تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : 5995
آب‌گرفتگی در قم گاهی یک دلیل نیمه پنهان هم دارد که ممکن است ناچیز و بی‌اهمیت شمرده شود، ولی همین کارهای به‌ظاهر بی‌تأثیر گاهی چنان وضعیت آب‌گرفتگی معابر را دشوار می‌کند و آن‌هم " رهاسازی زباله‌ها در جوی‌های آب، انهار یا خیابان‌هاست " که موجب مسدود شدن مسیر حرکت روان آب‌ها می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حریم حرم محدود به فضای فیزیکی اطراف حرم نیست و تمامی شهر در سایه با کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها قرار دارد و هر خدمتی که به شهر می‌شود خدمت به مجاوران و زائران بوده و عنایت این بانوی عظیم‌الشان را جلب خواهد ساخت و هر کس در هر جای شهر خدمتی را انجام دهد؛ با افتخار خادم کریمه خواهد بود.

متأسفانه گاه بی‌مسئولیتی برخی افراد موجب نارضایتی شهروندان و تأخیر در ارائه خدمات به همشهریان محترم می‌شود.

نزول باران رحمت الهی در شهر قم فرصت بوده و نعمتی بابرکت است که‌موجی از نشاط و شادی و امیدواری به فضل خدا در بین مردم و کشاورزان ایجاد می‌کند، اما متأسفانه به لحاظ عدم رعایت برخی افراد و رهاسازی پسماند در سطح شهر موجب بروز مشکل و نارسایی در آمدوشد عابران و وسایل نقلیه می‌گردد که به زبان ساده “آب‌گرفتگی” نمود می‌یابد.

آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های شهری قم اتفاق تازه‌ای نیست و هرازگاهی تکرار شده و دردسرهایی برای شهروندان ایجاد می‌کند. به گفته کارشناسان، نارسایی شبکه انهار و مسدود بودن نقطه پایانی بسیاری از آن‌ها و محدود بودن ظرفیت جریان روان آب‌ها در این انهار به همراه سرریز روان‌آب‌های پیرامونی، از عواملی است که بر شدت آب‌گرفتگی‌ها کمک نموده و شهر و شهروندان را به‌ویژه در تردد از خیابان‌ها و شوارع شهری با مشکل مواجه می‌سازد.

تکمیل و بهسازی شبکه انهار در داخل شهر جزء مباحث مدیریتی است که بخشی از وظیفه و رسالت آن بر عهده مجموعه مدیریت شهری و بخشی هم سایر دستگاه‌های اجرایی استان است که مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مسئله در مدیریت آب‌گرفتگی‌ها است؛ اما آب‌گرفتگی در قم گاهی یک دلیل نیمه پنهان هم دارد که ممکن است ناچیز و بی‌اهمیت شمرده شود ولی همین کارهای به‌ظاهر بی‌تأثیر گاهی چنان وضعیت آب‌گرفتگی معابر را دشوار می‌کند که شهروندان با مشکل مواجه می‌گردند و آن‌هم ” رهاسازی زباله‌ها در جوی‌های آب، انهار یا خیابان‌هاست ” که موجب مسدود شدن مسیر حرکت روان آب‌ها می‌شود.

چه بسیار شهروندان وظیفه‌شناسی که با مشاهده حرکت زباله یا مسدود شدن حرکت جریان آب، با اقدامی مبتنی بر اخلاق شهروندی نسبت به پاک‌سازی محل حرکت آب گامی مهم برای خدمت‌رسانی به شهر کریمه اهل‌بیت(ع) برمی‌دارند و اجازه نمی‌دهند که اقدام زشت افرادی اندک، مشکلات بزرگی را برای سایر شهروندان به وجود آورد.

به گفته کارشناسان شهری، تجمع زباله‌ها در مسیر انتقال آب‌های جاری همیشه یکی از عوامل مهم آب‌گرفتگی‌ها در شهر قم است و اگر زباله‌ها به داخل جوی‌های آب و انهار وارد نشوند بخش عمده‌ای از این آب‌گرفتگی‌ها یا ایجاد نمی‌شود یا بسیار سریع‌تر مدیریت می‌شوند.

متخصصان امور شهری بر این باورند که برای داشتن شهری شایسته و با درصد رضایت نسبی مطلوب برای عموم شهروندان باید وظیفه‌شناسی در قالب فرهنگ شهروندی به زیبایی نمود یابد. اخلاق و فرهنگ شهروندی یک کار پردامنه و ریشه‌ای است که لازم است از دوران کودکی در مدارس آغاز شود و به‌صورت مستمر از طریق رسانه‌های جمعی، خانواده‌ها و برنامه‌های جذاب فرهنگی و هنری به شهروندان منتقل شود و در این خصوص دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مسئولیت دارند و می‌توان با فرهنگ‌سازی شاهد حرکت در مسیر شهروند مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار بود.

بی‌توجهی به فرهنگ شهروندی جلوه و ابعاد مختلف دارد که گاهی آثار غیرقابل جبرانی را ترسیم می‌نماید به‌عنوان‌مثال خانواده‌ای پس از توقف در یک مکان برای صرف غذا، زباله‌های خود را در همان‌جا رها نموده و سپس پاکبانی وظیفه‌شناس در حال پاکیزه سازی محل دچار سانحه می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته مدیران شهری، طی سال‌های گذشته تعداد تصادفات پاکبانان در حریم خیابان‌ها و معابر شهری در حین انجام‌وظیفه بیشتر شده و گاهی این حوادث منجر به فوت آن پاکبان و قربانی شدن او بر اثر یک بی موالاتی شده است که اگر با رعایت برخی افراد، زباله‌ها در خیابان رها نمی‌شد، قطعاً خانواده این قربانیان نیز بدون سرپرست باقی نمی‌ماند.

فرهنگ شهروندی و شکل، میزان و کیفیت مشارکت و مسئولیت‌پذیری شهروندان از مباحث مهم سرمایه اجتماعی و پیشبرد بهتر اقدامات و پروژه‌های شهری است که کیفیت آن ارتباط مستقیمی با میزان توسعه‌یافتگی شهرها دارد. تلاش در جهت ارتقای فرهنگ و اخلاق شهروندی یک اقدام ریشه‌ای است که همگان شاهد پاکیزگی و نظافت شهر بوده و شهر قم الگویی مناسب در این زمینه هم خواهد شد و بی‌شک امر به رعایت نظافت امربه‌معروف و خوبی‌ها خواهد بود.***

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.heifuqehisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما