تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 4507
روی دیگر سکه پروژه مترو قم را باید ثبت نخستین‌ها و خودكفايی صنعت مترو دانست که كمی از خستگی و چشم‌انتظاری شهروندان قمی را می‌کاهد.
تأخیر مترو با سود خودکفایی/ امضای مهندسان بومی پای متروی قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مترو قم، پروژه‌ای پر چالش! خبری که حداقل در ۱۰ سال گذشته هرچند ماه یک‌بار در صدر اخبار روز خبرگزاری‌ها بوده و باید بار ناکارآمدی منوریل را نیز بر دوش بکشد.

البته باید به همه چالش‌هایش بد شناسی را نیز اضافه کنیم، زیرا نوسانات قیمت و تحریم بیش از هر پروژه‌ای در قم مترو را تحت تأثیر قرارداد، تا جایی که امروز ساخت هر کیلومتر از مترو از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و شاید باید اعتراف کنیم این فرزند پرخرج قم دیگر نفسی برای مدیریت شهری در قم باقی نگذاشته است. نفسی که هم از قیمت‌ها بریده هم از انتظار برای اجازه ترخیص کالا!

تحریم و افزایش قیمت دلار عامل ناتمامی مترو در قم

جای دوری نمی‌رود اگر کنار مدیرانمان بایستیم و بگویم خدا قوت و حتی چایی تعارف کنیم تا برایمان درد دل کنند از این‌همه فشار برای پاسخگویی به شهروندان که مطالبه و نگرانی‌شان به‌حق است؛ و جیب شهر که دیگر پاسخگوی دلار ۲۴ هزار تومانی نیست. واگن و تجهیزاتش هم یخچال نیست تا کولبری آن را از پشت مرز کول کند و بزند به دل کوه و برساند به دستشان.

اما سکه مترو روی دیگری هم دارد، رویی که شاید باید قصه‌اش را با صدایی بلندتر روایت کنیم تاکمی دلمان خنک شود و بگوییم به انتظارش می‌ارزد.

ثبت نخستین‌ها و خودکفایی صنعت مترو در قم

منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در کنار اعلام قطعی و نزدیکی زمان افتتاح پروژه در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ از خودکفایی و ثبت‌نام ایران در کنار معدود تولیدکنندگان مجموعه کامل سوزن و کراس آور در دنیا خبر می‌دهد و از توانمندی مهندسان بومی سخن می‌گوید.

جعفری مسئول روسازی سازمان قطار شهری قم نیز استفاده سوزن و کراس آور ۱۰۰ در صد ایرانی و بومی برای نخستین بار در پروژه مترو قم را افتخاری برای ایران می‌داند و می‌گوید: تا قبل از این، ساخت سوزن و کراس آور به‌صورت یکپارچه تنها در انحصار یک کشور در دنیا بوده و امروز نام ایران به‌عنوان دومین کشور سازنده این قطعه ثبت‌شده است.

این تجهیزات که برای حرکت قطار از یک خط به خط موازی با آن و یا ایجاد انشعاب از یک مسیر تک خطه طراحی‌شده است و تغییر می‌کند، در متروی قم استفاده‌شده است.

همچنین مجموعه ست کامل پابند از مرحله طراحی،ساخت، کنترل کیفی تا استفاده آن نیز برای نخستین بار به‌صورت کاملاً بومی در ایران انجام و در مترو قم اجرایی ‌شد.

تکنولوژی پابند فوق ارتجاعی ونگارد که برای اولین بار در ایران به‌منظور کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار در پروژه خط ۶ مترو تهران استفاده‌شده امروز این تکنولوژی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته‌شده و برای نخستین بار در مترو قم به کار رفت.

لیست افتخارات و توانمندی مهندسان بومی به اینجا ختم نمی‌شود، استفاده نخستین بار از جوش فلش بات را نیز باید با صدای بلند اعلام کنیم و جدا برایش تیتر بزنیم و جدا برایش خوشحالی کنیم.

جعفری مسئول روسازی سازمان قطار شهری قم وقتی مختصات و کارایی دستگاه “جوش فلش بات” که می‌تواند دمای فلز را به ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد برساند تا ریل‌ها را به هم متصل کند را توضیح می‌داد، تأکید کرد: مهندسان ایرانی چندین اتفاق و توانمندی را برای نخستین بار در ایران و در متروی قم انجام دادند و باقدرت مهندسی و دانش ایرانی تحریم‌ها را دور زده‌اند.

و این یعنی با خیال راحت نفسی بکشی و بگویی دیر و زود دارد اما سوخت‌وساز ندارد و به این هم انتظار می‌ارزید که نام مهندسان بومی به‌جای اروپایی و چینی‌ها پای متروی قم را امضا کنند.

اتمام ایستگاه‌های مسافری خط یک مترو

معینی مسئول امور ایستگاه‌های سازمان قطار شهری قم نیز در بین این‌همه اخبار نخستین‌ها، زنگ اتمام سازه‌های ایستگاه‌های مسافربری فاز نخست خط یک مترو را به صدا درمی‌آورد، حالا مانده تکمیل سازه‌های جانبی مانند دستگاه تهویه و آسانسور و سازه‌های تقسیم و خروجی اضطراری. البته که آن‌ها نیز به‌زودی تمام می‌شود.

میدانم مردم قم دیگر وجب‌به‌وجب متروی قم را می‌شناسند و می‌دانند از کجا به کجا قرار است برسد و این چند روز منتظر افتتاح مسیر قلعه کامکار تا جمکران هستند. هرچند به گفته درویشی دو ایستگاه میدان مطهری و ایستگاه میدان کشاورز آن مسافر گیر بوده و ۱۰۰ درصدی و ۴ ایستگاه دیگر عبوری ساخته می‌شود.***

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.vnkt23nmqftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما