تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : 6783
عضو شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم تدوین چشم‌انداز5 ساله برای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گفت: سازمان فرهنگی متولی همه امورات فرهنگی شهر نیست و باید با تدوین چشم‌انداز 5 ساله از تمام ظرفیت‌های مجموعه‌های فرهنگی در شهر استفاده کرده و شهرداری تنها نقش تسهیل‌گری داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حجت‌الاسلام مرتضی استقامت علی‌آبادی در جلسه شورای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم که با حضور دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم برگزار شد، اظهار داشت: حوزه فرهنگ مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها در بخش‌های دولتی، حاکمیتی، سازمانی و مردمی بوده که باید نقش ما در اجرایی شدن آن اهداف مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگی متولی همه امورات فرهنگی شهر نیست افزود: باید نقش و وظیفه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در حوزه فرهنگ در شهر مشخص‌شده و در ابتدای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی این موضوع و اصل مشخص شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تا مأموریت، توانمندی و حوزه فعالیت سازمان فرهنگی به‌درستی احصا نشود، نمی‌توانیم سیاست‌گذاری درستی در این حوزه داشته باشیم و امروز با اجرای کارهایی مواجه هستیم که در حوزه وظایف این سازمان نبوده و برنامه‌ها به‌صورت پراکنده و در بخش‌های مختلف در حال انجام است.

وی اولویت سازمان فرهنگی شهرداری را بعد از شناسایی حوزه کار، شناخت اولویت‌ها دانست و ابراز کرد: قبل از توجه به بودجه باید این سیاست‌گذاری و اولویت‌بندی‌ها مشخص‌شده باشد تا بتوانیم در بخش بودجه موفق عمل کنیم و متأسفانه امروز بعضی از سرفصل‌های مهم مثل آموزش اصلاً در سازمان دیده نشده  و تنها ذیل بعضی از بخش‌ها دیده‌شده است.

استقامت، تحول در برنامه ۱۴۰۱ و حوزه فرهنگ را لازم و ضروری خواند و بیان کرد: مبنای تحول، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری بوده و باید این مهم در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود اما تا امروز به‌صورت تخصصی به آن پرداخت‌نشده که باید به آن اهمیت دهیم.

وی از اختصاص ۱ تا ۲ درصد کل بودجه خدمات شهری در شهرداری‌های کلان‌شهرها را به بخش فرهنگی یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه سیاست‌گذاری مشخص و برنامه مشخصی نداریم و نمی‌توانیم بودجه را درست اختصاص داده که باید به‌صورت جدی به این بخش توجه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم، به انجام کار کارشناسی تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری به واگذاری حتی نظارت و بازرسی به مردم، باید در این بخش به‌صورت علمی و کارشناسی شده ورود کنیم تا سیاست‌ها به‌صورت کامل اجرا شود.

وی در پایان تدوین چشم‌انداز را مهم و در گام نخست دانست و یادآور شد: اگر چشم‌انداز درستی تدوین نکنیم نمی‌توانیم از ظرفیت‌های سایر مجموعه‌های فرهنگی و حمایتی استفاده کنیم، درحالی‌که بسیاری از برنامه‌های در حال اجرا خارج از وظیفه ذاتی شهرداری بوده درصورتی‌که شهرداری تنها باید وظیفه تسهیل‌گری داشته باشد.***/ن

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcf.cdviw6demgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما