تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : 8120
شهردار قم با استقبال از ایجاد زمینه برقراری تعاملات فی‌مابین با شهرهای خارجی گفت: ایجاد و تقویت زیرساخت‌های استفاده از ظرفیت‌های متقابل در مباحث مختلف مدیریت شهری از راهبردهای مورد تأکید مجموعه شهرداری قم است.
آمادگی قم برای برقراری ارتباطات بین‌شهری با شهرهای رومانی/امکان استفاده از تجارب و ظرفیت‌های متقابل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با سفیر رومانی در قم با تأکید بر اهمیت برقراری ارتباط با کشورهای مختلف اظهار داشت: در پرتو دیدار بین نمایندگان کشورها فرصت شناخت فرهنگ‌ها ایجادشده و می‌توانیم با شناخت لایه‌های مختلف فرهنگی بسیاری از مشکلات را حل کرده و یک‌سونگری‌ها و تنگ‌نظری‌ها به وجود آمده به علت عدم شناخت را مرتفع کنیم.

شهردار قم قدمت ارتباط کشور رومانی با ایران را بیش از ۱۲۰ سال دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاریخ و تمدن میراثی و بزرگ و در کنار آن شهر قم با قدمت ۷ هزارساله مطالب زیادی برای ارتباط فرهنگی بین دو کشور داشته و می‌توان با اولویت توجه به مباحث فرهنگی، در حوزه‌های دیگر نیز همکاری داشته باشیم.

وی زمینه‌های همکاری متقابل با شهرهای رومانی در مجموعه مدیریت شهری را یادآوری شد و افزود: مباحثی همچون گردشگری و صنایع وابسته مانند هتل‌سازی، مسائل زیست‌محیطی نظیر منابع آبی، آلودگی هوا و مدیریت پسماند ازجمله مواردی است که امکان استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های متقابل را در این تعاملات داراست.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر ارتباط نهادینه‌شده و در چهارچوب‌های قوانین و قراردادهای بین‌المللی گفت: باید به سمت نهادینه کردن ارتباطات رفته و برای تداوم آن باید در چهارچوب معین و هدایت‌شده بین‌المللی حرکت کنیم.

وی با برشمردن برخی از ظرفیت‌های شهر قم، خاطرنشان کرد: قم شهری بین‌المللی است و با سایر شهرهای ایران متفاوت چرا که از ۱۲۰ کشور نماینده و بیش از ۳۵ هزار دانشجو خارجی در این شهر حضور دارند، همچنین بیش از ۶۰۰ مرکز فرهنگی در شهر فعال است.

شهردار قم تعداد دانشگاه‌های شاخص شهر قم را بیش از ۸ دانشگاه اعلام و بیان کرد: ظرفیت علمی و پژوهشی شهر قابل‌توجه بوده و بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان شیعه با بیش از ۷۰ هزار طلبه در شهر قم وجود دارد و سالی بیش از ۲۲ میلیون زائر به شهر قم سفر می‌کند که ظرفیت ویژه‌ای در مباحث گردشگری است.

وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بزرگ‌ترین حوزه علمیه و مراکز نشر و پژوهش علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین پایگاه و خاستگاه انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود که سقائیان‌نژاد در معرفی شهر قم به آن اشاره داشت.

وی با یادآوری خواهرخواندگی شهر قم با پنج شهر مذهبی در خاورمیانه افزود: باید بررسی و مشخص شود که کدام‌یک از شهرهای کشور رومانی قابلیت برقراری ارتباط و تعامل با شهر قم برای عقد قرارداد خواهرخواندگی را داراست تا مسائل فوق را در چهارچوب‌های قانونی پیگیری کنیم.

وی در پایان اقداماتی نظیر حضور سفیر رومانی در شهر قم را عامل روشنگری دانست و بیان کرد: غفلت در مسائل فرهنگی اجازه بازگویی حقایق را نمی‌دهد و عامل بسیاری از پیش‌داوری‌هاست که در سایه چنین ارتباطات فرهنگی و دیدارها می‌توانیم علاوه بر معرفی فرهنگ به قضاوت بهتر جهان نسبت به خود کمک کنیم.

انتهای پیام/****ن

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.iq4a2bqsxla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما