تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 4860
مدیرکل انتقال خون قم گفت: اگر چه ذخایر خون استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی کاهش ۲۰ درصدی اهدای خون در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته درقم نگرانی‌هایی برای حفظ پایداری این ذخایر ایجاد کرده‌است.
اهدای خون درتیرماه سالجاری درقم ۲۰درصد کاهش یافت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مرتضی نوریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اهدای خون را امری لازم، ضروری و همیشگی دانست و افزود: بعد از شیوع کرونا با افت در میزان اهدای خون در استان مواجه شدیم که در ماههای اولیه این شیوع شدت کاهش اهدای خون در قم شدیدتر بود ولی در ادامه با همراهی و مشارکت مردم نوع دوست قم، این افت جبران شد.

وی ادامه داد: با همراهی شهروندان، سال گذشته ۴۰ هزار اهدای خون در استان به ثبت رسید که این آمار نسبت به سال ۹۸ حدود یک و نیم تا ۲ درصد افزایش داشت.

مدیرکل انتقال خون قم اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف خون در مراکز درمانی استان در سال گذشته افزایش یافته بود خوشبختانه با افزایش همراهی شهروندان، توانستیم پاسخگوی افزایش مصرف خون و فرآورده‌های آن باشیم.

نوریان با اشاره به آمار اهدای خون در این استان ادامه داد: در چهار ماه اول امسال، دوباره با افت در اهدای خون مواجه شدیم که در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد اهدای خون در قم کاهش یافت.

وی افزود: این کاهش اهدای خون، در تیرماه سالجاری( کاهش ۲۰درصدی )‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشت و این درحالی است که در درتیرماه میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان هفت درصد افزایش یافته‌است.

مدیرکل انتقال خون قم در ادامه داشتن همزمان  کاهش اهدای خون و افزایش مصرف در این استان را نگران کننده دانست و ادامه داد: با توجه به نیاز همیشگی بیماران به خون و فرآورده‌های آن و ضرورت اهدای مستمر خون در تمامی ایام سال درخواست ما ادامه داشتن استمرار اهدای خون در استان است.

نوریان اظهار داشت: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب، مستمر و در طول سال صورت گیرد.

وی، گرمای زیاد هوا و قرار گرفتن دوباره این استان در وضعیت قرمز کرونایی را دلیل کاهش اهدای خون در قم دانست و گفت: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مرکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون‌دارند.

نوریان با بیان اینکه خون و فراورده‌های خونی علاوه بر مراکز درمانی استان به شبکه خون رسانی کشور نیز ارسال می شود، گفت: تمام استان‌ها برای حفظ پایداری شبکه خون رسانی کشور تعهداتی برای ارسال خون به این شبکه دارند که به دلیل کاهش اهدا، ۳۰ درصد از تعهد استان به این شبکه در چهار ماه اخیر تامین نشده است.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه و ثبت اطلاعات خود در بانک اهداکنندگان قم ضروری است با به همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام کنند تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

مرکز انتقال خون روح الله قم، در میدان روح الله جنب دبیرستان امام صادق(ع) واقع است.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.mexfuqeoysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما