تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 3862
استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران خط بطلانی بر نادیده‌گرفته‌شدن مردم بود، گفت: جمهوریت و اسلامیت اجزای جدانشدنی انقلاب اسلامی ایران است.
جمهوریت و اسلامیت اجزای جدانشدنی انقلاب اسلامی است/انقلاب خط بطلانی بر نادیده‌گرفته‌شدن مردم بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  شاهین صادقی نسب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، ضمن تبریک سالروز تثبیت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از سال ۱۲۸۵ که فرمان مشروطه صادر شد تا به امروز بیش از ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد و در طی این سال‌ها روند مردم سالاری، افت‌وخیز‌های فراوانی داشته و مردم در طول این ۱۰۰ سال در یک تمرین مردم سالاری بودند.


وی ادامه داد: از زمانی که این فرمان صادر شد تا به توپ بسته شدن مجلس و کودتای رضاخان و انقلاب ۵۷ ما مرتباً در افت‌وخیز‌های تاریخی به سر بردیم و در ۱۲ فروردین‌ماه ۵۸ برای اولین‌بار نظر واقعی مردم از آن‌ها پرسیده شد.
تغییر حکومت از قاجار به پهلوی یک تغییر کودتایی بود

صادقی نسب بیان داشت: تغییر حکومت از قاجار به پهلوی یک تغییر کودتایی بود، با دخالت بیگانگان بود که البته از پهلوی اول به دوم بدتر بود و اساساً نه مردم حقی داشتند، نه نظری پرسیده شد و انگلیسی‌ها آمدند و محمدرضا را جانشین پدرشان قرار دادند.

انقلاب اسلامی ایران خط بطلانی بود بر نادیده‌گرفته‌شدن مردم بود

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران خط بطلانی بود بر نادیده‌گرفته‌شدن مردم و صدای اعتراض بلند ملتی که از زمان فرمان مشروطه مرتباً حرف و نظرش زیر دست و پا گذاشته شده بود.
استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: پیش از برقراری همه‌پرسی در سال ۵۸ نظرات مختلفی وجود داشت برخی از انقلابیون می‌گفتند که نیازی به همه‌پرسی نیست و ملت با حضور پرخروش خودشان نظام سلطه را از بین برده‌اند و جمعیت میلیونی مردم در خیابان‌ها نشان داد که خواستار تغییر حکومت هستند و شاه و سلطنت را از کشور بیرون راندند.
وی افزود:، اما با این وجود امام خمینی (ره) نظرشان بر این بود که برای این‌که حکومت جدید مشروعیت رسمی پیدا کند نیاز است که در قالب یک همه‌پرسی ما رای آری ملت را داشته باشیم.
صادقی نسب ابراز داشت: بر سرنام این انقلاب مناقشه بود یک عده‌ای می‌گفتند جمهوری دمکراتیک اسلامی، یک عده می‌گفتند جمهوری ایرانی و ... به‌هرحال حرف‌های زیادی بود، اما آن چیزی که مسلم بود این بود که نظر رهبر کبیر انقلاب این بود که میزان رای ملت است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این مردم بودند که مالک انقلاب هستند و جمهوریت در آن تردیدی نیست از طرفی دیگر مسئله اسلامیت است، شما در شعار‌های مردم این را می‌شنوید که یکی از مهم‌ترین دلایل شکل گیری انقلاب احیای اسلام و حاکمیت اسلامی بود.

مردم از توهین‌هایی که به اسلام می‌شد خسته بودند

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: مردم از ناهنجاری‌ها و توهین و به خصوص توهین‌هایی که به اسلام می‌شد خسته بودند به طوری که یکی از مهم‌ترین صدا‌هایی که در مخالفت با پهلوی بود صدای اسلام بود.
وی با بیان این‌که جنبه ائدولوژیک را نمی‌توان از انقلاب اسلامی ایران جدا کرد، گفت: ما چیزی به نام انقلاب ۵۷ نداریم این انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ است که مردم برای آن خون دادند.
صادقی نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: تمدن‌ها حاصل ورودی فرهنگ‌ها هستند یعنی اگر تمدن را خروجی بگیریم بر مبنا و پایه فرهنگ است حال این‌که محمد رضا شاه پهلوی اشتباهی که می‌کرد این بود که می‌خواست از فرهنگ ایرانی تمدن غربی بگیرد و این کار نشدنی بود.
جمهوریت و اسلامیت اجزای جدانشدنی انقلاب اسلامی ایران است

وی خاطر نشان کرد: جمهوریت و اسلامیت اجزای جدانشدنی انقلاب اسلامی ایران است و نظامی که می‌خواهد شکل بگیرد قطعاً باید ترکیبی از این دو باشد.
استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: عده‌ای می‌گفتند جمهوری دمکراتیک اسلامی که اساساً یک واژه‌ای بیهوده‌ای است چرا که دمکراتیک یک‌بار فرهنگی غربی دارد و باعث لوث شدن سایر لغات می‌شود.
وی افزود: بیشتر کسانی که این را می‌خواستند انجام بدهند هدفشان لوث کردن اسلام بود که با تیزهوشی مردم امام خمینی (ره) جلوی آن گرفته شد.
صادقی نسب ابراز داشت: یک صحبتی که در برخی از مقاطع زمانی شنیدیم این بود که مردم نمی‌دانستند جمهوری اسلامی چیست؟ این صحبت‌ها در واقع توهین به شعور مردم است چرا که شعار‌های پیش از انقلاب این‌گونه بود استقلال آزادی جمهوری اسلامی، از ابتدا این عبارت در حرف و نظر مردم خودش را نشان داد و نمی‌شود گفت: مردم از این مهم اطلاع نداشتند .
وی ادامه داد: علاوه بر این بار‌ها امام خمینی (ره) چه زمانی که در فرانسه بودند و چه زمانی که وارد کشور شدند در خصوص مبانی جمهوری اسلامی و منظومه آرا و عقاید خودشان صحبت کردند که این منظومه آرا و عقاید ایشان در جمهوری اسلامی متجلی و متبلور است.
صادقی نسب خاطر نشان کرد: گذشته از آن در فاصله انقلاب اسلامی تا  زمانی که رفراندوم برگزار شود گفتگو‌های زیادی صورت گرفت و کارشناسان بار‌ها نظام جمهوری اسلامی را تبیین کردند.
وی ادامه داد: اتفاقاً در سه ماه اول انقلاب آزادترین شرایطی بوده است که در تاریخ کشور ایران رخ داده و و مردمی که به جمهوری اسلامی ایران آری گفتند اکثریت می‌دانستند به چه چیزی رای دادند و اندکی هم که نمی‌دانستند به فرمود: ه امام عزیزتر از جانشان عمل کردند.
استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: این نظام روز به روز به سمت قدرتمندتر شدن و مردمی‌تر شدن پیش می‌رود.  

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.inek49nau5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما