کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونمایی از کتاب مدیریت روسازی در عصر حاضر/ هزینه ۱۰۰ میلیاردی شهرداری قم برای روسازی معابر در سال جاری

26 مهر 1400 ساعت 23:00

کتاب «مدیریت روسازی در عصر حاضر» به قلم سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر قم رونمایی شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  در حاشیه یازدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم از کتاب “مدیریت روسازی در عصر حاضر” با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار قم، حجت‌الاسلام آقامیری نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و نوروزی معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران رونمایی به عمل آمد.

در این کتاب مباحثی مهمی در نگهداشت زیرساخت‌های شهری و افزایش عمر مفید امکانات شهری با استفاده از مدرن‌ترین شیوه‌های رایج در مدیریت شهری سخن گفته‌شده است.

ارائه اطلاعات جدید و مرتبط موردنیاز برای مطالعه و به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت روسازی، بررسی داده‌های موردنیاز برای ارزیابی عملکرد، ایمنی، پشتیبانی سازه‌ای روسازی و همچنین برداشت وضعیت خرابی‌های سطحی، مروری بر پیشینه و سیر تحول سیستم‌های مدیریت روسازی، اولویت‌بندی برنامه‌های ترمیم و نگهداری و مدل‌های پیش‌بینی اضمحلال روسازی،  مرور نمونه‌هایی از سیستم‌های فعال پیاده‌سازی شده در برخی شهرهای دنیا و همچنین برخی نقاط مختلف دنیا در سطوح شبکه و پروژه به همراه نرم‌افزارهای مربوطه بخشی از مباحث مطرح‌شده در این کتاب است.

همچنین آنالیز اقتصادی استراتژی‌های طراحی و روسازی،مراحل و عناصر کلیدی در اجرای(pms)و اهمیت جایگاه و نقش فرایندهای ساخت و نگهداری، مدیریت روسازی فرودگاه‌ها، سامانه‌های خبره(GIS)، فنّاوری‌های نوین اندازه‌گیری سیستم‌های بتنی و وب و پایه‌های داده، و  هزینه‌ها، منافع جهت‌دهی آتی و نیاز به نوآوری در مدیریت روسازی نیز به‌عنوان نکات کلیدی در مدیریت شهری در این اثر موردتوجه قرارگرفته است.

شهرداری قم امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای روسازی معابر شهری هزینه کرده است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: روسازی معابر همیشه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و پرهزینه مدیریت شهری مطرح بوده و طی سال جاری شهرداری قم ۱۰۰ میلیارد تومان برای روسازی معابر هزینه کرده است.

محمدحسین دهناد با اشاره به اصول روسازی معابر شهری، بیان کرد: در معابر شهری دو نوع روسازی آسفالتی و بتنی انجام می‌گیرد.

دهناد اضافه کرد: در روسازی آسفالتی مهم‌ترین ماده مصرف‌شده قیر و در روسازی بتنی سیمان مهم‌ترین مصالحه مصرفی را تشکیل می‌دهد و هم‌اکنون بعد از اجرای موفق بلوار آیت‌الله بروجردی شهرداری قم با عبور از شیوه روسازی آسفالتی انجام روسازی به شکل بتنی را در پروژه‌های شهری انجام می‌دهد.

دهناد با اشاره به سقف درصد بالای روسازی معابر، اظهار داشت: در ۵ سال گذشته شهرداری قم برای روسازی معابر ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه و اعتبار بکار برده است.

وی تصریح کرد: در ۳ سال گذشته قیمت قیر ۹ برابر افزایش‌یافته است و این مسئله اهمیت نگهداری آسفالت و ترمیم آن را بیش از گذشته مهم کرده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم افزود: طی ۵ سال گذشته ۳۰ درصد معابر شهری قم روسازی جدید شده یا روکش آسفالت آن‌ها ترمیم و اصلاح‌شده است.

دهناد همچنین عنوان کرد: شهرداری قم در ۵ سال گذشته ۴۰۹ هزار تن بر روی روسازی‌های موجود؛ روکش جدید توزیع کرده که هزینه بسیار بالایی بر مدیریت شهری دارد.

وی مدیریت روسازی را موردتوجه قرار داد و گفت: نگهداری راه در شرایط مناسب بسیار ارزان‌تر از هزینه تعمیرات آن پس از خراب شدن و استهلاک است.

دهناد یادآور شد: ۴۰ درصد کیفیت و عمر آسفالت در ۷۵ درصد عمر اولیه آن است و ۴۰ درصد بعدی در ۱۲ درصد باقی‌مانده اتفاق می‌افتاد و فعالیت‌ترمیم و روسازی معابر باید قبل از ۴۰ درصد دوم انجام شود تا کیفیت آسفالت حفظ شود.***

 

 

 

انتهای پیام/


کد مطلب: 5684

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/5684/رونمایی-کتاب-مدیریت-روسازی-عصر-حاضر-هزینه-۱۰۰-میلیاردی-شهرداری-قم-معابر-سال-جاری

قم فوری
  https://www.qomefori.ir