تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : 4861
طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در شهرداری قم رونمایی شد.
رونمایی از طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در شهرداری قم در حاشیه آئین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۲ پروژه‌ی شهری قم که در هشتمین هفته از اجرای طرح “قم در مسیر تحول” و با حضور حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، نماینده بیت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم، شهردار، رئیس و اعضای پنجمین دوره و برخی از منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهری برگزار شد، رونمایی و ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در این طرح آغاز شد.

بر اساس این گزارش، طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست با برآورد پنجاه میلیارد ریال کاهش درآمدهای شهرداری در هرسال از دوره آزمایشی آغاز و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

در این طرح برآورد کاهش هزینه‌های مصرف انرژی تا ۶۰۰ میلیارد ریال در هرسال با جلب مشارکت شهروندان در تأمین هزینه اولیه و همچنین نگهداری از تأسیسات و تجهیزات مربوطه پیش‌بینی‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف این طرح می‌توان به حرکت در مسیر اجرای اقدامات زیست محیطی برنامه دوم راهبردی قم ۱۴۰۴ در تحقق شهری خرم و همچنین زمینه‌سازی برای اصلاح سبک زندگی شهروندان از طریق اصلاح کالبدی فضاهای زیستی مسکونی، آموزشی و اداری اشاره کرد.

ویژگی‌های بارز این پروژه نیز که به‌عنوان نخستین تجربه در کشور برای ایجاد سازوکار یکپارچه با همراهی دیگر ذی‌نفعان طرح مانند شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت مخابرات، شرکت گاز استان و … اجرا می‌شود، تحقق اهداف کلان محیط‌زیستی شهری بدون صرف هزینه‌های هنگفت و از طریق ارزش‌آفرینی برای جلب مشارکت فعال شهروندان، توسعه مشارکت شهروندان در مدیریت پسماند از مبدأ، توسعه مشارکت شهروندان در افزایش فضاهای سبز در ساختمان‌ها از قبیل احداث بام سبز، نماهای سبز، تراس‌های سبز و … است.

از دیگر ویژگی‌های طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست می‌توان به توسعه مشارکت شهروندان در مصرف بهینه منابع آب و انرژی در ساختمان‌ها، اشتغال‌زایی از طریق ایجاد سازوکار یکپارچه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا دارای خدمات فناورانه در حوزه تکنیک‌های مرتبط با ساختمان سبز و کسب‌وکارهای وابسته، مشارکت مستقیم محیط‌های علمی و دانشگاهی برتر کشور در اجرا و ارزیابی نتایج طرح و اجرای طرح در یک دوره آزمایشی (پایلوت) و سپس ارزیابی طرح باهدف اتخاذ تصمیمات آتی بر اساس نتایج واقعی اشاره کرد.

این طرح همچنین برافزایش توان علمی و جلب مشارکت مهندسان و متخصصان استان قم در حوزه‌های مختلف انرژی، آب، پسماند و منابع محیط‌زیست تمرکز دارد.**

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.inyk49na65k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما