کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم:

دغدغه داریم که از شاغل شدن دانشجویان‌مان مطمئن شویم

1 بهمن 1401 ساعت 21:40

مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم یکی از مراکزی است که با پوشش رشته‌های مختلف کاربردی، در خدمت دانشجویان قرار گرفته تا مهارت‌های عملی آن ها را تقویت و برای فعالیت در بازار کار و درآمدزایی آماده شوند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری دانشگاه جامع علمی کاربردی،  وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. این دانشگاه بر خلاف سایر دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش تئوری دروس، به آموزش عملی نیز می‌پردازد تا دانشجویان بتوانند بعد از گذراندن تمامی واحدهای درسی، مهارت‌های خود را در حوزه صنعت و بازار کار به کار بگیرند.  این دانشگاه رشته‌های متنوعی متناسب با گروه‌های آموزشی در شهرها و استان‌های مختلف ارائه می‌دهد، به همین دلیل این ویژگی سبب می‌شود تا داوطلبان دغدغه مسافت را نداشته باشند و نزدیکترین کد رشته محل خود را انتخاب نمایند. همچنین، با توجه به هزینه تحصیل و شهریه پایین، این دانشگاه گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌باشد.
علاوه بر آن مراکزی تحت نظر جهادهای دانشگاهی نیز در خدمت آموزش و تقویت مهارت‌های عملی و تبدیل علم تئوری آن‌ها به حیطه عملی فعالیت می‌کنند.
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم نیز یکی از مراکزی است که با پوشش رشته‌های مختلف کاربردی، در خدمت دانشجویان قرار گرفته تا مهارت‌های عملی آن‌ها را تقویت کند و برای فعالیت در بازار کار و درآمد زایی آماده شوند.
در ادامه رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم به توضیحاتی درخصوص این مرکز پرداخت.
محمد رستمی بیان کرد: رویکرد مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم به رشته‌های ارائه شده توسط این مجموعه، بازار محور است، آنچه که نیاز حوزه بازار، کارفرما و صنعت باشد و نزدیک به اینکه اشتغال‌زایی صورت بگیرد. در جهت این هدف تاکنون دو کار انجام شده است از جمله، تنوع رشته‌ها که با جرئت می‌توان گفت مرکز علمی کاربردی جهاد قم متنوع ترین رشته‌ها را بین مراکز علمی کاربردی استان دارد. ما در گروه فرهنگ و هنر، مدیریت و صنعت رشته داریم، لذا ما مرکزی نداریم که در این سه گروه همزمان چندین رشته داشته باشد و این از لحاظ تنوعی خیلی کمک می‌کند و ما تنها گروهی که رشته نداریم کشاورزی و منابع طبیعی است. لذا رشته‌هایی انتخاب کردیم که بازار کار داشته باشد و در جهت ارتقا سطح افراد نزدیک تر باشد.
وی افزود: موضوع دوم تمرکز بر تربیت تکنسین است. ما بیشتر به جهتی متمایل شدیم که جذب دانشجو در مقطع کاردانی داشته باشیم، چراکه اکنون مشکل اساسی ما در حوزه اشتغال بحث نبودن نیروی کار ماهر است، لذا حوزه صنعت در حال حاضر به شدت نیاز به نیروی کار دارد. یا نیرو نیست و یا نیرویی با تحصیلات بالا هست که عملا مناسب حوزه صنعت و خط تولید و اینچنین کارهایی نیستند. چراکه آنها نیاز به یک کار تکنسینی دارند و منِ نوعی که کارشناسی یا ارشد گرفتم، چنین شغلی برایم جالب و در شان نیست که در خط تولید قرار گیرم.
رستمی به تفاهم نامه این مرکز با صنایع بزرگ استان و مراکزی که جزو خوشه‌های اصلی استان در حوزه اشتغال و طرح پایش سرزمینی که انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: کاری که در هفته پژوهش امسال انجام شده، انعقاد یک تفاهم نامه با یک مجموعه صنعتی در شهرک صنعتی ثامن؛ شهرک چوب و مبلمان استان قم، برای تربیت نیروی ماهر در حوزه چوب و مبلمان بود. این امر در جهت تعریف رشته‌های حوزه چوب و مبلمان هست و دیگری دوره‌های مهارت افزایی و توضیح کوتاه مدت و تخصصی بود که نیاز آنها را برطرف می‌کرد. این تفاهم نامه منعقد شده و در حال برنامه ریزی است.
وی تفاهم نامه علمی کاربردی جهاد قم با شرکت فولاد غرب آسیا را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: فولاد یک صنعت مادر است و صنایع مختلف زیر مجموعه آن کار می‌کنند و قرار بر این شد که نیاز اشتغال این صنعت از سال آینده به ما ارائه شود و ما در این مدت نسبت به تربیت نیروی انسانی برای آنها اقدام کنیم. این پروژه عملا ماموریت اصلی دانشگاه علمی کاربردی و خود مجموعه جهاد دانشگاهی می‌تواند در این موضوع تحقق پیدا کند.
رستمی ادامه داد: وقتی رشته‌ای مرتبط با حوزه فولاد باشد را می‌آوریم با تضمین کار است و این یکی از اهداف مهم علمی کاربردی است که برای بازار دانشجو تربیت کند، لذا وقتی بازار می‌گوید من در چندسال آینده این نیروها را لازم دارم ما تربیت می‌کنیم و خروجی تحویل می‌دهیم. اگر افرادی بخواهند وارد این رشته‌ها از جمله فولاد شوند امیدواریم در مهر سال آینده و همزمان با پذیرش جدید، با اضافه کردن رشته فولاد بتوانیم در خدمت جامعه باشیم. علاوه بر این این مهارت افزایی کارکنان صنایع فولاد در قالب دوره‌های کوتاه مدت اولویت ما است. در اصل علمی کاربردی پلی ارتباطی میان صنعت و دانشگاه است و برنامه ریزی‌های آن در حال انجام است که در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم افزود: ما در ارتباط حوزه دانشجویی و صنعت و اشتغال سعی کردیم با سه گام ذکر شده که برداشتیم این ارتباط را تحقق ببخشیم. حال اینکه آیا این ارتباط ایده آل است باید گفت هنوز نه، لذا کار سختی است تا بتوان اعتماد صنعت را جلب کرد، از این رو باید تلاش بیشتری انجام داد تا صنایع دیگر نیز وارد شوند و این امر تحقق یابد.
رستمی با اشاره به فعالیت‌های مرکز نوآوری این مجموعه اظهار کرد: ما از ابتدای سال ۹۹ که مجوز مرکز نوآوری را در دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت علوم دریافت کردیم، از ابتدا با یک موافقت اصولی و مجوز یکساله آغاز به کار کردیم که اکنون مجوز سه ساله داریم. تنها مرکز نوآوری که دارای مجوز سه ساله است مرکز علمی کاربردی جهاد است که در حوزه طراحی و بسته بندی فعالیت می‌کند. ما در حال حاظر سه هسته نوآور مستقر داریم که به محصول رسیدند و درحال ثبت کارهای شرکت خود هستند و دو هسته نوآور داریم که در مسیر اضافه شدن هستند که امیدواریم در این دو موضوع هم فعالیت‌های خوبی انجام شود.
وی افزود: این هسته‌های نوآور در دو نمایشگاه اخیر در سطح استان شرکت کردند و بستری ایجاد شده برای حل مسائل استان در حوزه طراحی و بسته بندی، لذا تفاهم نامه خوبی هم با اتحادیه چاپ و بسته بندی استان داریم که در این موضوع بتوانیم با هم همکاری کنیم. این موضوع هم جزو موضوعات اولویت دار است و می‌توان گفت در نمایشگاهی هم که بودیم و مراجعه‌ای که مدیران استانی داشتند حساب ویژه‌ای باز کردند که به یاری خدا بتواند این مرکز بخشی از مشکلات حوزه طراحی و بسته بندی استان در حوزه تولید و خدمات را بتواند حل کند.
رستمی ادامه داد:  یکی از اتفاقاتی که در دو سال اخیر افتاد این موضوع بود که ما در سال ۱۴٠٠ برترین مرکز علمی کاربردی استان با سطح بندی که دانشگاه جامع علمی کاربردی داشت شناخته و معرفی شدیم. در حال حاضر بیشترین دانشجو بین مراکز علمی کاربردی استان را مرکز جهاد دانشگاهی دارد. ۳۸ مرکز علمی کاربردی در کشور داریم که مثل مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم زیر مجموعه موسسه آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند، بین این مراکز ما جزو ده مرکز برتر از لحاظ تعداد دانشجو هستیم. این روند افزایش تعداد دانشجو در این سه سال اخیر بیشتر شده که در ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۴٠ دانشجو بود و الان به ۷۲۴ دانشجو رسیده است. امیدواریم این روند همچنان افزایشی باشد که یکی از دلایل این افزایش هم انتخاب نوع رشته‌ها بود که نیاز استان و دانشجویان و متقاضیان نزدیک تر را برطرف می‌کرد.
رستمی تصریح کرد: برنامه ما این است که در سال ۱۴٠۲ این تعداد را به ۱٠٠٠ دانشجو برسانیم، لذا ما از بحث‌های دیگر نیز غافل نشدیم، به هر حال علمی کاربردی، دانشگاهی است که بر اساس شهریه مدیریت می‌شود و بودجه‌ای ندارد و جزو دانشگاه‌های مهارتی حساب می‌شود که با شهریه است. سعی کردیم در برنامه‌های آینده وابستگی‌ها به شهریه را کم کنیم و از لحاظ مدیریت دانشگاه در حوزه مالی بهتر عمل کنیم. این کار سختی است که وارد پروژه شویم و به دلایل مختلف یا ساختار خود جهاد است که ما اولین وظیفه خود را آموزش می‌دانیم و بستری فراهم کنیم که متقاضیان آموزش ببینند و آموزش آنها مرتب برگزار شود و آزمون دهند و به هدف خود رهنمود شوند.
وی ادامه داد: وقتی شما تمایل دارید موضوعی که جدا از این مقوله است وارد شوید کار سخت می‌شود، چراکه ساختار این چنین چیده شده. حوزه پژوهش و کارآفرینی را فعال کردیم که قبلا عملا فعال نبود و در این موضوع توانستیم چندین پروژه بگیریم و از ظرفیت خود دانشجویان و اساتید استفاده کردیم. در حوزه فرهنگی هم به همین شکل قرارداد با روابط عمومی آن، شهرداری، مراکز درمانی در حوزه تولید و محتوا و داوری جشنواره‌های ملی و استانی، مثل جشنواره قرآن و عترت که سال ۹۹  داوری بخش هنری و ادبی را داشتیم و سال ۱۴٠٠ هم داوری این دو بخش و هم دبیرخانه آن را داشتیم که از بین مراکز کشور به ما واگذار شد.
وی افزود: ما دانشجویانی داریم که چندین برابر شهریه‌ای که به ما دادند از ما درآمد کسب کردند بابت فعالیت‌هایی که در حوزه پروژه‌ها داشتند. شورای پژوهش و فناوری مرکز را فعال کردیم و سعی کردیم که اشتغال به معنای درآمد ایجاد شود و با گرفتن پروژه‌های بیرونی اتفاق بیفتد. امیدواریم این روند هم ادامه داشته باشد و فعالیت‌های مختلفی انجام دهیم. یکی از کارهایی که در حوزه پژوهش انجام شد تفاهم نامه‌هایی بود که با دانشگاه‌ها بسته شد. دانشگاه قم، پردیس فارابی، تهران، دانشگاه آزاد، مرکز رشد دانشگاه آزاد، پارک علم و فناوری و دیگر مجموعه‌ها وارد این تفاهم نامه شدند و کارهای مشترک انجام دادیم و دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی را با هم برگزار کردیم و باز با هدف ارتقا توانمندی و افزایش ظرفیت خودشان عمل کردیم.
رستمی اضافه کرد: اقرار است که بگویم از لحاظ ارائه مشاوره‌های حقوقی، کسب و کار و روان شناسی یکی از فعال ترین دانشگاه‌های قم در علمی کاربردی جهاد هستیم. اکنون سه دفتر مشاوره ما فعال است که به صورت رایگان در حال خدمات رسانی هستند و شامل حوزه کسب و کار، حقوق، مشاوره حقوقی و حوزه روان شناسی است و استقبال خوبی هم شده. ۹ تشکل دانشجویی و انجمن و کانون در این مجموعه داریم که فعال هستند از جمله کانون ورزشی که بحث تیم‌های ورزشی را شکل می‌دهند، تست فوتسال برای آقایان می‌گیرند و تیم مرکز را آماده می‌کنند و والیبال برای بانوان، مسابقاتی را با هیئت ورزش‌های همگانی انجام دادیم و به مناسبت هفته تربیت بدنی فعالیت داشتیم و مسابقاتی مثل دارت که در محیط خود دانشگاه داشتیم و در راستای شادابی برای دانشجویان بوده‌است.
وی ادامه داد: ما در گروه فرهنگ و هنر مثل مترجمی زبان انگلیسی، گرافیک، عکاسی و انیمیشن داریم، رشته‌هایی که در این زمینه وجود دارد، در حوزه‌های عکاسی تبلیغاتی، رسانه‌های چاپی، در گروه مدیریت مدیریت کسب و کار، دستیاری حقوق قضایی، خدمات قضایی کاردانی و کارشناسی، در حوزه صنعت تعمیرات تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، برنامه سازی کامپیوتر، اینترنت و شبکه‌های گسترده، طراحی صفحات وب، رشته‌ها عملا در همه گروه‌ها هستند. اساتیدی هم که در علمی کاربردی هستند و ما سعی می‌کنیم از آن‌ها استفاده کنیم، اساتیدی هستند که خود در بازار مشغولند، صرفا اساتید تئوری نیستند و درحال انجام پروژه و فعالیت هستند و تجربه مناسبی دارند.

انتهای خبر/


کد مطلب: 10801

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/10801/دغدغه-داریم-شاغل-شدن-دانشجویان-مان-مطمئن-شویم

قم فوری
  https://www.qomefori.ir