کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو شورای اسلامی شهر قم:

هزار تومان هم نباید برای ادامه منوریل قم هزینه کرد/ تبدیل سازه های منوریل به مراکز تجاری و تفریحی

18 دی 1401 ساعت 10:47

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: تا زمانی که منوریل توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد حتی هزار تومان هم نباید برای آن هزینه و خرج کرد


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مجتبی سبحانی عضو شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: تا زمانی که منوریل توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشد حتی هزار تومان هم نباید برای آن هزینه و خرج کرد.


وی گفت: اگر منوریل باری از دوش حمل و نقل  عمومی برمی دارد می توان گفت توجیه دارد به طور مثال اگر پولی برای توسعه اتوبوسرانی اختصاص می یابد توجیه اقتصادی ندارد اما توجیه اجتماعی دارد و مردم برای جابجایی از آن استفاده می کنند و تردد برای شهروندان آسانتر می شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: اما برای منوریل تا زمانی که مشخص نشود مونوریل چه سهمی از ایاب و ذهاب شهری دارد هزینه برای آن بی فایده است ، گفته شده بلیط مونوریل ۲۵ هزار تومان است که برای شهروندان صرف نمی کند که چنین مبلغی پرداخت کنند حتی اگر مدیریت شهری ۲۰ هزار تومان آن را به عنوان سوبسید پرداخت کند و تنها ۵ هزار تومان شهروندان پرداخت کنند که در این صورت به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان به هزینه های شهری تحمیل می شود اگر حجم زیادی از مردم با منوریل تردد کنند می توان این هزینه اضافه را توجیه کرد.

سبحانی تاکید کرد: اما با آنچه مشاهده می شود منوریل مسافر نخواهد داشت زیرا منوریل از انتهای باجک به سمت میدان مطهری حرکت می کند علاوه بر زمان زیادی که مسافر برای رسیدن به خط مونوریل طی می کند هزینه زیادی هم پرداخت می کند اما اکنون تاکسی در این خط وجود دارد و صرف زمانی و مالی کمتری دارد و مسافران مطمئنا برای تردد در این خطوط از تاکسی استفاده می کنند، پس مشخص است که مونوریل توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد.

وی تصریح کرد: منوریل کار مطالعاتی نداشت ، حتی اگر عنوان شود هزینه اتمام پروژه منوریل را دولت پرداخت می کند باز هم قابل قبول نیست مهم این است که پول برای بیت المال است چه از جیب شهرداری باشد و چه از جیب دولت باید برای جایی هزینه شود که سودمند باشد.


عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: قدیمی ها با هر توجیهی یک طرح را تصویب کردند اما معتقد هستیم منوریل نباید ادامه پیدا کند زیرا اگر ادامه پیدا کند عملا مسافری نخواهد شد  و اکنون منطق شرعی و عقلی وجود ندارد که بخواهیم آن را ادامه دهیم.

سبحانی با اشاره به اینکه عنوان می شود حالا که پایه های منوریل ساخته شده چه کاری باید انجام داد گفت: نمی توان گفت که پایه های منوریل تخریب شود و یک هزینه جدید روی دست شهر گذاشته شود بلکه می توان از همین سازه های موجود برای امور دیگر بهره برد به طور مثال ساختمان ایستگاه های منوریل تبدیل به مراکز تجاری ، تفریحی و رستوران شود، از ستون و مسیرهای که ساخته شده به عنوان پل طبیعت و‌ ... استفاده کرد و سرمایه گذاران را فراخواند و کلی ایده دیگر که می شود با استفاده از فراخوان ها از این سکوها و ستون ها بهره برد.

انتهای پیام/۱۷۰


انتهای خبر/


کد مطلب: 10616

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/10616/هزار-تومان-هم-نباید-ادامه-منوریل-قم-هزینه-تبدیل-سازه-های-مراکز-تجاری-تفریحی

قم فوری
  https://www.qomefori.ir