تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 5371
استاد دانشگاه تهران گفت: حضور کشورمان در سازمان همکاری شانگهای قطعاً می‌تواند در افزایش تبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو دیگر تأثیر بگذارد.
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موجب افزایش تبادلات تجاری با کشورهای عضو خواهد شد / پیوستن به پیمان شانگهای در راستای شعار نه شرقی نه غربی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: در روزهای اخیر یکی از مسائلی که در عرصه بین‌المللی اتفاق افتاد موضوع پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگهای به‌عنوان عضو دائم است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2005 به‌عنوان عضو ناظر اضافه شد اما در چند روز گذشته ایران به‌عنوان عضو اصلی پذیرفته شد.
صادقی نسب افزود: بعد از جنگ جهانی دوم با فروپاشی بسیاری از ساختارها و ظهور قدرت ایالات متحده شاهد یک‌دنیای دوقطبی یا حتی تک‌قطبی بودیم حتی تا زمان فروپاشی شوروی می‌توانستیم این دوقطبی بودن را مطرح کرد بعد از فروپاشی شوروی با سلطه ایالات متحده روبرو بودیم.
وی بیان داشت: در دهه‌های اخیر شاهد ظهور قدرت چین بودیم، چینی که با اتکا به سیاست‌های بازار آزاد توانست در عرصه اقتصادی گام‌های اساسی بردارد به‌طوری‌که بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک قدرت اول اقتصادی جهان خواهد بود.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: نظام سلطه در جهان تک‌قطبی با ایجاد سازمان‌های بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و در عرصه نظامی با سازمان ناتو همواره سعی کرده سیطره و تسلط خودش را بر کل زندگی مردم دنیا نهادینه کند.
وی ظهور سازمان همکاری شانگهای را یکی از اهرم‌های کشورهای دیگر برای رویارویی با آمریکا عنوان کرد و ابراز داشت: سازمان همکاری شانگهای با حضور چین، روسیه، هند، پاکستان، ایران و چند کشور آسیای میانه به‌خوبی می‌دانند که به‌تنهایی نمی‌توانند کاری را انجام بدهند که با کنار هم قرارگرفتن می‌توان آن را انجام دهند.
صادقی نسب با بیان این که مجموع کشورهای عضو این سازمان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی هستند، تاکید کرد: این کشورها در کنار هم تسلط سنتی آمریکا در عرصه‌های بین‌المللی را محدود کرده‌اند.
وی با مفید دانستن عضویت کشورمان در این سازمان تاکید کرد: کشورمان بعد از انقلاب اسلامی همواره سعی کرده بر اساس منافع ملی که همان عزت، حکمت و مصلحت با همه دنیا روابط برقرار کند و در این زمینه همواره موفق بوده است.
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دشمنی‌ها شرق و غرب در آغاز انقلاب تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی و پیروزی کشورمان، شرق دست از مخالفت برداشت اما غرب با سردمداری آمریکا و لابی صهیونیستی همواره علیه کشورمان بود و زمانی که کشورمان با این حجم از دشمنی‌ها روبرو هستیم نیاز به این داریم که در چنین سازمان‌هایی قرار بگیریم.

حضور در سازمان شانگهای به معنای افتادن در دام شرق نیست
وی بیان داشت: سازمان شانگهای این ظرفیت را دارد که بتوانیم به تبادلات اقتصادی با کشورهای این سازمان بپردازیم و در فضای کنونی گره‌های زیادی را از اقتصاد کشور باز کنیم.
صادقی نسب تصریح کرد: حضور در سازمان شانگهای به معنای افتادن در دام شرق نیست و جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس عزت و مصلحت و حکمت سیاست‌های خارجی خودش را طرح‌ریزی کرده است.
عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای موجب افزایش تبادلات تجاری و بازرگانی کشورمان با کشورهای عضو خواهد شد 
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حضور کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای قطعاً می‌تواند در افزایش تبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو دیگر تأثیر بگذارد.
وی افزود: در واقع سازمان همکاری شانگهای یک فرصت و موقعیتی بوده که در دهه‌های گذشته به‌خوبی از آن بهره نبردیم به‌خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که تمام نگاه‌ها به غرب بود.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: حضور ما در سازمان‌های مشابه قدرت چانه‌زنی ما با غرب را افزایش می‌دهد و علاوه بر این هر توافقی با غرب و آمریکا باید با شرایطی که ما داریم رخ بدهد و با حفظ استقلال و شرافت ایرانی است.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در میدان با حضور نیروهای نظامی توانسته‌ایم خودمان را به‌عنوان یک قدرت بلامنازع منطقه‌ای مطرح کنیم البته در زمینه اقتصاد و معیشت نقطه‌ضعف‌های داریم که باید با برنامه‌ریزی صحیح و درست آن را نیز برطرف کنیم.
صادقی نسب خاطرنشان کرد: قطعاً دولت سیزدهم با وحدت و انسجام می‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کرده و قدرت کشورمان را بیشتر از گذشته بکند.

انتهای پیام/110


 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.qnmt23nxzftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما