تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : 6271
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: دیدگاه مدیریت شهری قم این است که مشکلات پردیسان و کمبودهای این منطقه نباید در الحاق 560 هکتاری پردیسان تکرار شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حسین اسلامی صبح دوشنبه در هجدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به تصویب الحاق ۵۶۰ هکتار از اراضی بالادست پردیسان به شهر قم اظهار داشت: این کار در راستای طرح جهش تولید مسکن صورت گرفته است.

وی افزود: مدیریت شهری قم ضمن حمایت از این امور، تذکرات و ملاحظاتی برای اجرای این طرح دارد که باید در نظر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت پردیسان مقابل چشمان مردم و ما است؛ امیدواریم غفلت‌هایی که در آن زمان اتفاق افتاده در این الحاق صورت نگیرد.

وی با اشاره به اهمیت مسئله کاربری‌های تجاری گفت: نباید به وضعیتی برسیم که پارکینگ‌ها تبدیل به مغازه و تجاری شود.

اسلامی افزود: املاک ذکر شده در تبصره ۶ «قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی موردنیاز شهرداری‌ها»، قطعاً شامل اراضی با کاربری تجاری می‌شود و اتفاقاً این کاربری مدنظر قانون‌گذار بوده چراکه معوض تملک اراضی تجاری در طرح‌های شهری است.

وی با اشاره به معضل مدیریت شهری در پردیسان برای حل مشکل تجاری‌ها اظهار داشت: صدور مجوز تجاری موقت برای شهرداری بنا بر اجبار اجتماعی اتفاق افتاده بود و کلید این مشکل در دست دولت است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: تجاری‌های پردیسان محل مشخصی دارد اما در اختیار دولت است؛ از طرفی دولت این تجاری‌ها را نه احداث و نه واگذار می‌کند.

وی معتقد است دولت باید حقوق تبصره ۶ قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک و اراضی موردنیاز شهرداری‌ها را به شهرداری در حیطه کاربری تجاری واگذار کند تا این موضوع حل شود.

اسلامی به مسکوت ماندن واگذاری اراضی ۴۸ هکتاری به‌عنوان پشتیبان طرح‌های توسعه اطراف حرم مطهر هم اشاره کرد و اظهار داشت: تمام مقررات مربوط به مسئله ۴۸ هکتاری در دوره‌ای به استان واگذارشده بود اما نمی‌دانیم چرا این موضوع در دولت قبل به تهران بازگشت داده‌شده و به بهانه‌های مختلف متوقف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: این اراضی منبعی است برای این‌که بتوانیم تملکات ضلع شرقی حرم مطهر را به پایان رسانده و بافت فرسوده اطراف حرم را ساماندهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نامه‌ای اخیراً تنظیم‌شده و نظر من این است که در سفری که رئیس‌جمهور به قم دارند، موضوعات ۴۸ و ۳۲ هکتاری را خاتمه دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: درگذشته هم مدیریت این اراضی به مدیریت استان واگذارشده و ضرورتی ندارد این مسئله به تهران رفته و افراد ناآشنا به وضعیت شهر برای آن تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی برای دوره چهارساله در شورای تأمین مسکن تصویب‌شده ادامه داد: ۱۵۶۰ هکتار برای حدود ۳۰ هزار خانوار است و ۳۳ هزار خانوار دیگر باید در نقاط دیگر ساماندهی شوند.

لزوم صدور مجوزهای موقت تجاری در پردیسان

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه گفت: با توجه به عدم صدور مجوز دائم تجاری در پردیسان، صدور مجوز موقت می‌تواند بخشی از مشکلات پردیسان را در این حوزه حل کند.

محمود مسگری به اراضی خارج از محدود شهری اشاره کرد و اظهار داشت: محدوده ۵۶۰ هکتاری ۲۰ کیلومتر تا حرم مطهر فاصله دارد اما به شهر قم الحاق می‌شود درحالیکه نقاطی مانند حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) و حاشیه بلوار جمهوری اسلامی خارج از محدوده شهری هستند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: اولویت بسیار بیشتری وجود دارد که این محدوده‌ها وارد شهر شود و زیرساخت‌های آماده‌ای هم دارند.

وی به ظرفیت‌های بافت فرسوده نیز اشاره و تصریح کرد: مسئله دیگر استفاده از ظرفیت بافت فرسوده است، بخشی از این چهار میلیون مسکن باید در بافت فرسوده ایجاد شود و قم نیز باید از این ظرفیت استفاده کند.

لزوم صدور مجوزهای موقت تجاری در پردیسان

سپس محسن محرری به مسئله تجاری‌های پردیسان اشاره کرد و گفت: با توجه به لایحه‌ای که در شورای اسلامی شهر قم مصوب شد و در فرایند تصویب نهایی آن توسط هیئت حل اختلاف رد شد، باید برای حل مسئله تجاری پردیسان اقدامی کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تعداد مجوزهای تجاری موقت صادرشده در دوره‌های قبل را بیش از ۸۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: بخشی از این مردم پردیسان از این طریق ارتزاق می‌کنند.

لزوم حفظ حقوق صاحبان تجاری موقت در پردیسان

در ادامه جلسه روح اله امراللهی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم، مجوزهای موقت در پردیسان را موردبررسی قرارداد و یادآور شد: با توجه به اینکه از اکثر تجاری‌ها ۱۰ سال گذشته صادر شده، عملاً ساقط کردن این‌ مجوزها امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم تأکید کرد: ازنظر حقوقی و اجتماعی نادیده گرفتن حق این افراد ممکن نخواهد بود.****/ن

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.qn-t23nizftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما