تاریخ انتشار :شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 4746
پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قم با ۲ هزار شغل جدید،ارتقای شاخص توسعه فن‌آوری اطلاعات قم ، ایجاد یکهزار و ۶۱۹ فرصت شغلی در بخش صنعت و اجرای برنامه‌های فرهنگی در مجموعه تاریخی گنبد سبز قم از جمله اخبار گذشته هفته قم بود.
ایجاد ۱۶۱۹ فرصت شغلی درقم تا ارتقای شاخص توسعه فناوری اطلاعات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  پیشرفت ۴۳درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بخش صنعت و معدن، ارسال ۲۵ پرونده واحد متخلف صنفی قم به‌تعزیرات حکومتی،برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان،رشد رشته وزنه برداری قم درگرو حضور درلیگ برتر،آزادی ۶۱ نفر از زندانیان قم به مناسبت اعیاد قربان وغدیر، آب‌رسانی سیار به ۲۲ روستای قم، افزایش تخت‌های اقامتی ارزان قیمت مهمترین نیاز گردشگری و پرداخت ۲۹۰ میلیارد تومان وام ازدواج  ازدیگر اخبار هفته گذشته قم است.

 ایجاد یکهزار و ۶۱۹ فرصت شغلی در بخش صنعت 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: طی سه‌ماهه نخست سالجاری، برای یکهزار و ۶۱۹ تن به صورت مستقیم در بخش صنعت استان، اشتغال ایجاد شد.

محمود سیجانی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: برای تحقق این هدف با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، بیش از پنج‌ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث واحدهای تولیدی جدید و همچنین توسعه ظرفیت تولید واحدهای موجود در بخش صنعت استان قم اختصاص یافت.

وی با اشاره به این که حوزه تولید و اشتغال در قم با ایجاد واحدهای صنعتی جدید روند رو به رشدی را طی می‌کند، افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ با اختصاص ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۶ هزار و ۳۰۰ تن در بخش صنعت استان اشتغال ایجاد خواهد شد. 

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای تولیدی پاک، پیشران و کم آب‌بر در قم رونق دارد،‌ ادامه داد: شهرک‌های صنعتی قم از امکانات موردنیاز سرمایه‌گذاران برای استقرار صنایع پیشرفته برخوردار است و به‌سرعت می‌توان چرخه تولید محصولات با فنّاوری بالا را در قم فعال کرد.

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قم با ۲ هزار شغل جدید

درکارگروه اقتصاد مقاومتی قم که هفته گذشته با حضور استاندار قم ترتیب یافت از ایجاد ۲ هزار اشتغال جدید با بهره‌برداری از ۳۵ طرح اقتصاد مقاومتی خبر داده شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در ابتدای این جلسه، گفت: با بهره برداری از ۳۵ پروژه اقتصاد مقاومتی در دو بخش صنعت، معدن و امور زیربنایی و عمرانی ۲ هزار اشتغال جدید در قم به وجود خواهد آمد.

عزیزالله قربانی افزود: در این خصوص ۱۸ پروژه در حوزه تولید و صنعت و ۱۷ پروژه در بخش عمرانی و زیربنایی در حال احداث و عملیات عمرانی است.

وی ادامه داد: ۶ پروژه اقتصاد مقاومتی قم در بخش صنعت یک ساله و ۱۲ پروژه نیز چندساله تعریف شده‌است.

به گفته وی، با بهره‌برداری از این ۱۸ پروژه اقتصادی در مجموع هزار و ۴۲۸ اشتغال مستقیم با سرمایه گذاری ۶۳۴ میلیارد تومانی به وجود می‌آید.

ارسال ۲۵ پرونده واحد متخلف صنفی قم به‌تعزیرات حکومتی

نایب رئیس اتاق اصناف قم گفت: طی یک هفته گذشته ۳۳۶ مورد بازرسی از مراکز مختلف صنفی قم انجام و ۲۵ پرونده تخلف نیز به‌تعزیرات حکومتی ارسال شد.

بیت الله کریمی درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به‌بحران قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: ۲ واحد صنفی پلمب و چهار واحد صنفی نیز به‌دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اخطار دریافت کردند.

در مجموع ۳۶ هزار و ۳۹۳ واحد صنفی مجوز دار در استان قم وجود دارد که ۲۱ هزار و ۴۹۳ مورد آن توزیعی و خدماتی و ۱۴ هزار و ۹۰۰ مورد آن نیز تولیدی و فنی است.

پیشرفت ۴۳درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بخش صنعت و معدن 

استاندار قم گفت: پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصدی ۱۸ پروژه اقتصاد مقاومتی استان در بخش صنعت،معدن و تولید در سه ماه اول سالجاری رضایت بخش است.

بهرام سرمست هفته گذشته  درکارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی قم در سالن کرامت استانداری، افزود:  احداث واحد تولیدی پارچه مشکی یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی دارای ابعاد تاثیرگذار فرهنگی است.

به گفته استاندار قم، با بهره برداری از این طرح ۴۵۰ اشتغال مستقیم و حدود ۴ برابر آن اشتغال غیرمستقیم به وجود می‌آید.

سرمست خاطرنشان کرد: واحد تولید پارچه مشکلی قم با پیشرفت ۱۰ درصدی از نظر پیشرفت فیزیکی از زمانبندی پیش بینی شده عقب افتاده‌است.

آزادی ۶۱ نفر از زندانیان قم به مناسبت اعیاد  قربان و غدیر

دادستان عمومی و انقلاب قم از صدور دستور آزادی ۶۱ نفر از زندانیان جرایم غیرخشن در استان با استفاده از نهادهای ارفاقی هم‌زمان با فرارسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب با تاکید بر اجرای مستمر طرح پایش و غربالگری زندانیان استان، افزود: در این طرح، با بررسی پرونده‌های مددجویان واجد شرایط، از همه ارفاق‌های قانونی برای تغییر وضعیت زندانی و ایجاد زمینه آزادی آن‌ها با استفاده از راهکارهای قانونی تخفیف و تعلیق مجازات، اعطای مرخصی و موافقت با مرخصی پایان حبس استفاده می‌شود.

ارتقای شاخص توسعه فن‌آوری اطلاعات قم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: شاخص توسعه فن‌آوری اطلاعات قم از ۶.۸ در اسفند ۹۸ به ۷.۴۷ در اسفند ۹۹ ارتقا یافته، و این استان در شاخص پوشش جمعیتی تلفن همراه کشور نیز جایگاه نخست را کسب کرد.

 جواد غلام پور در گفت و گویی با اشاره به‌توسعه ارتباطات استان اظهار داشت: قم در شاخص پوشش جمعیتی با ۹۹.۹ درصد رتبه نخست کشوری را به‌خود اختصاص داد.

وی افزود: پوشش جمعیتی تلفن همراه اول در قم برای نسل دوم ۹۹.۹ درصد و حائز رتبه نخست کشور و در نسل سوم ۹۸ درصد رتبه دوم و در نسل چهارم نیز ۹۷ درصد و رتبه سوم بعد از تهران و البرز است.

مدیرکل ارتباطات قم با اشاره به‌توسعه زیرساخت های ارتباطی در سطح روستاها و نقاط کمتر برخوردار افزود: با توجه به‌توسعه فیبر نوری روستایی به‌طول ۱۰۰ کیلومتر و ارتقای ۱۴ ایستگاه مخابراتی، تمام مدارس روستایی به‌شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده است.

برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان، گفت: بهترین راه برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به نسل جوان استفاده از زبان هنر است.

سیدموسی حسینی کاشانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: جشنواره تئاتر خیابانی متناسب با کنگره ملی شهدای استان قم در حال پی ریزی است و از نظر کیفی در سطح کشور کم نظیر است و از ظرفیت لازم برای ارتقا در سالهای آینده برخودار است.
این جشنواره با چهار موضوع محوری “شهدای مدافع حرم”، “شهدای دفاع مقدس”، “شهدای سلامت” و ” شهدای هنرمند به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و بسیج هنرمندان استان به روی صحنه خواهد رفت.
نخستین جشنواره تئاتر خیابانی قم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www. qom.farhang.gov.ir  مراجعه نمایند.

رشد رشته وزنه برداری قم درگرو حضور در لیگ برتر

مدیرکل ورزش و جوانان قم، حضور درلیگ برتر برای  رشد وزنه‌برداری استان را ضروری دانست و گفت: از ظرفیت‌های موجود برای حمایت از تیم وزنه برداری استان در این لیگ حمایت می‌شود.

رسول منعم هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: به طور قطع حضور یک تیم از قم در لیگ برتر وزنه‌برداری کشور نقش موثری ‏در رشد و توسعه این رشته در شهر کریمه اهل بیت (س) ایفا می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری مجمع سالیانه هیات وزنه‌برداری استان گفت: در این مجمع  که با حضور دبیر فدراسیون وزنه‌برداری به صورت وبینار برگزار شد، بر حضور یک تیم از قم در این دوره از رقابت های لیگ برتر وزنه برداری تاکید گردید.
مدیرکل ورزش و جوانان قم، با تاکید بر اینکه این استان توان تبدیل به یکی از قطب‌های مهم رشته ورزنه برداری را دارد، افزود: ظرفیت‌های فنی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این رشته ورزشی در استان فراهم است که با برنامه ریزی بلند مدت امکان جهش استان در این رشته ورزش وجود دارد.

سهم ناوگان عمومی قم درحمل مسافر کمتر از ۸ درصد 

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی و تاکسیرانی شهرداری قم گفت: سهم ۱۶ درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری قم در حمل مسافر در دهه ۸۰ به کمتر از ۸ درصد در انتهای سال ۹۹ رسیده‌است.

علی نیک هفته گذشته در جمع خبرنگاران، افزود: در دهه ۸۰ صد درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل احساس خطری که در ابتدای دهه ۹۰ به وجود آمد ۱۱۰ دستگاه جدید توسط شهرداری قم خریداری و وارد ناوگان شد.

وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۹۰ به دلیل تحریم های خارجی شهرداری قم به سمت اورهال کردن اتوبوس های فرسوده رفت و تاکنون ۴۰ دستگاه به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

به گفته وی، به زودی ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید از شرکت ایران دیزل با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری قم می شود.

افزایش تخت‌های اقامتی ارزان قیمت مهمترین نیاز گردشگری قم 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت:برای توسعه گردشگری و ماندگاری مسافر در استان به افزایش تعداد تخت‌های اقامتی ارزان قیمت نیاز است.

 علیرضا ارجمندی در بازدید از خانه مسافر مجمع اسلامی محبین اهل بیت (ع)، اظهار کرد: اگر ماندگاری اقامت زائران و گردشگران در استان افزایش پیدا کند، تقویت بنیان اقتصادی قم را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ادامه داد:  قم محور مواصلاتی استان‌های مختلف است از این رو باید با ایجاد مجتمع‌های گردشگری، مراکز تفریحی، سرگرمی و ایجاد اماکن اقامتی رسمی برای افزایش ماندگاری مسافران تلاش کنیم.

پرداخت ۲۹۰ میلیارد تومان وام ازدواج 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم گفت: درسه ماه نخست سالجاری، ۲۹۰ میلیارد تومان وام ازدواج توسط بانک‌های عامل در این استان پرداخت‌شده که این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته‌است.

محسن فارسی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مقدار تسهیلات به ۳ هزار و ۱۷۸ متقاضی پرداخت شده‌است افزود: میزان پرداخت تسهیلات درسه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد دریافت کنندگان تسهیلات درقم نیز ۲۰ درصد افزایش داشته‌است.

وی ادامه داد: متقاضیان دریافت وام ازدواج در سه‌ماهه نخست امسال درقم، بیش از ۶ هزار نفر هستند که تاکنون به نیمی از آنها تسهیلات پرداخت شده‌است.

اجرای برنامه ارتقای کیفیت زندگی دربرنامه دوم قم تاسال ۱۴۰۴

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه انسانی شهرداری قم گفت: برنامه ارتقای کیفیت زندگی در محلات شهر در قالب برنامه دوم ۵ ساله شهرداری قم با عنوان قم ۱۴۰۴ برای کاهش شکاف‌های زندگی شهری دنبال خواهد شد.

محسن رنجبر هفته گذشته درجمع خبرنگاران، افزود: وارد شدن به سیستم برنامه ریزی منسجم و آینده نگر در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری قم در قالب چشم انداز ۲۰ ساله عملیاتی شده است که با اجرای آن امکان دخالت مستقیم مردم در بهبود شرایط زندگی در محلات خود به وجود می آید.

به گفته وی، ساختمان های مسکونی، تجاری و خدماتی و بسیاری از زیرساخت های شهری توسط مردم ساخته می شود و اگر در احداث، اصول علمی و استاندارد با همکاری سایر دستگاه ها مورد توجه قرار بگیرد کیفیت زندگی در محلات افزایش می یابد.

رنجبر گفت: برنامه راهبردی ۵ ساله دوم چشم اندازه ۲۰ ساله شهرداری قم با عنوان" قم۱۴۰۴" با توجه به اسناد بالادستی و بومی در قالب ۲۷۰ طرح کلان تقدیم شورای اسلامی شهر شده است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی در مجموعه تاریخی گنبد سبز قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مقبره‌های گنبد سبز که از نظر تاریخی و معماری یک مجموعه منحصربه‌فرد است برای برگزاری جشنواره‌های متنوع، توسط سازمان فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری قم در حال بهسازی است.

 علیرضا ارجمندی اظهار کرد: شهر قم باقدمت بیش از ۷ هزار سال و با داشتن اماکن تاریخی‌مذهبی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

وی ادامه داد: یکی از آثار تاریخی در این استان مجموعه مقبره‌های گنبدسبز مربوط به قرن هشتم هجری است که با داشتن معماری منحصربه‌فرد، مدفن تنی چند از حاکمان محلی قم، به نام خاندان صفی است که خدمات ارزنده‌ای از آنان در این شهر به یادگار مانده است.

آب‌رسانی سیار به ۲۲ روستای استان قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کاهش نزولات جوی و افزایش دما، از خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌های تامین کننده آب شرب و بهداشتی برخی از روستاهای استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲ روستای قم به‌وسیله تانکر سیار آب‌رسانی انجام می‌شود و در آینده نیز این تعداد افزایش خواهد یافت.

علی جان صادق پور هفته گذشته در چهارمین جلسه مقابله با تنش آبی سال ۱۴۰۰، بابیان اینکه تاکنون قطعی برنامه‌ریزی‌شده آب نداشتیم، افزود: در هفته گذشته با افزایش ۵ درجه‌ای دما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مناطق بالادست برخی از روستاها در ساعاتی از شبانه‌روز با قطعی یا کاهش فشار مواجه بودیم که برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت و اصلاح این موارد انجام شد.

وی بابیان اینکه در هفته جاری مشکلات این روستاها کاهش یافت، ابراز داشت: پروژه‌هایی نیز در راستای اصلاح وضع موجود و همچنین مقابله با شرایط مشابه در سال‌های آینده در دست انجام داریم.

پلاک‌کوبی دام‌های پرورشی 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: عملیات پلاک کوبی و هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین پرورشی موجود در قم، با هدف ارتقا وضعیت تولید محصولات دامی استان به صورت مستمر انجام می‌شود.

علی اصغر همت  درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: با انجام این طرح، دستیابی به آمار به روز از وضعیت دام‌های پرورشی در قم امکان پذیر شده و شرایط برای ارتقا تولید محصولات دامی و کاهش ضایعات در این بخش مهم اقتصادی فراهم استان می‌شود.

وی افزود: همچنین استقرار نظام صحیح بهداشتی، کنترل بازار برای دسترسی به میزان تقاضا و عرضه، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌ها و حذف هزینه‌های موازی شناسایی دام از دیگر مزایای اجرای این طرح در سطح واحدهای پرورش دام استان قم است.

تامین ۷۸ درصد آب مورد نیاز قم از خارج استان 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت:‌حدود ۷۸ درصد آب مورد نیاز مردم قم در سطح شهر و روستاها از خارج استان تامین می‌شود که این مساله نشان‌دهنده اهمیت رعایت الگوی مصرف است.

علی جان صادق پور  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سرشاخه‌های دز با ظرفیت ۶ هزار متر مکعب بر ثانیه، سد ۱۵ خرداد با ظرفیت ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه، ۱۵۷ حلقه چاه، ۱۹ چشمه و ۲۰ قنات مهمترین منابع تامین آبی قم هستند.

وی با اشاره به تاثیر ۵۰ درصدی دما در افزایش مصرف آب و کاهش منابع آبی، گفت: از ابتدای سالجاری افزایش دمای هوا تاثیرچشمگیری بر افزایش مصرف آب در استان قم گذاشته‌است.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.0q0a2bqmela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما