تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 4394
عضو کمیته آموزش نظام‌مهندسی استان قم در خصوص راهکارهای ساماندهی سیما و منظر گفت: آموزش و قانون‌گذاری صحیح از بایدهای این اقدامات است و در کنار آن باید منتظر تغییر تدریجی ذائقه مردم باشیم.
اصلاح سیمای شهری به تغییر تدریجی ذائقه مردم نیاز دارد/نقش تأثیرات کارفرمایان در طراحی نما
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،زهرا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، در خصوص برگزاری جشنواره نمای مطلوب، با اشاره به مؤلفه‌های یک نمای خوب، تصریح کرد: شاخص طراحی نما از منظر انرژی، زیبایی، اجتماعی- فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل ‌با رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان، می‌تواند در قالب‌های مختلف مناسب باشد.

وی در ادامه افزود: استفاده از مصالح مناسب اقلیم برای کاهش مصرف انرژی و کاهش جزایر گرمایی و همچنین تناسبات، هندسه، رنگ مناسب، سازگاری با بناهای پیرامون یکدیگر از منظر رعایت خط آسمان و نیز به لحاظ نوع طراحی و توجه به هویت شهر و رعایت معماری بومی از مهم‌ترین معیارها در طراحی یک نمای مطلوب است.

عضو کمیته آموزش نظام‌مهندسی استان قم در خصوص تأثیر سلیقه و خواست کارفرما بر طراحی نما ابراز کرد: توجه به خواست کارفرما تاجایی که با معیارهای طراحی نما مخصوصاً مباحث فنی منافات نداشته باشد، قابل‌پیگیری است.

وی با اشاره به راهکارهای تعامل با کارفرمایان در راستای رسیدن به نمای مطلوب، اظهار کرد: برای تغییر نظر کارفرما، ارائه گزینه‌های پیشنهادی موردنظر طراح و بیان مزایا یا معایب هر طرح می‌تواند راهکاری جهت تعامل با کارفرما باشد.

حسینی استقبال شهروندان از نماهای غربی و رومی را موردتوجه قرار داد و گفت: رنگ سفید نما، توجه به جزئیات، تقلید، تفاخر، ناآگاهی و کمبود نمونه‌های موفق از نمای مناسب در شهر ازجمله مهم‌ترین دلایل استفاده شهروندان از این نوع نماها است.

طراح و معمار ساختمان در خصوص موانع در طراحی نما تصریح کرد: هزینه زیاد احداث ساختمان، طرح‌های برونگرای شهری و اعمال سلیقه کارفرمایان از مهم‌ترین موانع در فرآیند طراحی یک نمای مطلوب است.

عضو کمیته آموزش نظام‌مهندسی استان قم با بیان راهکارهای ساماندهی سیما و منظر استان قم، اذعان کرد: قانون‌گذاران با ایجاد یک تیم متشکل از مشاورانی که معیارهای طراحی سیما و منظر شهری را به‌درستی می‌شناسند، قوانین مناسب وضع کنند، سپس همزمان با آموزش به طراحان جهت تهیه طرح‌های مناسب و منطبق بر معیارهای درست طراحی، از طریق رسانه‌ها به مجریان و مردم نیز اطلاع‌رسانی نمایند.

وی یادآور شد: قاعدتاً هر تغییری با سختی، کندی، نارضایتی و اعتراض مواجه خواهد بود، اما به‌مرور، ذائقه مردم به معیارهای درست سیمای شهری متمایل خواهد شد.**

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.9baurhbfaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما