تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : 10915
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: ۴۲۸ پروژه با اعتبار ۵۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای یک هزار و ۶۱۰ نفر در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال در این استان به بهره برداری می رسد.
۴۲۸ پروژه با اعتبار ۵۵ هزار میلیارد ریال دهه فجر در قم افتتاح می‌شود
ابراهیم معتمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی قم فوری بیان داشت: از این تعداد پروژه، ۳۹ پروژه مربوط به حوزه زیربنایی، پنج پروژه زیست محیطی، ۶۱ مورد درخصوص کشاورزی، سه مورد فرهنگی و ورزشی،۹ پروژه آموزشی، ۶ مورد تفریحی و گردشگری، ۲۲ پروژه صنعتی، سه مورد بهداشت و درمان، ۲۲۷ پروژه شهرداری ها و ۵۳ مورد مربوط به دهیاری هاست.
بافت مرکزی بزرگترین مشکل برای قم است
وی در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: برگترین مشکل برای قم، موضوع بافت مرکزی و هسته مرکزی از نظر اجتماعی و فرهنگی و ارائه خدمات و مباحث ترافیکی است، از رسانه ها درخواست داریم همه در کنار هم در این باره مطالبه کنند.
معتمدی اضافه کرد: در حوزه رسانه ای باید شاهد افزایش تعامل باشیم؛ مهم ترین بعد رسانه جریان سازی است و اینکه در چه حوزه هایی وارد شویم که خروجی بیشتری داشته باشیم و چه مطالبه ای از کدام مسئول صورت پذیرد تا سلسله اقداماتی ایجاد شود.
وی گفت: رسانه ها باید حساسیت خود را بر هسته مرکزی معطوف کنند و از دستگاههای اجرایی، استانداری، شهرداری و دیگر سازمان ها مطالبه گر این موضوع مهم باشند.
معتمدی با بیان اینکه رسانه‌ها باید برای توسعه و عمران شهر و مطالبه گری، جریان سازی کنند افزود: اگر بتواند در بسته ای به طور مرتب این مطالبات و جریان سازی ها اتفاق بیفتد و تمرکز اصلی را روی هسته مرکزی شهر قم داشته باشیم بخش زیای از دغدغه ها رفع می شود.
وی با بیان اینکه براین باورم در ۵۰ سال گذشته به قم توجه چندانی نشده است تصریح کرد: بیشترین پروژه‌ها نیز پیرامون هسته مرکزی شهر قم بوده اما با این حال هسته مرکزی دارای معضلات و مشکلات زیادی از نظر پارکینگ و بافت فرسوده است و ما امکانات اولیه را در هسته مرکزی شهر در زائرپذیری نداریم و همه باید دست در دست هم بدهند تا این مشکلات را رفع کنیم.
تامین خدمات اولیه، در ماندگاری زائران تاثیر مهمی دارد
وی گفت: تامین خدمات اولیه زائران اهمیت زیادی دارد، متاسفانه پارکینگ خوبی برای مردم نداریم و در این خصوص ضعف های زیادی است و در حوزه زائران خدمات خوبی ارائه نمی‌شود و سرویس و خدمات و زائرسرای ارزان و پارکینگ از خدمات اولیه ای است که وجود ندارد، از این رو ۷۰ درصد از زائران زیر ۶ ساعت از قم خارج می شوند و ماندگاری زائر نداریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان کرد: در قم تلاش های زیادی صورت گرفته و جای تقدیر دارد اما بسیاری از مسائل باید حل شود؛ بستر لازم و منابع برای تحقق این امر وجود دارد و باید به طور جدی تلاش و پیگیری و اتفاق نظر داشته باشیم و یک بسته کامل از خدمات و پروژه ها را ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: باید پروژه ها به طور مستمر رصد شود، پروژه هایی همانند ساماندهی واحدهای تجاری اطراف حرم حضرت معصومه، قبرستان نو، قبرستان شیخان، پارکینگ شرقی، تکمیل صحن فاطمی و فاز ۵ عماریاسر، ساماندهی چهل اختران و محله دروازه ری و میدان مطهری از جمله این پروژه هایی است که باید در هسته مرکزی شهر به سرعت به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: البته همه باید تلاش کنیم کاری که قرار است انجام شود در مسیر امیدآفرینی باشد و مردم و زائران از آن بهره مند شوند.
منوریل تا ایستگاه مصلی تکمیل می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در ارتباط با منوریل گفت: منوریل پروژه ای است که توجیهی ندارد و باید منتظر طرح های دیگری باشیم، در این رابطه با تعدادی از مخالفان و موافقان منوریل جلسه ای برگزار کردیم تا همه دیدگاهها به دقت بررسی شود و بدانیم چه چشم اندازی را برای این پروژه باید در نظر بگیریم.
وی افزود: در زمینه منوریل سه راه بیشتر وجود ندارد، یا باید آن را رها کرد و یا تخریب نمود و یا اقدام به تکمیل آن کرد، پروژه ای که ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده و چند هزار میلیارد تجهیزات آن در انبار است را نمی توان به این سادگی تخریب کرد.
معتمدی عنوان کرد: این پروژه ای بود که از سوی دولت وقت در دامان مدیریت شهری قم قرار داده شده است، مشخصا این پروژه دوباره به زمین دولت برگشته است و موضوعاتی چون منوریل و فرودگاه مانند تهاتر نفت است که مسائل آن کشوری است.
وی بیان کرد: ما تلاش خود را کرده ایم و بیش از ۲۰ جلسه کارگاهی برای منوریل برگزار شده است، قرارداد این پروژه، هشت سال است که رها شده؛ اما با پیگیری های زیاد در استان و شهرداری و شورای شهر تعیین تکلیف شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: دولت ها در موقعیت های مختلف تصمیمات مختلفی گرفته اند، از جانب ما همه مسائل استان تعیین تکلیف و بخش عمده ای حل شده است، این مسائلی که مانده پیگیری آن از طریق استان نیست و در معاونت اجرایی رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه است و ما پیگیری لازم را داریم و قبل از سفر بعدی رییس جمهور به قم باید تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: منوریل مشخصا پیمانکار و کارفرما دارد که کارفرما، شهرداری و پیمانکار شرکت مپناست و بیش از ۸۰ درصد کارهای سفت کاری انجام شده و از ابتدا تا مصلی تکمیل می شود، بخش دیگر نیز ادامه تا مهر و ماه فراخوان سرمایه گذار داده ایم و اگر قرار باشد تا پردیسان ادامه داشته باشد، این امر نیازمند کار مطالعاتی است و باید مشاوره برای ادامه تا پردیسان بگیریم چون باید یا این را اجرا کنیم یا خط B مترو را انجام دهیم که خط B مترو مصوب گرفته است.
وی در خصوص پروژه فرودگاه قم نیز تصریح کرد: فرودگاه نیز تقسیم و منطقه طرلاب از فرودگاه جدا و به سازمان هواپیمایی واگذار و همه مصادیق آن حل شده است و موضوع تهاتر نفت در مجلس شورای اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است، در مورد تهاتر نفت و نحوه پرداخت پول به قرارگاه خاتم باید از حواله نفت و بانک سپه تامین مالی شود.
وی در مورد راه آهن های متروکه داخل شهر نیز گفت: این بخش فقط باید فضای سبز شود هیچ تعریضی در خیابان ها انجام نمی شود و مشخصا فضای سبز است و همه راه آهن متروکه باید جمع آوری شود.
قم باید پایگاه معماری اسلامی ایرانی باشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: پایگاه معماری اسلامی ایرانی باید در قم باشد. در این حوزه به شدت مشکل داریم و جلساتی برگزار شد تا منجر به جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ و رئیس کل دادگستری و نمایندگان و استاندار شد و در جهت اصلاح طرح تفضیلی بحث گردید.
وی عنوان کرد: قرار شد اصلاح طرح تفضیلی تا قبل از پایان سال انجام شود و حذف نقشه اجرا در نظام مهندسی و جلوگیری شهرداری از ساخت و ساز گام نخست است و در این باره افزایش جرائم ماده ۱۰۰ توسط شورا یکی دیگر از رویکردهاست.
معتمدی ادامه داد: بسته ای در حال اماده سازی است تا در مدت زمان کوتاهی بتوانیم این امور را ساماندهی کنیم و جزو کارهای زیربنایی است و باید به طور جدی تلاش کرد.
نگاهی به مصوبات سفر اول رییس جمهور به قم
وی همچنین با اشاره به گزارش روند اجرای مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به استان قم تا آبان ۱۴۰۱ گفت: اختصاص مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان کلاسهای درس پردیس فارابی، اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل محوطه سازی و فاز اول تصفیه خانه فاضلاب در سایت توسعه پردیس فارابی، اختصاص مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل ساختمان دانشگاه معارف اسلامی قم و مبلغ ۲۴ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و سایر پروژه های دانشگاه قم از جمله این مصوبات بود.
معتمدی افزود: از دیگر مصوبات این سفر اختصاص مبلغ ۲ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل و تجهیز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اختصاص مبلغ هشت میلیارد تومان برای کمک به تجهیز دانشگاه های پیام نور استان، اختصاص مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و کمک آموزشی دانشگاه حضرت معصومه و اختصاص مبلغ پنج میلیارد تومان برای تکمیل فضاهای پژوهشی و فناوری پارک علم و فناوری است.
وی تصریح کرد: اختصاص مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح تثبیت شن های روان و مدیریت مناطق بیابانی، اختصاص مبلغ ۶ میلیارد تومان برای حفاظت و حمایت از جنگل ها و مراتع و جنگل کاری، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح استان، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت مجتمع های گلخانه ای استان قم، اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های بهینه سازی و اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه روش های نوین آبیاری استان قم از دیگر مصوبات این سفر است.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcft1dy.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما