تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب : 10777
امروز که کشور به دلیل افزایش سرمای هوا دچار افت فشار گاز و قطعی در برخی از نقاط کشور شده است باید تمام هم‌وطنان برای عبور از این بحران و جلوگیری از بروز مشکلات در برخی نقاط کشور صرفه‌جویی و بهینه مصرف کنند.
صرفه‌جویی مهم‌ترین نسخه عبور از بحران گاز/فرهنگ‌سازی مؤثرترین کار برای بهینه‌کردن مصرف انرژی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری این روزها شاید جمله «مصرف گاز در ایران رکورد زد» را بارهاوبارها در این ایام سرد سال که سرمای آن در دهه اخیر بی‌سابقه بوده است را شنیده باشیم. امروز با وجود این سرمای شدید و بحرانی که تمام دنیا را فراگرفته است قدر نعمت گاز را بیش‌ازپیش می‌دانیم، نعمتی که شاید چندان هم به آن توجه نمی‌کردیم.
در این ایام با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که  بر اساس اعلام مرکز مدیریت و اطلاعات و حوادث غیرمترقبه کشور، سرما و کاهش دما در ۲۷ استان زیر صفر درجه بوده و همچنین در استان‌های شمال غربی و شرقی دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است؛ همان‌طور که گفته شد این از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته
دراین‌خصوص مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه به‌تبع کاهش دما افزایش شدید مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری را شاهد هستیم، گفت: امروز حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد و معادل تولید ۶ فاز پارس جنوبی است.
همچنین  جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه سفر خود به مشهد در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طی این مدت میانگین دما در ۲۰ استان کشور ۱۰ درجه زیر صفر بود که رقمی بی‌سابقه است، افزود: با تدابیر انجام شده، تعمیرات اساسی و اقدامات در سکوهای تولید گاز، افزایش ظرفیت تولید گاز در این ایام در حال رقم‌خوردن است.
وی بیان کرد: بدین طریق تولید گاز خام نزدیک به ۹۹۰ میلیون مترمکعب و تولید گاز شیرین خروجی از پالایشگاه نیز به ۸۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است که رکورد بی‌نظیری است.
وزیر نفت ادامه داد: طی چند روز اخیر و باتوجه‌به سرما در استان‌های شرق کشور نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع مصرف شده است.



صرفه‌جویی مهم‌ترین نسخه عبور از بحران گاز
این اعداد نشان از افزایش مصرف گاز در زمستان سال جاری نسبت به سال‌های قبل را می‌رساند که برای مدیریت این مسئله دولت در چند روز گذشته برای برخی ادارات نسخه تعطیلی و برخی نسخه دورکاری را تجویز کرد و همچنین ساعت شروع به کار برخی از ادارات استان‌ها هم به ۹ تغییر کرده است تا این‌گونه بتواند این افزایش مصرف را مدیریت کند.
اما آنچه که در شرایط فعلی بیش از هر راهکار دیگری می‌تواند به موضوع کمبود گاز کشور و از سوی دیگر به امر تولید و رونق اقتصاد کمک کند و مؤثر واقع شود، بحث صرفه‌جویی از سوی آحاد جامعه است که این امر با کم‌کردن دمای منزل و رساندن آن به حد مطلوب امکان‌پذیر خواهد بود.
ضریب نفوذ شبکه‌ گازرسانی در قم ۹۹ درصد است
از همین رو مرتضی خوش لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه شهر قم با بیان این که ضریب نفوذ در استان قم از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار کرد: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز برای مناطق شهری قم، ۹۹٫۵ و برای مناطق روستایی قم ۹۹٫۳ درصد است.
وی با بیان این که در حدود پانصد هزار مشترک گاز در استان قم وجود دارد، تصریح کرد: از این مقدار در حدود نود درصد گاز مصرفی استان به بخش خانگی و عمومی تعلق دارد.
خوش‌لهجه سهم گاز مصرفی توسط صنایع استان را ده درصد اعلام و در این باره خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه شرکت گاز استان قم بر این است که با انجام تکالیف قانونی خود ذیل برنامه ششم، تمامی صنایع، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و مراکز پرورش دام و طیور از نعمت استفاده از گاز طبیعی بهره‌مند شوند.



در قم شاهد افت فشار و یا کمبود گاز در این مدت نبودیم
قم در عرصه ذخیره گاز طبیعی نقش‌آفرین است و نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز ایران و خاورمیانه در سال ۹۱ در منطقه سراجه در ۴۰ کیلومتر استان قم راه‌اندازی شده است که به دلیل نزدیکی و دسترسی آسان به خطوط انتقال گاز و همچنین به دلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و می‌تواند پشتیبان خوبی برای تأمین گاز در فصول سرد سال محسوب شود.
این در حالی است که خوش لهجه با اشاره به موقعیت قم و میزان مصرف گاز در این استان، بیان کرد: استان قم به دلیل شرایط جغرافیایی در بخش مصارف خانگی دچار افت فشار گاز نیست، بااین‌حال صرفه‌جویی از سوی هم استانی‌های عزیز باعث می‌شود تا علاوه بر کمک به اقتصاد کشور و حفظ این میراث گران‌بها برای نسل‌های آینده، هم‌وطنانی که در انتهای شبکه مصرف نظیر استان‌های آذربایجان، اردبیل و... ساکن هستند نیز با افت فشار و قطعی گاز مواجه نشوند.
بهترین و مؤثرترین کار فرهنگ‌سازی برای بهینه‌کردن مصرف انرژی است
همچنین دراین‌خصوص شاهچراغی، استاندار قم در بازدید از مرکز پیام، مانیتورینگ و دیسپاچینگ شرکت گاز استان با تأکید بر اینکه شرایط کنونی به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی در کشور است گفت: ما باید همواره نسبت به چنین شرایطی آمادگی کافی داشته باشیم تا از اخلال در آسایش زندگی مردم پیشگیری شود؛ با وجود همه اقدامات انجام شده در راستای آمادگی برای مقابله با بحران اما بهترین و مؤثرترین کار فرهنگ‌سازی برای بهینه‌کردن مصرف انرژی است.
شاهچراغی با اشاره به وجود برخی رفتارهای نادرست در مصرف انرژی که باعث افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است گفت: ما فرهنگ غنی داریم و باید با بهره از همین مبانی فرهنگی و دینی و استفاده از ظرفیت‌های و ابزارهای مختلف رسانه‌ای و تربیتی این رفتارهای غلط را اصلاح کنیم.
استاندار قم با تأکید بر اینکه ما در قم شاهد افت فشار و یا کمبود گاز در این مدت نبودیم گفت: طی یک هفته گذشت ما برای کمک به هم‌وطنان در شمال کشور که به دلیل سرمای بی‌سابقه دچار مشکل شده‌اند برخی محدودیت‌ها را در سطح ادارات و مراکز آموزشی اعمال کردیم.
درهرحال با تمام این تفاسیر که گاز قم دچار افت فشار و یا قطعی نمی‌شود؛ اما باید با مصرف بهینه و صرفه‌جویی به فکر اقتصاد کشور و همچنین هم‌وطنان خودمان در گوشه کنار کشور باشیم تا با افت فشار گاز و یا قطعی مواجه نشوند.
از همین رو معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه (س) اعلام کرد که واحد فنی مهندسی این آستان مقدس، چهار برنامه مختلف را برای کنترل و کاهش مصرف گاز در دستور کار قرار داده است که در مجموع اقدامات پیش‌بینی شده ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف گاز را برای بازه زمانی که کشور در شرایط ویژه به سر می‌برد، رقم خواهیم زد.
از طرفی مسجد مقدس جمکران هم برای صرف جویی در مصرف گاز مسجد امام علی (ع) و شبستان هفت هزارمتری امام حسن عسکری (ع) که به‌عنوان محل خواب زائران استفاده می‌شود و بخاری‌های بزرگ گازی در آن کار می‌کند را به‌صورت موقت بست و شبستان کربلا که محل برگزاری مراسم‌ها است را فقط برای برنامه‌های رسمی مسجد بازگشایی می‌کند و برنامه جانبی دیگر تا بهترشدن شرایط، در این مکان برگزار نخواهد شد.
همچنین دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اعلام کرده باهدف صرفه‌جویی و کمک به پایداری شبکه گاز، علاوه بر اقدامات زیرساختی و تعویض و تعمیر تجهیزات گرمایشی در مراکز مختلف و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم، استفاده از سوخت جایگزین را در دستور کار مراکز درمانی قرار گرفته است.
این در حالی است که اصناف استان قم نیز اعلام کرده واحدهای صنفی می‌بایست فعالیت خود را تا ساعت ۲۱ به اتمام برسانند و ۵۰ تیم بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت، بسیج اصناف و بازرسی اتاق اصناف برای اجرای این طرح نظارت دارند و با واحدهایی که این دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند برخوردهای قانونی صورت گیرد.



توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف گاز در منازل
امید است با صرفه‌جویی حداکثری از سوی همه شهروندان در جای‌جای کشور در این روزهایی که با کاهش بی‌سابقه دما تأمین گاز وارد نقطه حساس شده، افت فشار گاز در برخی استان‌ها جبران شود و هم‌وطنان ما در مناطق شمال شرق که در انتهای خطوط گازرسانی قرار دارند با مشکلات کمتری مواجه باشند. در همین راستا برخی اقدامات مهم در جهت کاهش مصرف و مصرف بهینه پیشنهاد می‌شود.
یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق‌کاری‌شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک‌لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد.
همچنین نصب پرده‌های کاملاً چین‌دار که پنجره را کاملاً بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه‌داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنند، به‌ویژه اگر آستر براق داشته باشند.
زیاد کردن بیش از حد شعله، قراردادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدررفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند.
وجود هرگونه ترک در دودکش می‌تواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد، به همین جهت دودکش‌ها می‌بایست سالی یک‌بار بررسی شوند و در صورت شکستگی مرمت شوند.
در راستای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت، دمای آب‌گرم‌کن می‌بایست روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر تنظیم شود و برای جلوگیری از هدررفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله‌های آب گرم و رادیاتور مرکزی می‌بایست عایق‌بندی شوند.
سرویس و تمیزکاری فن کوئل ها و هواگیری رادیاتورها، عدم استفاده از شومینه به دلیل اتلاف بالای انرژی، بستن کامل دریچه‌ها و خروجی کانال‌های کولر، بستن درب اتاق‌های بدون استفاده از جمله توصیه‌ها در راستای کاهش مصرف انرژی در منازل است

حسین حیدری
انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbzzb8.rhbgzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما