تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : 5677
مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز نور خبر از رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کتابخانه و درختواره کلام اسلامی در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد.
رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کتابخانه و درخت واره کلام اسلامی رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کتابخانه و درخت واره کلام اسلامی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  حجت الاسلام حمیدرضا شیرملکی مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اهمیت علم کلام همین بس که در لسان علمای اسلام به فقه اکبر مشهور است.
وی ادامه داد: فقه اکبر تبیین و بحث در خصوص صفات و افعال خداوند را برعهده دارد و فقه اصغر یا علم احکام ، افعال مکلفین را برعهده دارد.
مدیر پروژه نرم افزار کلام اسلامی با اشاره به اهداف مرکز نور، گفت: یکی از اهداف این مرکز آماده سازی بستر برای پژوهش و تحقیق علوم اسلامی است. مرکز از بدو تاسیس همت خود را در این مسیر قرار داده و رسالت خود را به خوبی انجام داده است.
وی اضافه کرد:  این نرم افزار، دارای کتابخانه و درختواره دانشی کلام اسلامی است که هرکدام از شاخه های علم کلام را می توان از طریق آن مورد مطالعه قرار داد. دختواره این نرم افزار از دو کتاب کشف المراد علامه حلی و ابکارالافکار سیف الدین آمِدی اقتباس شده است.
مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز نور خاطرنشان کرد: ما مهمترین اصلی ترین کتاب های فرق اسلامی را انتخاب کردیم تا بر اساس آن ها بتوانیم درختواره دانش کلام را طراحی کنیم؛ بر این اساس حدود ۱۱۱ کتاب گردآوری شد.
وی ارائه محتوای مفهومی درباره هر لفظ مورد جستجو را از ویژگی های این نرم افزار دانست و گفت: نوع جستجو در نرم افزار کلام اسلامی ۲ صرفاً از نوع لفظی نبوده و با جستجوی هر مفهوم و لفظ کلامی می توان محتوای توضیح دهنده آن را دریافت نمود.
حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: ارائه اطلاعات در مورد متکلمین فرق مختلف یکی دیگر از امکانات این نرم افزار است که با کمک آن می توان با شخصیت های مطرح کلامی بیشتر آشنا شد.
وی با اشاره به کارکردهای سیستمی نرم افزار کلام اسلامی ۲ افزود: مترادف سازی و ایجاد ارتباط بین الفاظ هم معنی جهت ارائه محتوا در هنگام جستجوی هر لفظ از کارکردهای سیستمی نرم افزار کلام اسلامی ۲ است.
مدیر پروژه نرم افزار کلام اسلامی افزود: در نسخه یک این نرم افزار 660عنوان کتاب و 31کتاب تحلیلی موجود بود که در نسخه دوم این نرم افزار 850عنوان کتاب در کتابخانه و 111عنوان تحلیل در درختواره قرار گرفته است.
حجت الاسلام شیرملکی، بیان داشت: ویژگی جدید در نرم افزار کلام اسلامی ۲ که در نرم افزارهای قبلی نبود امکان مشابه یابی است؛ با این امکان می توان عبارت مد نظر را جستجو کرده و در صورت مطرح شدن این عبارت در کتاب یا کتاب های دیگر آن را هم مشاهده نمود.
شایان ذکر است: مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کلام اسلامی در روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی مدیر بنیاد فرهنگی امامت برگزار خواهد شد.


 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcg.u9nrak93upr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما