کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری یادواره شهید نواب صفوی و همرزمان با مشارکت شهرداری قم

29 دی 1401 ساعت 18:41

یادواره روحانی شهید سید مجتبی نواب صفوی و همرزمان با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری به نقل از واحد خبر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، یادواره روحانی شهید سید مجتبی نواب صفوی و همرزمان در حسینیه حضرت امام حسن عسکری(ع)، جنب وادی‌السلام قم (محل مقبره شهید نواب صفوی) با حضور خانواده این شهید و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برگزار شد.
در این یادواره که به مناسبت شصت‌وهفتمین سالگرد شهادت این شهید بزرگوار برگزار شد؛ کلیپ‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید درباره شهید نواب صفوی پخش شد.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد میرزا محمدی از استادان حوزه علمیه قم، محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام، مصطفی ملایی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم، رضا گرزین نماینده فداییان اسلام استان قم و ضیایی داماد شهید نواب صفوی درباره ویژگی‌های شهید نواب صفوی سخنانی را بیان و بر پیروی از راه شهدا تأکید کردند.
شهید نواب صفوی جریان ساز بود
دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در این یادواره با تجلیل از شخصیت شهید نواب صفوی اظهار داشت: شهید نواب صفوی نسبت به مسائل دینی و مذهبی دغدغه‌مند بود و هنگامی‌که غائله احمد کسروی پیش آمد، درس و حوزه را در نجف اشرف تعطیل کرد و به ایران آمد تا پاسخ حرف‌های سخیف این فرد را بدهد.
محمدمهدی عبدخدایی اضافه کرد: علمای نجف شهید نواب صفوی را در رسیدن به ایران کمک کردند تا او بتواند به وظیفه‌اش عمل کند و غائله کسروی را پایان دهد.
وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به شخصیت انقلابی رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب، شخصیت والایی بوده که با اقتدار در حال مبارزه با استعمار است و در بین سران کشورها کسی همانند و همتای ایشان سراغ نداریم.
همرزم شهید نواب صفوی با اشاره به ملاقات شهید نواب صفوی با ملک حسین پادشاه اردن گفت: شهید نواب صفوی ۳۰ سال بیشتر نداشت که به دیدار مسوولان بلندپایه کشورهای اسلامی می‌رفت و در دیدار ملک حسین پادشاه اردن به او گفت من به دیدن پادشاهان نیامدم و از دیدن پادشاهان نیز متنفرم، اما چون تو سید هستی، آمدم، تو را نصیحت کنم، که مطبوعات عکس نواب صفوی را در کنار ملک حسین چاپ کردند و نوشتند که نواب، ملک حسین را نصیحت کرد.
وی خاطرنشان کرد: شهید نواب صفوی همانند علامه بهبهانی و شیخ مرتضی انصاری که در حوزه علمیه جریان ساز بودند، او نیز در دولت اسلامی به وجود آوردن جریان ساز بود.
برگزاری یادواره‌های شهدا موجب افزایش بصیرت جامعه ‌می‌شود
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز در این یادواره خاطرنشان کرد: غرب در خصوص جنگ نرم و یا تهدید نرم به دنبال این است که قهرمانان، شخصیت‌ها، باورها و مفاهیم ارزشی و اعتقادی که برای ما مهم است را در جامعه خودمان، از ما بگیرند.
مصطفی ملایی ادامه داد: غرب به دنبال قداست‌زدایی و اعتبارزدایی از شخصیت‌های ارزشمند، شهدا و مکتب‌هایی همچون مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و مبانی و مفاهیم ارزشی و اعتقادی ماست.
وی با بیان اینکه دشمنان چون در جنگ سخت موفق نبودند، رو به سمت جنگ نرم آورده‌اند، یادآور شد: آنان در جنگ نرم از امکانات و افراد خودمان استفاده می‌کنند، برای اینکه بتوانند آن جابجایی مفهومی، اعتقادی و باوری را انجام دهند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: غرب به دنبال این است که آن مفاهیمی ارزشی که باعث تحقق انقلاب اسلامی ما شد و شخصیت‌هایی همچون شهید نواب صفوی و بقیه شهیدان عظیم‌الشان (چه قبل از انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس) را از ما بگیرند.
وی با بیان اینکه با استفاده از ابزارهای جنگ نرم این مفاهیم و ارزش‌ها را از  ما می‌خواهند بگیرند، تصریح کرد: می‌خواهند در قالب بستر رسانه و ابزارهای هنری، جابجایی اعتقادی در ما ایجاد کنند و غرب با تئوری‌سازی در بستر مفاهیم گوناگون، می‌خواهد ذهن جوان ما را تغییر دهد.
  شهید نواب صفوی برخورد متواضعانه‌ای با مراجع داشت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی حسینی یکی از پژوهشگران حوزه علمیه نیز، تحقیقات خود را درباره شهید نواب صفوی در زمینه نگاه شهید نواب صفوی به حوزه علمیه و روحانیت و نگاه مراجع تقلید به این شهید بیان کرد.
این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه پس از حدود ۷۰ سال از شهادت نواب صفوی یاد این شهید هنوز زنده است، گفت: شهید نواب صفوی در آن زمان اندیشه ولایتمداری و ولایت‌فقیه را مطرح کرد و نیز احترام ویژه و برخورد متواضعانه‌ای با مراجع عظام تقلید و علمای حوزه داشت.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) نگاه بسیار مثبتی به شهید نواب صفوی داشتند.
همچنین در این آیین یکی از شاعران، اشعاری را در رابطه با این شهید بزرگوار قرائت کرد.
گفتنی است در این مراسم جمعی از خانواده‌های گران‌قدر شهیدان، جانبازان و ایثارگران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد طباطبایی‌نژاد و مجتبی بُستان سرپرست و معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، مهدی کلانترزاده مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم و جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم نیز حضور داشتند.
در پایان این یادواره شرکت‌کنندگان به‌صورت دسته‌جمعی بر مزار شهید نواب صفوی حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه، بار دیگر بر پیروی از راه امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهیدان تأکید کردند.
همچنین سرود «سلام هموطن» در کنار مزار مطهر این شهید اجرا شد.
این یادواره با مشارکت نهادهایی همچون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، سپاه استان قم، کنگره ملی شهدای استان قم، ستاد کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، جمعیت فداییان اسلام قم و شبکه فعالان جهاد و شهادت وارثون برگزار شد.
شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نواب صفوی از روحانیان مبارز و رهبر جمعیت «فداییان اسلام» و از پیشتازان مبارزات اسلامی و مکتبی بر ضد رژیم ستمگر شاهنشاهی و استعمار بود که رهبر معظم انقلاب او را «پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما» لقب داده‌اند که به همراه سه تَن از اعضای جمعیت فداییان اسلام به نام‌های خلیل طهماسبی، مظفرعلی ذوالقدر و سید محمد واحدی در ۲۷ دی ۱۳۳۴ هجری خورشیدی مصادف با شام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط دژخیمان پهلوی به شهادت رسیدند و آرامگاه این شهید گران‌قدر در وادی‌السلام شهر قم در بلوار امام موسی صدر (خاکفرج) است.

انتهای خبر/


کد مطلب: 10791

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/10791/برگزاری-یادواره-شهید-نواب-صفوی-همرزمان-مشارکت-شهرداری-قم

قم فوری
  https://www.qomefori.ir