تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : 7959
مجموعه مدیریت شهری قم در طول ماه مبارک رمضان از استقرار نیروهای آتش‌نشانی تا آماده‌سازی بوستان‌ها، معابر، مشارکت در برپایی محافل مذهبی گرفته تا اجرای پویش‌های مختلف و برپایی نمایشگاه‌ها در خدمت شهروندان بوده است.
خدمات شبانه‌روزی خادمان شهر کریمه اهل‌بیت(س) در ماه میهمانی خدا/از برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی تا خدمات ویژه شب‌های قدر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری خادمان شهر کریمه اهل‌بیت(س) در شهرداری قم مانند همیشه در خط مقدم خدمات‌رسانی به شهروندان در مناسبت‌های ملی و مذهبی هستند و از قبل از آغاز ماه مبارک رمضان برنامه‌های مدونی برای آماده‌سازی فضای عمومی شهر، مشارکت در برپایی محافل مذهبی و خدمات‌رسانی به شهروندان و زائران را برنامه‌ریزی نموده است.

مجموعه مدیریت شهری قم در طول ماه مبارک رمضان از استقرار نیروهای آتش‌نشانی، تا آماده‌سازی بوستان‌ها، معابر، مشارکت در برپایی محافل مذهبی گرفته تا اجرای پویش‌های مختلف و برپایی نمایشگاه‌ها در خدمت شهروندان بوده است.

برگزاری محافل انس با قرآن در ۲۰ بوستان سطح شهر قم در ماه مبارک رمضان

یک بخش پررنگ اقدامات شهرداری قم در ماه مبارک رمضان در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی می‌شود که در نقش مهمی ایجاد پیوند و فضای معنوی بین مردم با ماه میهمانی خدا دارد که در این خصوص می‌توان از اجرای پویش‌های مختلف، محافل قرآنی و برپایی نمایشگاه‌های متنوع نام برد.

یکی از این اقدامات برگزاری محافل و مجالس انس با قرآن در بیش از ۲۰ بوستان سطح شهر بوده که شامل جزخوانی، ترتیل خوانی و روان‌خوانی قرآن کریم برای خانم‌ها و آقایان است.

این برنامه در بوستان‌های شاخص مانند نبوت، لاله، هاشمی، مهدی(عج) و دیگر بوستان‌های سطح شهر در حال اجراست و این محافل در فضای باز و یا نمازخانه‌های بوستان‌ها و معمولاً از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با حضور همشهریان روزه‌دار به اجرا می‌رسد.

در حاشیه برگزاری این محافل برنامه‌های مختلفی برای کودکان، پرسش پاسخ اعتقادی و مشاوره نیز برگزار می‌شود.

استقرار خودرو و تیم‌های ویژه موتوری آتش‌نشانی قم در شب‌های قدر

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به مناسبت شب‌های لیالی قدر و برگزاری مراسم شب‌های احیا، استقرار خودروهای عملیاتی و تیم‌های ویژه موتوری سازمان را در امکان حساس و پرتردد در دستور کار قرار داد و مانند همیشه در برگزاری این محافل نورانی در کنار مردم خداجوی قم بود.

این سازمان به مناسبت شب‌های لیالی قدر و برگزاری مراسمات شب‌های احیا، همچون سنوات گذشته و به‌منظور افزایش ایمنی در مراسمات ملی و مذهبی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای استقرار خودروهای عملیاتی سازمان در امکان حساس و پرتردد را انجام داده است.

سازمان آتش‌نشانی و  خدمات ایمنی شهرداری قم در رینگ مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر، گلزار شهدا علی بن جعفر(ع)، کوه خضر نبی(ع)، امامزاده سید معصوم(ع)، امامزاده چهل اختران(ع) و حسینیه شهدا در شب‌های قدر خودروهای عملیاتی خود را به‌صورت ویژه مستقر کرده است.

علاوه بر خودروهای عملیاتی، تیم‌های ویژه موتوری نیز در رینگ مسجد مقدس جمکران و اطراف حرم مطهر نیز در تمام ایام لیالی قدر حضور پررنگی داشت.

برپایی دسته عزاداری شهادت امام علی(ع) در قم

دسته عزاداری امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) با حضور هیئات مذهبی و مردم شهیدپرور قم همزمان با سالروز شهادت این امام همام با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برگزار شد.

خدمات‌رسانی شبانه‌روزی پارکینگ‌های عمومی شهر در لیالی قدر

در کنار سایر بخش‌های مجموعه مدیریت شهری قم، پارکینگ‌های عمومی سطح شهر و توقفگاه‌های مجاور حرم مطهر در شب‌های قدر به‌صورت شبانه‌روزی به شهروندان خدمات‌رسانی کردند.

با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شهرداری قم، تمامی پارکینگ‌های عمومی به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت شب‌زنده‌داران و عزاداران بودند و کلیه ظرفیت پارکینگ‌های شهرداری جهت خدمات‌رسانی مطلوب در اختیار شهروندان قرار گرفت.

همچنین با توجه به نیاز شهروندان در شب‌های قدر تأکید ویژه‌ای به پیمانکاران صورت گرفت که با افزایش ظرفیت نیروی انسانی و خدماتی بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی ارائه خدمات داشته باشند و خللی در خدمات‌رسانی به شهروندان در این حوزه احساس نشد.

آمادگی ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر

حضور مستمر و بی‌وقفه ناوگان تاکسیرانی قم جهت جابه‌جایی زائران و شهروندان به نقاط مختلف شهر از جلوه‌های مثبت امسال برگزاری آیین شب‌های قدر در قم به‌خصوص در دو مکان مقدس حرم مطهر و مسجد جمکران بود.

سازمان تاکسیرانی با استقرار و به‌کارگیری ۲۰۰ دستگاه تاکسی در ۶ نقطه از شهر نسبت به جابجایی مسافرین بعد از اتمام مراسم احیاء اقدام کرد و امسال نسبت به گذشته سبب افزایش رضایتمندی مردم از نحوه خدمات‌رسانی‌ها شد.

چهارراه بازار، چهارراه شهدا، میدان شهید مطهری، مسجد مقدس جمکران( درب ۲ )،  تقاطع عمار یاسر، خیابان انقلاب و ابتدای بلوار بهار ایستگاه‌هایی بوده که برای سرویس‌دهی در لیالی قدر مشخص‌شده است.

ناوگان تاکسی‌ها بی‌سیم ۱۳۳ و ۱۸۲۹ نیز با ۱۰۰ دستگاه تاکسی آماده سرویس‌دهی به شهروندان در لیالی قدر بودند.

آماده‌سازی بوستان‌ها، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای منتهی به حرم مطهر به مناسبت لیالی قدر

همچنین با نزدیکی به شب‌های قدر و با همت منطقه هفت شهرداری، بوستان‌ها، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای منتهی به حرم مطهر آماده‌سازی و برخی مشکلات جاری آن‌ها مدیریت شد.

در همین خصوص پاک‌سازی و شستشویی معابر و پیاده‌روها در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت و میدان آستانه، پیاده‌راه‌های انقلاب و آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) و باغ‌راه بهار علاوه بر معابر اصلی پاک‌سازی و شستشو شدند و در طول شب‌های قدر تعداد نیروهای خدماتی در منطقه افزایش پیداکرده و نظافت و پاک‌سازی به‌صورت مستمر انجام گرفت.

با توجه به استقبال و حجم بالای تردد شهروندان در شب‌های قدر در هسته مرکزی شهر آماده‌سازی بوستان‌های مجاور حرم، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای منتهی به حرم مطهر نیز با جدیت برای حضور شهروندان در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قم قرار گرفت.

برپایی نمایشگاه قرآنی “بر آستان بهشت”

همزمان با ماه میهمانی خدا، نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» با مشارکت شهرداری قم و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برپا می‌شود.

اجرای برنامه‌های هنری، عفاف و حجاب، کودک، مؤسسات قرآنی، ناشران قرآنی، تعویض قرآن‌های فرسوده، مسابقه قرآنی، محافل قرآنی، سرود و تواشیح و غیره در قالب این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌شده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی به‌صورت مجازی و حقیقی نیز در قالب نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» پیش‌بینی‌شده است که این نمایشگاه از ساعت ۱۹ تا ۲۴ طی روزهای ۴تا ۸ اردیبهشت‌ماه جاری در پل حجتیه، ابتدای بلوار بهار آماده استقبال از شهروندان و زائران شهر کریمه اهل‌بیت(س) است.

گفتنی است همزمان با برپایی این نمایشگاه، جنگ‌های شبانه و جذاب در بلوار بهار برای عموم شهروندان و زائران برپا خواهد شد.

اکران ۲۲۰۰ مترمربع تبلیغات شهری همزمان با ماه مبارک رمضان در قم

شهر مقدس قم همزمان با ماه میهمانی خدا بیش از همیشه رنگ و بوی معنویت به خود گرفته و از پیش از ماه مبارک رمضان، در بسیاری از عرشه‌ها و سازه‌های تبلیغاتی محتواهای فرهنگی و تبلیغی به اجرا درآمده است.

پویش‌های#من_روزه_دارم و #قدر_می_دانم از مهمترین اقدامات و محتواهای فرهنگی است که طی ایام ماه مبارک رمضان در قالب ۱۰۰ سازه و پرتال، عرشه پل و آویز با بیش از ۲۲۰۰ مترمربع در سطح شهر مقدس قم اکران شده است.

در قالب این پویش‌ها و پیام‌های آموزشی و فرهنگی، به برخی از مهمترین آثار و برکات روزه‌داری بر مبنای تعالیم دینی و قرآنی پرداخته می‌شود.

راست‌گویی، قانون‌مندی، خوش‌اخلاقی، مسئولیت‌پذیری، قرائت قرآن، تقوا، امانت‌داری، خوش‌قولی، مهمان‌نوازی، نیکوکاری، مهربانی و گذشت ازجمله این خصوصیات است که به‌صورت مجزا در هر اثر پرداخته‌شده است.

اکران تبلیغات محیطی با پویش«قدر_می_دانم» همزمان با شب‌های قدر در قم

همزمان با شب‌های پر خیروبرکت قدر، پویش «#قدر_می_دانم» با هدف آشنایی بیشتر مردم و شب‌زنده‌داران با آثار و برکات این شب‌های عزیز در سرنوشت انسان، به همت شهرداری قم اکران شده است.

شهرداری قم علاوه بر بسترسازی فضای عمومی شهر و همکاری شبانه‌روزی در برپایی آیین معنوی شب‌های قدر در اماکن مذهبی و عمومی شهر، در مباحث فرهنگی و ترویجی نیز از ابتدای ماه مبارک رمضان، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده که اکران تبلیغات محیطی دو پویش «#من_روزه_‌دارم» و «#قدر_می_دانم» ازجمله آن‌هاست که بسیاری از سازه‌های تبلیغی شهر نیز به موضوعاتی در این خصوص اختصاص‌یافته است.

در #پویش قدر_می_دانم که به مناسبت شب‌های قدر در سازه‌های شهری و فضای مجازی انجام‌شده است، تلاش شده تا اهمیت و خصوصیات این ایام در زندگی و سرنوشت انسان با استفاده از مفاهیم و تعالیم دینی به شهروندان منتقل شود.

در این پویش به شناخت برخی از خصوصیات شب‌های قدر ازجمله برتری شب قدر از هزار ماه، شب نزول رحمت، شب تعیین سرنوشت، شب نزول قرآن و شب آمرزش گناهان پرداخته‌شده است.

برگزاری کارگاه آموزشی “نگاه به آسمان” و تور گردشگری نجوم در ماه مبارک رمضان

تورهای گردشگری نجوم به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم و به میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی گنبد سبز در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان قم، در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری تورهای گردشگری نجوم با عنوان «نگاه به آسمان» برای گروه‌های مختلف سنی کرده است.

برگزاری کارگاه‌های وسعت کیهان، نشانه‌های آفرینش، نجوم در قرآن، رصد ماه و ستارگان، قبله و جهت‌یابی و آشنایی با کهکشان از برنامه‌های تور گردشگری نجوم در مجموعه فرهنگی تاریخی گنبد سبز است.

رصد ماه و ستارگان، برگزاری کارگاه‌های آموزش مفاهیم نجوم در آستان مقدس حضرت معصومه(س) و انجام رصد ماه شوال در شب‌پایانی ماه مبارک رمضان از ویژه‌برنامه‌های تور گردشگری نجوم است.

زمان برگزاری تورهای گردشگری نجوم در شب‌های ماه مبارک رمضان و ثبت‌نام برای شرکت در آن از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری است.

گردشگری نجوم ظرفیتی در اماکن تاریخی و طبیعی است که با راه انداختن تورهای گردشگری نجوم دوستداران آسمان شب را به خود جذب کرده است.

انتهای پیام/****ش

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.sbzurhb99iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما