دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم پنجشنبه ۲۶ مهرماه میزبان مبلغان ایرانی اعزامی به خارج بود؛ مبلغانی که از دغدغهها و تجربیات و پیشنهادات خود در تبلیغ بینالملل و نبود نگاه راهبردی به تبلیغ و عدم آزادی بیان در غرب سخن به میان آوردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،در ابتدای این جلسه، عباس خامهیار، معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین ریاض حکیم سخنانی در مورد شرایط تبلیغ در عرصه بینالملل ایراد کردند.
در ادامه حجتالاسلام نیلی، طلبه سطح خارج حوزه با بیان اینکه بنده امسال در يكى از كشورهاى افريقايى بودم افزود: همایشی در شمال تهران با حضور یکی از مبلغان غیر روحانی همچنین با حضور افرادی که به هیچ وجه توقع حضور در مسجد و زیارتگاه را از آنان نداشتیم برگزار شد و در حین سخنرانی این استاد، چنان هقهق گریه مخاطبان بلند شده بود که کمتر در مجالس ما دیده میشود.
وی افزود: این همایشات در داخل برگزار میشود و در خارج کشور به طریق اولی لازم است که با عناوین معنوی کلی از جمله کارگاه ارتباط با خدا برپا کنیم و لازمه این کار تربیت نیروی متخصص در این زمینه است.
کارگاههای ارتباط با خدا
این مبلغ بینالمللی تصریح کرد: اگر رایزنان فرهنگی ما همین نوع همایشات را در کشورهای دیگر برپا کنند استقبالی چند برابری را شاهد خواهیم بود؛ کسانی را که در موضوعات خاص تخصصی تبلیغ کردهاند میتوانیم در این زمینه به کار بگیریم و ابتدا به صورت آزمایشی در داخل اجرا و بعد به دیگر کشورها تسری یابد.
در ادامه حجتالاسلام پورعلی از دیگر مبلغان بینالمللی در سخنانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب توجه به اسلام بیشتر شده است؛ بنده سفری در کلمبیا بودم که فردی به دفتر آمد و با دیدن عکس امام(ره) لبخندی زد و گفت: ما نمیدانستیم که دینی به نام اسلام وجود دارد ولی با دیدن چهره امام در پاریس ندیده عاشق ایشان شده و مسلمان شدیم؛ بعد دیدم که در اسلام هم شیعه و سنی هست ولی همان مکتبی را که امام داشت انتخاب کردم؛ این فرد منزل خود را تبدیل به کلاس قرآن کرده و مبلغ اسلام شده بود.
تمایز میان اسلام تکفیر و اسلام ناب
پورعلی بیان کرد: بعد از ۱۱ سپتامبر توجه به اسلام ناب محمدى در جهان افزایش یافته است و ما هم باید دو جنبه یعنی قرائتی از اسلام که در آن خشونت و تکفیر و سربریدن وجود دارد و همان اسلام بنی امیه و بنیعباس است ولی اسلام شیعه، اسلام صلح و مودت و مهربانی و صلح است و این مسئله را باید در خارج کشور به درستی تبیین کنیم.
وی افزود: مخاطبان خارج از کشور ما طیفهای مختلفی هستند؛ یکی از شرایط پناهندگی در کشورهایی که دم از آزادی می زنند این است که افرادی که میخواهند پناهنده شوند باید تغییر دین بدهند از این رو ما ایرانیانی داریم که مجبور به غسل تعمید می شدند ولی شب ها هم در حسینیه سینه میزنند.
آزادی بیان در غرب ادعايى بيش نيست
وی با بیان اینکه در آلمانی که مدعی دینداری هم نیست درصدی از مالیات را برای تبلیغ مسیحیت در نظر گرفتهاند تاکید کرد: بنابراین با وجود اینکه ما باید متکی بر حمایتهای مردمی باشیم ولی حمایت دولت هم لازم است.
حجتالاسلام خزاعی نیز گفت: اولین پیشنهاد من این است که افرادی که به عنوان مبلغ به دیگر کشورها میروند رها نشوند و ارتباط از طریق فضای مجازی وجود داشته باشد.
وی افزود: بزرگترین سرمایه، نیروی انسانی است و مبلغان بینالملل تجربیاتی خوبی دارند و باید از این تجربیات استفاده و استانداردهای تبلیغ خوب تبین شود تا همه افراد بر اساس این معیار فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: خردمندی و تبیین عقلانی احکام اسلام برای مردم در سایر کشورها و در داخل بسیار مهم است زیرا ما در فطرت با همدیگر مشترک هستیم و نباید بر روی اختلافات دست بگذاریم.
این مبلغ بیان کرد: بنده در یکی از این کشورها جلسه پاسخ به سؤالات داشتم و در پایان رئیس آن دانشگاه گفت که من نمیدانم ما مسلمان شدهایم یا شما مسیحی که بنده عرض کردم هیچکدام ولی این مسئله نشان میدهد که آینده اسلام شیعی در اروپا روشن است.
در ادامه حجتالاسلام زمانی، مبلغ بینالمللی عنوان کرد: در برخی کشورها شخصیتهایی وجود دارند که مبلغان ما از آنان بی خبرند از این رو خوب است قبل از سفر مبلغ از وجود این افراد مطلع شوند.
وی افزود: مبلغ باید طبق سیره ائمه(ع) طبیب دوار باشد و در کشورهای مختلف سراغ جوانان و مردم بروند و با زبان فطرت با آنان سخن بگویند. شناسایی منابع و شخصیتهای فرهنگی در هر کشور حرف نخست را در موفقیت تبلیغ میزند.
در ادامه حجتالاسلام حبیبی افزود: ما صاحب نظامی با پشتوانه تمدنی بزرگ هستیم و باید به این مسئله نظام مند و راهبردی نگاه کنیم؛ یعنی اینکه ما به چه منظوری در کشورهای دیگر حضور می یابیم؛ باید گزارش داده شود که چنددرصد از مقصود تبلیغ ما در خارج کشور محقق می شود ؟
این مبلغ با بیان اینکه ما باید از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم ولی نباید ظرفیت دولت هم نادیده گرفته شود اظهار کرد: چرا نباید وزارت علوم بتواند در زمینه گفت و گوی ادیان با دیگر کشورها تفاهمنامه داشته باشد و چرا ما نتوانیم با نخبگان غربی و جوانان ديالوگ داشته باشيم .
همچنین عباس خامهیار، معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پنجشنبه ۲۶ مهر در گردهمایی مبلغان ایرانی اعزامی به خارج از کشور در سال ۹۷ در سخنانی گفت: موج اول بیداری اسلامی در قرن گذشته در اندیشه اندیشمندان مصری امثال محمد عبده ، كواكبى و جمال الدين اسد ابادى خودمان رخ داد ولی موج دوم این بیداری را در خیز بلند انقلاب اسلامی و تحولات بی سابقه اخیر شاهدیم و موج سوم نیز در دهه اخیر رخ داده است.
وی افزود: پیش زمینه بیداری اسلامی دو حرکت حزبالله لبنان در سال دوهزار مبنی بر عقب نشاندن رژیم اسرائیل و حرکت دیگر نیز جنگ ۳۳ روزه بود که با شکست اسرائیل روبرو شد؛ اعراب که در جنگهای گذشته سرزمینهای خود را در مواجهه با اسرائیل از دست دادند وارد فاز نومیدی شدند اما این دو حرکت سبب شد تا موج بیداری اسلامی در سالهای اخیر را شاهد باشیم.
خامهیار بیان کرد: برای اولین بار در الازهر و مساجد و دانشگاههای مصر، عکسهای یک روحانی سید و معمم شیعی برافراشته شد که در تاریخ معاصر بی سابقه بود.
معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: در همان زمان سعودالفیصل بیانیه صادر و حزب الله را ماجراجو معرفی کرد ولی فردای آن در مراکش راهپیمایی یک میلیون نفری علیه او برگزار میشود و شعار میدهند که ما همه ماجراجو هستیم و در جشنوارههای ورزشی و هنری نیز فریاد هیهات من الذله سر میدهند در حالی که نمیدانند این شعار گفته حضرت سیدالشهدا(ع) است.
خامهیار ادامه داد: با وجود اطمینانبخشی قدرتهای استکباری به رژیم صهیونیستی قدرت حرکتهای اسلامی وضع ناپایداری برای آنان ایجاد کرد به همین دلیل آمریکا تاکتیک سازگاری استراتژیک را به کار گرفتند تا با اخوان المسلمین مصر مماشات و همکاری کنند تا منافع خود را تامین کنند که در راس آن امنیت اسرائیل، آمریکا و نفت منطقه بود.
معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقشه دشمنان برای فروپاشی جهان اسلام بیان کرد: تمام حوادثی که در کشورهای اسلامی در دهه اخیر رخ داد و هدف آن تجزیه کشورهای اسلامی بود در این راستا قابل تحلیل است و هدف نهایی آنان نیز فروپاشی جمهوری اسلامی است؛ خود آنان مدعی هستند که سوریه بهانه است و هدف اصلی از بین بردن و براندازی نظام جمهوری اسلامی است.
خامه یار با بیان اینکه ما با راهبری مقام معظم رهبری درگیریهای مذهبی را پشت سر گذاشتهایم اظهار کرد: با وجود این همه دشمنی و درگیری و ورود هزاران تن سلاح به منطقه و به کارگیری صدها هزار تکفیری، پروژه دشمنان حقیقتا ناکام مانده است.
تیرخلاص بر وهابیت
وی افزود: آنچه در مورد خاشقچی رخ داد تیر خلاص بر حاکمیت عربستان و تفکر وهابی بود البته نه اینکه او فردی برجسته و مورد تایید ما هست و آن را از برخوردهای دوگانه غرب میدانیم ولی نشان میدهد که تفکر وهابی فروپاشیده است؛ نگوئیم که این حرف ما تبلیغاتی است بلکه براساس معیارهای میدانی و اصول بینالمللی بیان میکنیم.
وی تاکید کرد: امروز این فرصت تاریخی در اختیار ما هست و ما از پیچ خطرناک تفرقههای مذهبی و اسلامهراسی و ایران هراسی و تفکر وهابی عبور کردهایم و وظیفه ما هست که از این فرصت بهره ببریم.
وی با بیان اینکه عطش شنیدن آموزههای اسلام ناب فراهم است و وجود دارد عنوان کرد: با باور و اعتقاد میگویم که ما هیچ زمانی فرصتی مانند امروز برای تبلیغ اسلام ناب نداشته ایم و باید کرسیهایاسلام شناسی وشيعه شناسى را پر کنیم و نیازمند دیپلماسی و برنامهریزی کوتاه، میان و بلندمدت با همکاری حوزه علمیه داریم.
خامهیار با بیان اینکه بحث روش و شیوههای تبلیغی بسیار مهم است عنوان کرد: روش آموزش فردی و غیرگفتاری از مهمترین روشهاست که باید مبلغان انرا بياموزند .
وی دولتی کردن تبلیغ را خطری جدی برشمرد و افزود: من خودم دولتی هستم ولی دولتی شدن تبلیغ را خطر بسیار جدی میدانم.
معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر تقریب در تبلیغ با بیان اینکه ما در عين حالى كه به تفكر قم سخت نيازمنديم اما با زبان قم نمیتوانیم تبلیغ کنیم بلکه بابد با زبان قوم با دیگران سخن بگوئیم بیان کرد: بنده به مدیر سابق حوزه عرض کردم که تا زمانی که مثلث قم، نجف و الازهر شکل نگیرد به هیچ وجه ایجاد همگرایی دینی و مذهبی و وحدت در جهان اسلام امکانپذیر نخواهد بود و این ارتباط باید از خود حوزه آغاز شود ضمن اینکه با توجه به مشکلات کنونی باید از ابزارهای مختلف و تکنولوژی روز تبلیغ مانند فضای مجازی و ... بهره ببریم.
خامهیار با بیان اینکه تقریب در میان محبان اهلبیت(ع) نیز ضروری است عنوان کرد: تقریب و وحدت میان محبان اهلبیت(ع)هم بايد مورد توجه جدى قرا گيرد . حجتالاسلام والمسلمین ریاض حکیم، استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شرائط تبلیغ در خارج از ایران با داخل متفاوت است گفت: واقعیاتی در خارج کشور وجود دارد که با داخل فرق دارد و این تفاوت و شرائط باید از سوی کسانی که در بیرون تبلیغ میکنند برای مبلغان داخلی بیان شود تا آگاهی داشته باشند.
مسئولین ارگانهای متصدی تبلیغ در بینالملل برنامهریزی کنند
وی افزود: باید مسئولین ارگانهای متصدی تبلیغ در بینالملل برنامهریزی کنند تا شاهد مواضعی نباشیم که به هیچ وجه با فرهنگ خارج از کشور همخوانی ندارد و شایسته نیست که یک روحانی از این مسئله مطلع نباشد.
وی ادامه داد: در خارج مردم کمتر عالم و مرجع و شخصیت بزرگی دیده و میبینند لذا مبلغ را به عنوان الگو نگاه میکنند بنابراین مبلغ حتی اگر جوان هم باشد مسئولیتش چندبرابر دیگران است و هر لغزش و ترک اولی و ... میتواند آثار منفی زیادی بر روی مردم بگذارد.
حکیم افزود: در فرهنگ اسلام داریم که مبلغ قبل از سخن گفتن باید الگو باشد همان طور که قرآن کریم در مورد پیامبر بر الگوی قولی در کنار فعلی و اخلاقی و رفتاری تاکید فرموده است.
حکیم بیان کرد: مسئولیت دین مخصوص یک قشر نیست و شامل همه افراد توانمند است؛ مبلغ نباید بنگرد که مخاطب او متدین است یا نیست و لغزش رفتاری و اعتقادی و دینی دارد و یا ندارد؛ دین باید برای همه باشد؛ الان میلیونها ایرانی در خارج مشکلات و نکات منفی دارند اما نباید رها شوند.
ریاض حکیم عنوان کرد: مبلغ، طبیب نفوس است و طبیب باید سراغ بیماران بروند و هرقدر بیماری شدیدتر باشد باید سریعتر به داد آنان برسیم و قرار نیست مبلغ در هر جلسه حرفهای تکراری و یا برای افرادی سخن بگوید که خودشان به دین تمایل دارند.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: عنوان روحانیت شیعه در طول تاریخ بین مردم و شیعیان به عنوان نماد رحمت و گذشت و مهربانی بوده است؛ مردم در طول تاریخ احساس میکردند مرجع و مبلغ و روحانی پایگاه برای آنان و منشا رحمت و سعه صدر و آرامشبخشی به آنان است.
وی ادامه داد: بنده به مسئولان عرض کردم که ممکن است مصلحت این باشد که مواضع تندی بیان شود ولی این موضع نباید از زبان یک روحانی بیان شود زیرا مردم از روحانی موضع متفاوتی را انتظار دارند.