تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : 4674
آیت الله اختری رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) : پژوهش‌های راهبردی باید دربردارنده مبنایی برای اشراب دیگر فعالیت‌ها باشد.
 دیدار رئیس مرکز پژوهشی مبنا با آیت الله اختری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  دکتر محمد تقی دشتی، رئیس مرکز پزوهشی مبنا در دیدار با آیت الله اختری رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی مرکز پژوهشی مبنا، خاطرنشان کرد: نظام واره مسائل حوزه و روحانیت، سالنمای سنجش وضعیت دین و دین‌داری در کشور، آینده مرجعیت دینی و مسائل پیرامونی آن، مبانی نظریه حکومت اسلامی، فقه اجتماعی، نظام حقوق بشر اسلامی و نیز بررسی مسائل ولایت‌فقیه ازجمله رویکردهای تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبنا است.
وی ضمن تأکید بر بهره‌گیری از تجربیات روز مراکز پژوهشی دنیا، بابیان این‌که این مراکز، پژوهش را صرفاً به‌عنوان دغدغه‌ و هدف خود دنبال می‌کنند و مستقیماً وارد اصلاح ساختار اداری و یا رویکرد نظام کشور نمی‌شوند، اظهار داشت: وقتی به نقشه‌هایی که درگذر تاریخ، سیاست‌گذاران استعمار انگلیس علیه اسلام تدارک دیده، دقت کنیم؛ مشاهده خواهیم نمود که از آن زمان برنامه‌ریزی‌ها و کارهایی را شروع و در نظام حاکمیت استعماری عملیاتی کرده‌اند؛ که بخش از این طرح‌ها که به بیش از 300 سال پیش‌بر می‌گردد؛ هم‌اکنون در نظام امپریالیستی امریکا دنبال می‌شود.
آیت‌الله اختری بر اهمیت نگاه آینده‌پژوهانه در تحقیقات راهبردی تأکید نمود و یادآور شد: حتی بخش قابل‌توجهی از طرح‌های قدیمی مراکز پژوهشی استعمار انگلیس، بعد از شکل‌گیری دولت جعلی و رژیم صهیونیستی وارد فاز اجرا و عملیاتی شده است.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) بابیان این‌که پژوهش‌ها باید در دسترس افراد اهل‌فن و خبره قرار گیرد قرار گیرد، اظهار داشت: ممکن است در هر بخشی از تحقیقات مسائلی وجود داشته باشد که بتوان به‌صورت کتاب تدوین نمود، ولی بخشی از مسائل نیز وجود دارد که تنها بایستی در اختیار تصمیم سازان و تصمیم‌گیریان کشور برای حل مسائل و مشکلات قرار گیرد.
وی در ادامه در عین انتقاد از نظام تدوین متون درسی دانشگاه، بابیان این‌که در حوزه علوم سیاسی به‌ویژه مسائل بین‌المللی، نگاه نظام درسی و آموزشی دانشگاهی قرابتی با آموزه‌های اسلامی ندارد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه مسائل آموزشی به‌ویژه عرصه دانشگاه، عدم دقت فارغ‌التحصیلان گرایش‌های علوم سیاسی، نسبت به سیاست اسلامی است؛ نبود شناخت صحیح سیاست اسلامی، باعث می‌شود که فارغ‌التحصیل دغدغه‌ای در این راستا نداشته باشد.
آیت‌الله اختری در بخش دیگری از سخنان خود نظام بانکداری کشور را از برجسته‌ترین مشکلات اقتصادی کشور دانست و اذعان داشت: نظام بانکداری کشور فاصله زیادی با نظام بانکداری اسلامی دارد؛ چراکه نظام بانکداری اسلامی بر پایه قرض‌الحسنه شکل می‌گیرد؛ درحالی‌که نظام پولی و مالی کشور تنها شکل نظام بانکداری اسلامی را حفظ نموده، مبتنی بر نظام بانکداری استثماری فعالیتش را ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به این‌که در شکل‌دهی فکری و نظری یک مجموعه و سازمان اداری، این مجموعه‌ها به‌صورت ساختاری جامع و منسجم ترسیم می‌گردد، اظهار داشت: متأسفانه در عرصه عملیاتی سازی ایده‌های نظری آن‌گونه که باید نمی‌توان تمام شئون جامعیت مجموعه را ناظر به طرح و ایده اولیه، حفظ نمود.
آیت‌الله اختری در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بابیان این‌که در پژوهش‌های مبنایی باید کار به‌صورت متقن و کامل بررسی گردد، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های راهبردی باید دربردارنده مبنایی برای اشراب دیگر فعالیت‌ها باشد؛ تا بتوان از رویکردها و یافته‌های علمی برای حوزه‌های اجرایی دیگر نیز استفاده نمود..

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.mq0a2bqe0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما