تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب : 3988
عضو هیئت‌علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم گفت: آنچه در برنامه‌ریزی سیما و منظر شهری حائز اهمیت است توجه به ایجاد هارمونی و هماهنگی میان‌نماها است که مدیریت شهری باید در این حوزه وارد شود.
تصمیم گیری درباره نما تنها به مالک واگذار نشود/ اهمیت حفظ یکپارچگی سیما و منظر در محلات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،مهدی اخترکاوان، در گفت و گو با شهرنیوز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه در اکثر شهرها و از جمله در شهر قم به‌وضوح دیده می‌شودعدم هماهنگی و هارمونی میان نماهای مختلف هم در طراحی، هم در استفاده از مصالح، رنگ و سایر مسائل است.

وی ادامه داد: نماها اکثراً یا دارای طراحی‌های بد بوده و یا حتی نماهای با طراحی‌های قابل‌قبول در اکثر موارد هم از بابت ایده‌های طراحی و هم از بابت نوع و رنگ مصالح و… باهم هماهنگ نیستند و این‌عدم هماهنگی درنهایت منجر به ایجاد اغتشاش در سیما و منظر شهری می‌شود.
استاد معماری دانشگاه قم افزود: آنچه در برنامه‌ریزی سیما و منظر شهری حائز اهمیت است توجه به ایجاد هارمونی و هماهنگی میان‌نماها است این‌که هر ساختمانی به‌صورت مجزا از ساختمان‌های مجاور طراحی شود حتی در صورت موفق بودن (به‌صورت تک‌دانه) الزاماً نمی‌تواند موجب زیبایی شهر شود چرا که این نما باید در میان مجموعه ساختمان‌های شهر زیبا به نظر برسد.
اخترکاوان معتقد است که شهرداری‌ها باید نقشه راه روشن و کاملی از ضوابط طراحی نما مانند تعیین نوع مصالح، رنگ، مفهوم طراحی و دیگر مسائل برای هر محله از شهر داشته باشند و طراحان معمار باید در چارچوب آن ضوابط طراحی و خلاقیت داشته باشند و نه در خارج از آن.
وی افزود: لازم است نهایتاً طرح‌های مختلف معماران مختلف توسط یک تیم واحد موردبررسی وعدم هماهنگی‌های یک طرح برای اصلاح ارجاع شود.
عضو هیئت‌علمی گروه معماری دانشگاه قم توجه به افزایش آگاهی شهروندان و جلب مشارکت آن‌ها در همراهی در این موضوع را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: شهرداری‌ها از طریق بنرهای اطلاع‌رسانی یا برنامه‌های تلویزیونی بایستی با روشن کردن موضوع و نشان دادن نمونه‌های موفق شهرها و کشورها مشارکت شهروندان را جلب کند.
اخترکاوان تصریح کرد: آنچه که به‌عنوان یک مشکل اساسی در اکثر شهرها از جمله در شهر قم دیده می‌شودعدم توجه به فضاهای باز شهری و معابر پیاده است. در واقع در بیشتر شهرهای ما فضای تردد عابران پیاده دیده نمی‌شود و در اکثر موارد بعد از خارج شدن از خانه وارد فضای سواره و ماشین می‌شویم و این احساس خوبی از شهر را ایجاد نمی‌کند.
وی یادآور کرد: یک نمونه موفق از فضاهای پیاده شهری مناسب را شاید بتوان در محله‌های قدیمی شهر اصفهان در کوچه مادی‌ها و یا در چهارباغ مشاهده کرد؛ این فضاها در ترکیب با پوشش گیاهی فضاهای مناسبی برای عابران به وجود می‌آورد و در صورت طراحی نماهای در حد متوسط به بالا با مصالح و ایده‌های هماهنگ می‌تواند تبدیل به فضاهایی مطلوب برای زندگی خانواده‌ها، بازی کودکان و تردد افراد شود.
استاد مهندسی معماری دانشگاه قم گفت: توجه به سبک طراحی نمای ایرانی و استفاده از مصالح با قدمت ایرانی مانند آجر بسیار مناسب است و خوشبختانه در سال‌های اخیر نمونه‌های طراحی با آجر بسیار خوبی در کشور انجام‌شده و امیدوارم توسعه پیدا کند و روی سلیقه عمومی مردم هم تأثیر داشته باشد.
وی ادامه داد: اما آنچه مهم است توجه به هماهنگی و هارمونی در میان ساختمان‌های یک کوچه یا یک محله است؛ به این معنا آنچه یک مشکل اساسی است وجود نماها با سبک طراحی مختلف و متضاد باهم و مصالح متفاوت است.
اخترکاوان معتقد است که نما یک فضای شهری است و متعلق به همه مردم است و نباید تابع سلیقه مالک یا طراحی معمار باشد و شهرداری باید نماهای یک خیابان و محله را از قبل طراحی کرده باشد و همراه با پروانه ساختمان به مالک و مهندس معمار ارائه کند.
وی اضافه کرد: مالک و طراح معماری می‌توانند در طراحی فضای داخلی به دلیل آن‌که کاملاً شخصی است به هر نحوی برنامه‌ریزی کنند اما در خصوص نما باید در چارچوب تعیین‌شده عمل نمایند و شاید در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مجاز به ایجاد تغییرات و خلاقیت معماران در همان چارچوب اصلی و هماهنگ تعریف‌شده باشد.
استاد دانشگاه قم معتقد است که خیلی از حیاط‌های موجود ساختمان‌ها یا تبدیل به فضاهای خالی بدون کاربرد می‌شوند و یا در تخلف مالکان به فضای ساختمان اضافه می‌شوند و به اعتقاد من خوب بود این حیاط‌ها به فضای عمومی کوچه‌ها داده می‌شدند و تبدیل به فضاهای سبز و پیاده راه‌ها می‌شدند که البته این به مرحله طراحی شهری و طرح‌های تفصیلی برمی‌گردد و از ابتدا باید به این مسائل توجه می‌شد.
اخترکاوان راه‌حل مناسب را در طراحی هماهنگ نماها، مصالح هماهنگ و پرهیز از اغتشاش و سادگی دانست و تصریح کرد: البته ترکیب این هماهنگی با فضای سبز و توجه به عابران پیاده نیز بسیار مهم است یعنی باید نمای کل یک محور، کوچه یا محله طراحی شود نه یک ساختمان.
وی در پایان با اشاره به وظایف دانشگاه‌ها در خصوص معماری شهری، یادآور کرد: من این مشکل را از طرف برنامه‌ریزی شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط می‌دانم و اگر این برنامه‌ریزی‌ها از طرف شهرداری و سازمان‌های مرتبط شده باشد دانشگاه‌ها اغلب در برنامه‌های آموزشی خود به این موارد اشاره و توجه دارند.*

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.oetfuqehosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما