تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 6518
واکنش‌ها به اظهارات امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه دارد؛

محکومیت اظهارات مولوی گرگیج از سوی علما و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

اظهارات مولوی گرگیج از سوی علما و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور به‌شدت محکوم شد.
محکومیت اظهارات مولوی گرگیج از سوی علما و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  اظهارات مولوی محمدحسین گرگیج، امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آذر، موجی از واکنش‌ها را در بین علما خصوصاً علمای اهل سنت به راه انداخته است.
صحبت‌هایی که تنها و تنها آب در آسیاب فرقه‌های تندرو و وهابیت ریخته و سودی برای اتحاد و همدلی بین مسلمانان ندارد.

در این میان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور نیز با صدور بیانیه‌ای این اظهارات را محکوم کرد


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور هم با اعلام موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام‌جمعه آزادشهر آورده است:

ِبسم‌الله الرَحمنِ الرَحیمِ

إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم)‌ و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی)

اخیراً صحبت‌های ناسنجیده‌ای در فضای مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینه ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.

وَالسَّلَامُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی

استاد حوزه علمیه قم: اختلاف افکنی بازی در زمین دشمن است


حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه علمیه قم هم در واکنش به اظهارات توهین آمیز امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر نسبت به اهل بیت (ع) گفت: ما با یکسری مبانی درباره وحدت جهان اسلام و مسلمین روبرو هستیم که از صدر اسلام تا امروز اندیشمندان و فرهیختگان، مخصوصاً ائمه معصومین (ع) نسبت به این وحدت اصرار داشتند و مبانی و مفاهیم آن را بیان کردند که به صورت یک قاعده در طول حیات اسلام به وجود آمد و اگر اسلام شوکتی دارد به خاطر همین حفظ وحدت در ادوار مختلف اسلام بوده است. گاهی اوقات مباحثی را در زمانی بیان می‌کنیم که خود این زمان موضوعیت دارد چون خسارتی دو برابر و مضاعف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که آن شوکت اسلام دستخوش امیال برخی دشمنان و استکبار جهانی قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اختلاف افکنی بین امت اسلامی در زمین دشمن بازی کردن است و بزرگترین ظلم و خیانت در دوران کنونی، آن هم در زمانی که استکبار کمر به نابودی اسلام بسته است، بیان حرف‌های اختلاف انگیز است، چون به اسلام، جامعه مسلمین و عقاید مسلمین ضربه می زند و قرآن کریم همه مردم به ویژه مسلمین را از آن برحذر داشته است.

وی ادامه داد: امام‌جمعه اهل سنت آذرشهر که چنین صحبت‌های سخیفی را انجام داد باید متوجه باشد در کشوری زندگی می‌کند که از بالاترین مقام تا حوزه‌های علمیه و اندیشمندان و دانشمندان دائم بر وحدت اصرار می‌کنند، حالا در فضایی این گونه، توهین به امامان معصومین شیعه باعث می‌شود که موضوع از مدار هم وطنی خارج شود، در چنین وضعیت فضا فضای خطرناکی خواهد شد.

جامعه روحانیت مبارز سخنان این امام‌جمعه هتاک را به‌شدت محکوم می‌کند


حجت الاسلام مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به جنجال اخیر امام‌جمعه آزادشهر گفت:
«در اینجا چند اتفاق رخ داده است که با نگاه به تقارن آنها می‌توان دریافت که پشت پرده همه آنها یک توطئه بزرگ است. هرگاه جهان اسلام خصوصاً در منقطه ایران در آرامش به سر می‌برد و رویکردی وحدت‌گرایانه در کشورهای مسلمان وجود دارد، اقدامات توطئه‌افکن آغاز می‌شود که چنین حالتی را در تاریخ اسلام به دفعات شاهد بوده‌ایم؛ خواه این اقدامات سخن یک امام‌جمعه باشد یا موضع یک مقام بلندپایه طالبان».
او ادامه داد: «توهین‌کنندگان ابزارهایی هستند برای اجرای نقشه‌های توطئه جهانی علیه جهان اسلام و هدف هم برهم‌زدن همگرایی مسلمانان است. طبیعی است که این تفرقه‌ها در مسائل مذهبی و تاریخی می‌تواند اثر تخریبی گسترده‌ای علیه ثبات اجتماعی، سیاسی و مذهبی جامعه داشته باشد و باید در نطفه خفه شود».
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: «من گمان نمی‌کنم اظهارات این امام‌جمعه یک موضع ساده‌لوحانه و شخصی بوده باشد، این فرد سال‌هاست که امامت جمعه آن منطقه را برعهده دارد و تا کنون چنین حرف‌هایی از او شنیده نشده بود. تقارن صحبت‌های او با موضع‌گیری مشابه یکی از مسئولان طالبان و فیلمی که اخیراً در انگلستان برای هتک حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) ساخته شده، همه بیانگیر یک توطئه سازمان‌یافته است. البته طالبان بعد از روی کار آمدنش گفت که شیعیان برای ما محترم‌اند و می‌خواهیم حکومتی فراقوی و فرامذهبی تشکیل دهیم اما به هر اخیراً سخنان دیگری از یکی از مسئولان طالبان شنیده می‌شود».
او درباره ضرورت برخورد با چنین اقداماتی بیان کرد: «حتماً دستگاه‌های امنیتی وظیفه دارند با این‌گونه موارد برخورد کنند. حتی بنده می‌گویم که بسیار بجاست که این فرد هتاک به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شود تا درباره علت طرح چنین مسائلی توضیح دهد».
مصباحی مقدم همچنین مطرح کرد: «در این موضوع اصلاً جای پاسخ تاریخی و مذهبی نیست؛ گرچه اگر قرار به پاسخ هم باشد، پاسخ بسیار است؛ چنانکه جنگ مسلمانان با ایرانیان، جنگی مورد حمایت حضرت علی (ع) بوده است و می‌دانیم عمار یاسر در این جنگ حضور داشته و حتماً او بدون اذن حضرت علی (ع) در جنگ حاضر نمی‌شده است و حتی برخی نقل‌ها هست که امام حسن (ع) هم در این جنگ بوده است؛ هرچند من بر این نقل تکیه نمی‌کنم اما از مجموع روایات این‌طور برمی‌آید که حضرت علی (ع) با این جنگ مخالفتی نداشته است. اما همه این پاسخ‌های مذهبی-تاریخی در اینجا محل بحث نیست زیرا تردیدی نیست که یک توطئه در کار است و با توطئه باید برخورد قاطع شود. حتماً این دست هتاکی‌ها خلاف حقوق شهروندی و مذهبی است و هیچکس حق ندارد به مذاهب توهین کند زیرا جنگ طایفه‌ای راه می‌افتد و کم نبوده جنگ‌های قومی و مذهبی که زیان‌های بی‌شماری وارد کرده‌اند».
او در پایان گفت: «من به‌عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از همین تریبون اعلام می‌کنم که جامعه روحانیت مبارز سخنان این امام‌جمعه هتاک را به‌شدت محکوم می‌کند و از مقامات مسئول درخواست دارد تا به مسئله ورود کنند و جلوی ادامه این اظهارات را بگیرند زیرا ممکن است باعث برهم‌ریختگی مذهبی کشور می‌شود. با ذکر این مخاطرات جامعه روحانیت درخواست می‌کند مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع‌تر به موضوع ورود کنند و ابعاد این توطئه را شناسایی و در جهت جلوگیری از تکرارش از هیچ تلاشی فروگذار نکنند».


گزراش از حسن محمدی مطلع


 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.8b0urhbswiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما