تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 7157
پیاده راه آیت الله مرعشی نجفی قم که فاز سوم پیاده‌راه‌‌سازی اطراف حرم کریمه اهل‌بیت(س) محسوب می‌شود نه فقط آرامش را به زائران و مجاورین هدیه می‌کند بلکه با افزایش حضور زائران و شهروندان پیاده، رضایت کسبه را نیز به دنبال خواهد داشت.
پیاده راه «آیت‌الله مرعشی» قم الگویی در تأمین آرامش زائران/کاسبان امیدوار به رونق اقتصادی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری در دهه‌های اخیر به دنبال گسترش بی برنامه شهرها و اهمیت روزافزون اتومبیل، نقش عابر پیاده در فضاهای شهری کمتر شده که این امر سبب ایجاد محیط‌های کسل کننده در شهرها و کاهش سرزندگی فضاهای شهری شده است و در این راستا برنامه ریزان شهری قم تلاش کردند تا با اجرای پروژه‌های پیاده راه سازی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) از بار کسالت مردم کاسته و در کنار افزایش نشاط و سرزندگی؛ آرامش روحی را برای یک زیارت با کیفیت به آنان اهدا کنند.

بعد از اجرای پیاده راه بهار و خیابان انقلاب که در طول ۶ سال گذشته با هدف آرام سازی اطراف حرم مطهر انجام شد حالا نوبت خیابان آیت الله مرعشی نجفی است که آرامش را به زائران و مجاوران حضرت هدیه کند؛ خیابان آیت الله مرعشی نجفی که در طول سال‌های گذشته به دلیل بافت قدیمی که داشت تردد را برای خودروهای عمومی سخت کرده بود تا جایی که صدای بوق و دیدن ترافیک فشرده موجب کلافگی مغازه داران و مردم شده بود.

علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به اجرای پیاده راه آیت الله مرعشی نجفی بیان کرد: سال‌ها پیش صحن‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) به صحن‌های اتابکی و امام رضا (ع) محدود می‌شد اما با توسعه حرم مطهر لازم بود خیابان ارم از حالت شلوغی و صدای بوق ماشین‌ها به فضایی آرام برای تشرف به زیارت تبدیل شود.

خیابان آیت الله مرعشی نجفی به دلیل نزدیکی به حرم مطهر و قرار گرفتن مرکز تجاری فرهنگی قدس و نزدیکی به بیوت مراجع عظام تردد بسیاری را به دنبال دارد که طولانی شدن اجرای این پروژه می‌توانست برای کسبه و مردم نگران کننده باشد.

عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به محدوده «پیاده راه آیت الله مرعشی نجفی»گفت: این طرح که از خردادماه سال جاری آغاز شد به مناسبت دهه مبارک فجر امسال افتتاح شد.

وی با عنوان اینکه پیش بینی برنامه ریزان شهری برای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه در خوش بینانه ترین حالت ممکن آخرین روزهای اسفندماه سال جاری یا اوایل بهار سال ۱۴۰۱ بود، تصریح کرد: با تلاش مضاعفی که در این پروژه صورت گرفت پیاده راه آیت الله مرعشی نجفی دو ماه زودتر از زمان پیش‌بینی شده به بهره‌برداری رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم مشخصات این پروژه را حدود ۳۳۰ متر و عرض آن را ۲۰ متر ذکر کرد و گفت: در این پروژه یک مسیر با عرض ۶ متر برای تردد خودرو‌های امداد و نجات، آتش‌نشانی، اورژانس و … پیش‌بینی‌شده است. همچنین سیستم برق‌رسانی و فاضلاب نیز به‌صورت زیرسطحی در این پروژه انجام‌شده است.

وجود حیوانات موذی، آب گرفتگی پس از بارش باران در کنار آلودگی صوتی و آلودگی هوا از جمله معضلاتی بود که پیش از این در  خیابان آیت الله مرعشی نجفی وجود داشت.

حلوایی زاده با اشاره به مهندسی به کار رفته در نهر‌های دفعی در پیاده‌راه‌های اطراف حرم گفت: هیچ موردی از آب‌گرفتگی در آن‌ها ایجاد نشده و تمام مشکلات سابق نیز به‌صورت کامل برطرف شده است.

یکی از معضلات و نگرانی‌هایی که معمولاً پس از ایجاد پیاده راه در خیابان‌های پرتردد وجود دارد، نهادینه نشدن فرهنگ پیاده روی و تغییر الگوی رفتاری است که می‌شود در این راستا به یکی از پیاده راه‌های تهران اشاره کرد که این تغییر الگوی رفتاری سه سال زمان برد اما بنا به گفته مسئولان، در قم این نگرانی وجود ندارد.

خاکی با اشاره به مدت زمان تغییر الگوی رفتاری در فاز اول و دوم اجرای طرح آرام سازی اطراف حرم گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ها و تجربه به دست آمده در دیگر استان‌ها تغییر الگوی رفتاری در قم به سرعت و در کمتر از سه ماه صورت گرفت و براساس آمارهای واقعی تردد در این مسیرها سه برابر افزایش یافت.

اکنون که مسیر پیاده روی توام با آرامش در خیابان آیت الله مرعشی نجفی ایجاد شده است پیش بینی می‌شود که کسب و کار مغازه داران این مسیر به زودی رونق بالایی داشته باشند و در همین راستا با چند تن از کسبه این مسیر هم صحبت شدیم.

محمد فرهادی که به انگشتر فروشی در این خیابان مشغول است، می‌گوید: حدود ۴۰ سال است که در خیابان آیت الله مرعشی نجفی مغازه داریم اما با بالا رفتن تردد و گسترش شهر و انفجار جمعیت کار کردن در این خیابان غیر قابل تحمل شده بود که اکنون با آرام سازی که انجام شده تمرکز بیشتر در کاسبی داریم و امیدواریم به زودی با رونق کاسبی آرامش خیال بیشتری داشته باشیم.

مریم رحیمی که کمی پایین‌تر از مجتمع تجاری قدس به سرامیک فروشی اشتغال دارد، ۲۰ ماهی می‌شود که در این خیابان به کسب و کار مشغول است و ایجاد پیاده راه را اقدامی مناسب در جذب گردشگر می‌داند.

محمد مهدوی که از سال ۱۳۶۵ در این خیابان به آبمیوه فروشی اهتمام دارد، عنوان کرد: از اجرای این طرح در محدوده خیابان آیت الله مرعشی نجفی استقبال می‌کنیم و امیدواریم همانگونه که آلودگی این خیابان پایان یافت و از سر و صدا خلاص شدیم سایر مشکلات نیز برطرف شود.

حمید راد که در مجتمع تجاری قدس به مهرسازی اشتغال دارد هم، گفت: از زحماتی که در این راستا کشیده شده سپاسگزاریم و امیدواریم با توجه به افزایش پیاده روی‌ها در آینده نزدیک نیز کاسبی‌ها هم رونق پیدا کند.

با توجه به ظرفیت قم در گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی می‌توان پیش بینی کرد که گردشگران استقبال شایانی از این پیاده راه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر گفت: ایجاد پیاده راه برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی جذابیت‌های فراوانی دارد و افراد با مقایسه عکس‌های قبل و فعلی این فضاها به شگفت می‌آیند که مشابه آن را در پیاده راه ارم و خیابان انقلاب شاهد بودیم.

این روزها اگر از پیاده راه‌های اطراف حرم مطهر گذر کنیم شاهد خواهیم بود که فضایی دل انگیز برای عکاسی همه رهگذران را به وجود آورده است و زندگی در این مسیرها بیش از پیش جریان دارد.

منبع: خبرگزاری فارس قم***

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.sbzurhb8ziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما