کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

دولت سیزدهم به توسعه مدارس مردمی رویکرد جدی دارد

29 دی 1401 ساعت 0:45

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور با تاکید بر رویکرد جدی دولت سیزدهم به مدارس مردمی و هیات امنایی گفت: یک درصد از کل مدارس کشور به خیران و واقفان و کسانی که در قالب گروه‌های جهادی در حوزه تعلیم و تربیت فعال هستند، واگذار خواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری احمد محمودزاده عصر چهارشنبه در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش قم، در سالن جلسه‌های مرکر رفاهی آموزشی  شماره یک فرهنگیان این استان همچنین افزود: در حال زمینه‌سازی برای ورود به این موضوع در وزارت آموزش و پرورش هستیم.
وی ادامه داد: در بحث تحولی دولت نیز مطرح است که مشارکت در تعلیم و تربیت را از مسائل مالی به مسائل چند وجهی تربیتی خانواده‌ها توسعه دهیم.
محمودزاده اضافه کرد: به منظور ظرفیت‌سازی برای مدارس هیات امنایی، باید در شوراهای مختلف آموزش و پرورش نظرها ارائه شود تا به یک الگویی برسیم و از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بخشی از مراکز آموزشی کشور به این شیوه مدیریت شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین مدارس هیات امنایی که هم اکنون در کشور فعالیت می‌کنند، رقابت ناسالمی با مدارس غیردولتی دارند گفت: قرار نیست، با فراهم کردن امکانات خوب در این مراکز، همچنین جذب دانش‌آموزان مستعد و به کارگیری معلمان با تجربه با مدارس دولتی رقابت داشته باشیم.
محمودزاده با تاکید بر اینکه مدارس غیردولتی نباید خیلی به شهریه دانش‌آموزی اتکا داشته باشد گفت: بخش غیردولتی نیز باید با توجه به ظرفیتی که دارد، امر تاسیس و اداره مدرسه را به عهده بگیرد.
رئیس مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: امکان سنجی و ظرفیت سنجی بر عهده شورای معاونان و مدیران مناطق آموزش و پرورش است، در حال تمرین این موضوع هستیم و باید به آن کمک شود.
وی همچنین سند راهبردی مدارس غیردولتی را مورد توجه قرار داد و گفت: این سند راهبردی منتج از سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است، از این رو شورای معاونان اهتمام لازم را به این موضوع داشته باشند.
محممودزاده توجه به ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی را ضروری دانست و بیان داشت: به کیفیت مسائل پرورشی در مدارس غیردولتی نقدهایی است که به شکل تک قطبی یا تک بعدی حرکت می‌کنند و به مسائل آموزشی نسبت به مسائل پرورشی و تربیتی ورود بیشتری دارند.
وی با ذکر اینکه باید از وارد آمدن آسیب بیشتر به مدارس غیردولتی جلوگیری کنیم گفت: برخی مواقع باید از طرف مدارس غیردولتی نقش‌آفرینی‌هایی را شاهد باشیم، در این ایامی که در کشور تشنج ایجاد شد، انتظار داشتیم، موسسان مدارس غیردولتی به برخی شبهه‌هایی که از بیرون به داخل نظام تزریق می‌شد، جواب بدهند.
مدارس غیردولتی نقش مهمی در کاهش تراکم دانش‌آموزی دارند
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به نقش مدارس غیردولتی در کاهش تراکم دانش‌آموزی گفت: در سال تحصیلی جاری که بیش از ۲۰۰ مدرسه در استان داریم، مدارس غیردولتی بار بزرگی از دوش آموزش و پرورش برداشتند.
علیرضا رحیمی افزود: اگر بخش غیردولتی نبود، تراکم دانش‌آموزی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی بود و بیم آن وجود داشت که در برخی مناطق با مدارس سه شیفت مواجه باشیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در صورتی که مدارس غیردولتی تابع قانون باشند، از آنها دفاع می‌کند گفت: در حوزه پیش دبستانی و ابتدایی، پوشش تحصیلی و جذب و آموزش نیروها در استان شرایط خوبی وجود دارد و از ابتدای سال تاکنون در قالب ۴۸ دوره آموزشی نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش خدمت برگزار کرده‌ایم.
این مسئول با بیان اینکه قم به لحاظ رشد نمره‌های امتحان‌های نهایی رتبه نخست را در بین استان‌های کشور دارد گفت: در زمینه تحقیقات رتبه دوم و در خصوص نماز هم رتبه ممتاز را در بین دستگاه‌های اجرایی به دست آورده‌ایم.
رحیمی ادامه داد: قم در المپادهای علمی با ۱۱ مدال شامل هفت طلا و چهار نقره بالاترین مدال را در تاریخ آموزش و پرورش کسب کرده است.
وی با اشاره به صدور مجوزهای متعدد برای تاسیس مدارس غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: برای گروه‌های که صلاحیت لازم برای فعالیت در آموزش و پرورش بودند، زمینه را فراهم کرده‌ایم.
رحیمی همچنین خاطرنشان کرد: با اعطای تسهیلات به موسسان مدارس غیردولتی و یا معافیت آنها از عوارض شهرداری، گام موثری برای رشد این مراکز برداشته خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اتخاذ سیاست‌های دولت مبنی بر واگذاری بخشی از فعالیت‌های مدارس به بخش مردمی گفت: از این اقدام به شدت استقبال می‌کنیم، ظرفیت خوبی در استان است که امیدواریم، عملیاتی کنیم.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز با اشاره به تعداد مدارس غیردولتی موجود در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش استان گفت: ناحیه یک ۴۸، ناحیه ۲ نیز چهار و نواحی سه و چهار هم به ترتیب از ۳۵ و ۱۱۶ آموزشگاه غیردولتی برخوردار هستند.
ناصر حمزه‌ای با ذکر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ مرکز و مدرسه غیردولتی در استان راه‌اندازی شد گفت: با توجه به متراکم بودن جمعیت دانش‌آموزان، استقبال دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بسیار بالا بود.
وی افرود: سه هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز جدید به مدارس غیردولتی وارد شدند و این اشتیاق و علاقه قطعا برای سال آینده نیز است.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش قم بیان کرد: مدارس غیردولتی قم با توجه به علاقه‌ای که به کار آموزشی و پرورشی دارند، انصافا عملکرد خوبی نشان داده‌اند.
جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش قم با حضور تنی چند از معاونان این اداره‌کل از جمله معاونان آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، معاون پرورشی و مدیران نواحی مختلف برگزار شد.

انتهای خبر/


کد مطلب: 10774

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/10774/دولت-سیزدهم-توسعه-مدارس-مردمی-رویکرد-جدی

قم فوری
  https://www.qomefori.ir