تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : 749
عضو مجلس خبرگان رهبری کیفیت، دوام، زیبایی ظاهری و حلال را چهار ضلع استاندارد از نگاه دین ذکر کرد و گفت: استاندارد یک امر جدا از راه خدا نیست و فقدان آن نه تنها به جسم و مادیت انسان، بلکه به روح، معنویت و راه خدا نیز ضربه وارد می سازد.
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،آیت الله احمد مبلغی در همایش روز جهانی استاندارد در قم، با بیان اینکه استاندارد باید جایگاه محوری در فرهنگ اجتماعی، فرهنگ کار و کالا را پیدا کند، بیان داشت: برخورداری یک عمل از جوانب اتقان، کیفیت و زیبایی از نگاه دین یک امر صرفاً مستحسن نیست بلکه فراتر یک امر فرهنگی است.

وی بیان داشت: این بدان معنا است که استاندار در نگاه دین باید در کانون فرهنگ و محور فرهنگ در قبال کالا قرار بگیرد.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه استاندارد جنبه تقدس دینی دارد، بیان داشت: استاندارد از نگاه اسلام یک امر مقدس است چه آن که خداوند دوست دارد که اقدام کننده به عمل، آن را متقن و زیبا انجام دهد و چیزی که خدا دوست دارد، یک امر مقدس تلقی می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت:  اسلام نسبت به انسان، آینده ، سرنوشت، پیشرفت انسان و نسبت به هر ساحت او( انسان) اعم از مادی و معنوی بر دو کلمه محوری "عمل" و" برخورداری این عمل از خصوصیات کافی و لازم" تاکید و تمرکز کرده است.

آیت الله مبلغی  با اشاره به آیه شریفه "ليس للانسان الا ما سعی" خاطرنشان کرد: اسلام معتقد است برای رسیدن به سعادت و پیشرفت در زندگی مادی و معنوی، هیچ مسیری فراروی انسان جز سعی و تلاش نیست.

وی در توضیح این آیه گفت: آیه، هیچ استثنایی را قائل نشده است، و از طرف دیگر از" الف لام" استغراق نیز استفاده کرده است (الانسان)، یعنی انسان، به عنوان انسان و جنس انسان؛ هر که باشد و در هر موقعیت، فرد انسان یا جامعه انسان، مسیر اجتناب‌ناپذیر و اغماض ناپذیر برای پیشرفت او تنها و تنها سعی است.

آیت الله مبلغی بیان داشت: نکته دیگر اینکه هر تلاش، سعی نیست، عملی را می توان سعی نام نهاد که در آن  کوشش نهایی صورت گرفته باشد، عملی سعی است که  واجد خصوصیات لازم و ارزش افزوده های کیفیت بخش باشد.

وی ادامه داد: انسان بی تلاش و یا با تلاش ولی غیر استاندارد، انسان هیچی و خمودگی است، انسان خموشی یا انسان ضعیف و آسیب پذیر است.

اضلاع چهارگانه استاندارد 

وی کیفیت را اولین ضلع دینی استاندارد ذکر کرد و گفت: از نگاه اسلام، عمل یا خدمات باید برخوردار از کیفیت و متقن باشد.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: در نگاه دین عمل باید مستحکم  انجام گیرد تا کالا و نتیجه‌ای بادوام را در پی آورد، شاید بتوان گفت ادبیاتی که دین در این زمینه به کار گرفته است واژه احکام است یعنی مستحکم بنا کردن عمل.

وی با اشاره به اهمیت زیبایی و آرایش ظاهری در استاندارد گفت: از نظر اسلام اینکه ما صرفا کالایی را فقط دارای کیفیت بسازیم کافی نیست، بلکه کالای ایرانی باید بسازیم که تامین کننده بعد زیبایی خواهی و اشباع کننده حس زیباشناختی در انسان باشد.

آیت الله مبلغی گفت: دین در این زمینه دست کم دو واژه مانند "زینت"، و واژه حسن به معنای زیبایی را به کار گرفته است (زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ )، این کار است که ذخائر و  منابع زمینی وزیر زمینی را استخراج می‌کند و از رهگذر صنعت و فرآوری، آن را با صورتی زیبا و دلپذیر در اختیار  بشر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: زینت، بخشی از استاندارد اسلامی است. کالا باید سرور و انبساط را در زندگی ایجاد، توزیع و منتشر نماید،  هم باید نیاز انسان را برآورد و هم باید  نوازش دهنده حس همیشه زیباخواه انسان باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استاندارد، جوانب دینی است، گفت: حلال یک امر مازاد بر استاندارد نیست، بلکه یک استاندارد تمام عیار می باید در آن جوانب دینی هم رعایت شود؛ زیرا جوانب دینی بر اساس نگاه اسلامی دارای فلسفه است.

وی ادامه داد: عملی که در آن جوانب دینی رعایت نمی شود، این عمل دارای نتایج آسیب زننده به جامعه است. بهداشت روحی، معنوی و الهی را برهم می‌زند.

آیت الله مبلغی با اشاره به حدیث "قیمة كل امرء ما يحسنه" ارزش هرکسی به اندازه احسان، زیبایی و اتقاني است  که در کار خود روا می دارد، گفت: قیمت ارزش است قیمت هر جامعه‌ای و ارزش و فرهنگ جامعه‌ای به اندازه عملي است که آن را به صورت متقن و زیبا انجام می دهد

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcd2n056yt0o.a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما