تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 4422
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر معتقد است باید کمیته‌های سیما و منظر شهری مخصوص به مناطق مختلف شکل بگیرد تا بر اساس ویژگی‌های هر منطقه شاخص‌های نمای مطلوب تبیین شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوریدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر معتقد است باید کمیته‌های سیما و منظر شهری مخصوص به مناطق مختلف شکل بگیرد تا بر اساس ویژگی‌های هر منطقه شاخص‌های نمای مطلوب تبیین شود.
به گزارش شهرنیوز، علیرضا خاکی با اشاره به اهمیت توجه به معیارهای نمای مطلوب شهری اظهار داشت: باید شهر را به مثابه یک موجود زنده موردتوجه قرار داد.
وی در تبیین معیارهای طراحی نماهای شهری تصریح کرد: اقلیم، محدوده بوم و نوع کاربری تا حد زیادی در طراحی نماها تعیین‌کننده است، به‌نحوی‌که در طراحی نمای بیرونی ساختمان با توجه به منطقه محلی و کاربری آن باید از عناصر و نمادهای مخصوص استفاده کرد.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به استفاده از طراحی کلاسیک و رومی در نمای ساختمان‌های شهری ابراز کرد: ذاتاً استفاده از نمای کلاسیک و رومی مشکلی ندارد، اما باید مراقب بود داخل فرهنگ ساختمان‌سازی رخنه نکند.
وی افزود: هر مدل طراحی استفاده‌شده در نمای ساختمان حامل نمادهای فرهنگی همان منطقه است و با توجه به نوع کاربری، فرهنگ و اصالت تاریخی همان محل ایجادشده که این نمادها در نماهای رومی و کلاسیک به‌وضوح مشخص است و تناسبی با تاریخ و فرهنگ معماری ایرانی ندارد.
خاکی با تأکید بر اینکه نمای رومی با نمای کلاسیک متفاوت است، اظهار کرد: برخلاف تصور رایج، استفاده از سرستون‌های سنگی و کتیبه‌ها در نمای خارجی ساختمان‌ها به معماری کهن ایران باز می‌گردد، چنانچه در خانه‌ها و بناهای قدیمی ایران این پدیده به‌وضوح قابل‌مشاهده است.
طراح و معمار شهری در بیان دلیل استقبال مردم و کارفرماها در استفاده از نماهای کلاسیک و رومی، عنوان کرد: به دلیل مشخص بودن اجزا و وجود نمونه‌های مشابه بسیار زیاد این نوع از نما، طراحی این نماها بسیار راحت است و مورد استقبال بسیاری از طراحان واقع‌شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل استفاده از این نماها، استقبال کارفرمایان از این نوع طراحی است، چراکه امروزه ساختمان‌ها هویت مصرفی خود را به هویت کالا و سرمایه بودن تغییر داده‌اند و به‌تبع آنچه بر مدار مد باشد، سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس معماری و شهرسازی اضافه کرد: اگر شهر را به‌عنوان یک موجود زنده بپذیریم، متوجه می‌شویم که در اخذ الگو تحت تأثیر روابط اجتماعی است و این سبک جدید از مدشدن رفتارهای لاکچری بدون هدف و برنامه‌ریزی به‌تبع بر نماهای شهر نیز تأثیر خود را می‌گذارد.
خاکی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز به‌جای بهره‌بردارها در دست سرمایه‌دارها است، اذعان کرد: این افراد صرفاً به دنبال سوددهی هرچه بیشتر هستند و اساساً به تحلیل معیارهای طراحی نمی‌پردازند که همین امر منجر به افزایش ساخت این نماها می‌شود.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به نبود قوانین و مقررات مکفی در خصوص طراحی نمای بیرونی ساختمان‌ها تصریح کرد: در این حوزه باید ضوابط مخصوص برای طراحی دقیق هر منطقه شهری مقرر شود.
وی در انتها ضمن گلایه از عدم وجود کمیته‌های مشخص سیما و منظر برای بررسی ویژگی‌های محلی هر منطقه جهت در اختیار قرار دادن این اطلاعات به طراحان شهری، عنوان کرد: سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری به‌عنوان متولیان این امر باید در مسیر تشکیل این کمیته تدابیر لازم را بیندیشند.

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcd.x0o2yt0oxa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما