تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : 4346
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: نباید نگین شهر قم حرم حضرت معصومه(س) را فدای نماهای ساخت‌وساز کنیم، بلکه باید نمای ساختمان‌ها را فدای قداست و مذهبی بودن شهر و حضرت معصومه(س) کنیم و نماهای مطلوب در شهر قم سبب افزایش هویت دینی و مذهبی شهر قم شود.
فضای معنوی قم نباید فدای نماهای نامناسب شود/لزوم افزایش هویت دینی و مذهبی با اجرای نمای مطلوب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، غلامرضا جانقربان، با اشاره به برگزاری جشنواره نمای مطلوب اظهار داشت: این رویداد با عنوان نمای مطلوب در سال ۸۲ آغاز شد و تا به امروز این موضوعات در سطوح مختلف و همکاری نهادهای مختلف برگزارشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بیان داشت: این کار با محوریت اداره کل مطالعات شهرداری و جهاد دانشگاهی قم آغاز شد و امیدواریم بخش عکاسی این جشنواره کمک شایانی به معماری و نمای شهری قم کند.

وی با بیان اینکه نمای شهرها در کل کشور نمای خوبی نیست و این یک بیماری است که باید درمان شود و  شهر قم نیز از این قاعده مستثنی نیست گفت: نمای ساختمان، حجاب یک ساختمان است که باید به بهترین وجه متناسب با شاخصه‌های دینی اسلامی شهر قم باشد و این موضوع از مطالبات رهبری و حوزه‌های علمیه قم نیز است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

جانقربان یادآور شد: برای این موضوع در سال ۸۲ اساسنامه‌ای برای کنترل سیما و منظر تدوین و به تصویب رسید که در این اساسنامه ساختمان‌های اداری، مذهبی و دینی که شاخص در شهر هستند و باید نمای زیردستی طراحان باشد در اولویت قرار گرفتند.

وی ابراز کرد: ممنوعیت نماهای رومی در قم در سال ۹۳ با همکاری اداره کل توسعه طرح‌های شهری و دادگستری قم اعلام شد اما آن‌گونه که انتظار داشتیم از آن نتیجه نگرفتیم و امروز این بیماری در سطح شهر هنوز دیده می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: اساسنامه‌ای دیگر تدوین‌شده و به امضای شهردار قم رسید و کمیته منظر شهر تشکیل شد تا بتوانیم به تعداد بیشتری از بحث در حوزه نمای ساخت‌وساز شهری ورود پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: بر اساس این اساسنامه برای بحث نمای ساختمان پس از تکمیل سقف اول آن ساختمان، باید مالکان به شهرداری قم رجوع کنند تا نمای ساختمان به تائید معاونت شهرسازی و معماری برسد.

جانقربان با بیان اینکه جشنواره رویداد عکاسی(فتوواک) در بهبود بخشی منظر شهر تأثیرگذار است، گفت: اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد کشور و تغییر ذائقه مردم از سود به مصرف‌گرایی رسید در امر معماری و نمای شهر مؤثر واقع شد.

وی اظهار داشت: آپارتمان‌نشینی و سوداگرانی که در صنعت ساخت‌وساز ورود پیدا کردند از آفت‌های این حوزه به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اذعان کرد: نباید نگین شهر قم حرم حضرت معصومه(س) را فدای نماهای ساخت‌وساز کنیم، بلکه باید نمای ساختمان‌ها را فدای قداست و مذهبی بودن شهر و حضرت معصومه(س) کنیم و نماهای مطلوب در شهر قم سبب افزایش هویت دینی و مذهبی شهر قم شود.

وی ادامه داد: در راستای همسان‌سازی و هماهنگ‌سازی با حرم حضرت معصومه(س) و هویت‌های دینی شهر نیازمند هم‌افزایی کلیه اقشار مختلف جامعه هستیم.

جانقربان با بیان اینکه اقتصاد پیشران در کلیه حوزه‌ها ازجمله ساخت‌وساز ساختمان شهری شده است، تصریح کرد: متأسفانه نقشه‌های اجرایی ساختمان شهری وضعیت مطلوبی ندارد و مالکان کمتر لحاظ می‌کنند.***

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdci.5a5ct1apqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما