمام اراضی کشاورزی قم در مناطق مختلف هستیم اما قانون در این زمینه شرایطی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل کار صدور سند برای اراضی کشاورزی استان، اقدامی زمان‌بر است.
حاجی رضا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قم با وجود اراضی کشاورزی محدود نسبت به سایر استان‌های کشور و همچنین محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی و تنش‌های دمایی، در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی،‌ عملکرد قابل قبولی دارد و این ناشی از تلاش شبانه‌روزی کشاورزان این استان است که توانسته‌اند بر مشکلات غلبه و محصولات مورد نظر خود را تولید کنند.
وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری در تحقق راهبرد تامین امنیت غذایی در قم، تاکید کرد: بر اساس سیاست تغییر الگوی کشت قم برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی در استان به دنبال استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از فناوری‌های روز هستیم تا در همین اراضی موجود، میزان برداشت محصولات را افزایش دهیم.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/


کد مطلب: 10918

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/10918/سند-۴۰-هزار-هکتار-اراضی-کشاورزی-قم-حال-آماده-سازی-صدور

قم فوری
  https://www.qomefori.ir