به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،سید ابوالفضل میریک امامی با اشاره به اجرای نهضت آسفالت در شهر قم، اظهار داشت: سال ۹۹ مبحث کیفیت آسفالت در قالب آییننامهای به سازمان توسعه و عمران شهرداری قم ابلاغ شد، زیرا شاهد افزایش روزانه قیمت قیر بودیم و کیفیت پایین آسفالت موجب هدررفت میشد، ضمن اینکه در گذشته قیر یارانهای یا حتی رایگان توزیع میشد و به همین دلیل کیفیت آسفالت هم چندان موردتوجه قرار نمیگرفت.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم درباره کیفیت آسفالت به چهار عامل مصالح، قیر، پُخت و توزیع و پخش اشاره و خاطرنشان کرد: که اگر هر چهار عامل دارای کیفیت بالایی باشند، درنهایت معابری با آسفالت با کیفیت خواهیم داشت. بر این اساس شهرداری قم کارخانه قدیمی آسفالت خود را بر اساس شرایط زیستمحیطی و مسائل بومی بهروز کرده و کارخانه مُدرنی هم راهاندازی شد.
به گفته میریک امامی، در گذشته مصالح اصلی آسفالت یعنی ماسه از یک جا و نخودی و بادامی از جایی دیگر خریداری میشد و همین مسئله کیفیت آسفالت را ناهمگون میکرد که به همین دلیل تصمیم گرفته شد که سنگ لاشه خریداری شود و با دستگاه سنگشکن جدیدی که تهیهشده، سه نوع محصول ماسه، نخودی و بادامی از یک جنس در اختیار کارخانه آسفالت قم قرار بگیرد، قیر هم از پالایشگاهها و شرکتهای برند و معتبر همچون پاسارگاد و نفت جِی خریداری میشوند. بهاینترتیب همه این مسائل سبب شده که کیفیت آسفالت با توجه به دستگاههای پخت جدید خریداریشده ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: شهرداری قم از بهروزترین ماشینآلات دنیا استفاده کرده و میتوان گفت ناوگانی کاملاً بهروز در سطح بینالمللی توسط شهرداری قم طی چند سال اخیر خریداریشده است؛ سازمان توسعه و عمران شهرداری قم همه تلاش خود را کرده است که همه مراحل و عوامل تولید و پخش آسفالت در سطح شهر با دقت و کیفیت انجام شود.
به گفته مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم، آزمایشگاه مکانیک خاک استان هم در همه این موارد ناظر بر کار است و عوامل مختلف همچون مصالح، دما و میزان کوبش خاک برای زیرسازی را زیر نظر دارد، همچنین بازرسیهای میدانی و سرزده کارشناسان فنی استانی از کارخانه آسفالت شهرداری صورت میگیرد ضمن اینکه چندین سال است که کارخانه آسفالت شهرداری قم گواهینامه برتر کنترل کیفی را دریافت میکند.
میریک امامی وجود برخی دستاندازها و پستی و بلندیهای آسفالت معابر را مربوط به زیرسازی نامناسب معابر هنگام آسفالت دانست و گفت: متأسفانه بعداً حفاری صورت گرفته ولی کوبش لازم بعدازآن صورت نگرفته و آسفالتی که مجدداً انجامشده ترک میخورد، نشست میکند یا پوستسوسماری میشود، اینجا آسفالت با کیفیت است ولی زیرسازی یا نشت آب سبب افت کیفی آسفالت معابر شده است؛ در توقفگاهها، جاهایی که سرعتگیر نصب میشود یا میادین که ترمزهای شدید صورت میگیرد، تنش ناشی از این امر موجب فتیله شدن روکش آسفالت میشود، اینجا هم دلیل اصلی افت کیفیت آسفالت معابر، کیفیت پایین مصالح نیست بلکه این موانع سبب بروز چنین مشکلاتی میشود.
وی درباره راهکارهایی که برای رفع این مشکلات خاطرنشان کرد: نوع آسفالت باید بر اساس سرعت عبور و مرور اتومبیل و همچنین حجم ترافیک معابر تعیین شود و این یکی از راهکارهاست.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در مورد آسفالت حدفاصل آرامستان بهشت معصومه(س) تا پل دستغیب، توضیح داد: در این مسیر شاهد نفوذ آب هستیم و سیستم زهکشی مناسب اجرا نشده است، همچنین روانابها هم موجب کاهش کیفیت آسفالت میشود، بنابراین هرچقدر از مصالح مناسب استفاده شود و کیفیت اجرا هم بالا باشد، بازهم بعد از مدتی شاهد تخریب آسفالت خواهیم بود.
میریک امامی با اشاره به وضعیت آسفالت لاین کندرو بلوار عمار یاسر هم گفت: لایه توپکا در باند تندرو بلوار عمار یاسر حدود دو سال قبل اجرایی شده ولی در لاین کندرو همان لایه بیندر ۱۰ سال قبل وجود دارد، چراکه هنوز تأسیسات لازم از آنجا عبور نکرده است، تنها یک رینگ فاضلاب در باند چپ آن هم در عمق ۸ متری اجرایی شده ولی سایر خدمات وجود ندارند و با توجه به ترافیک سنگین این مسیر، لایه بیندر ۷ سانتیمتری توان لازم را نداشته، ترک خورده یا بعضی جاها تخریب شده است.
وی درباره کیفیت آسفالت در میادین نیز اظهار داشت: میدانها جایی هستند که اتومبیلها با سرعت در آنجا ترمز میکنند، بنابراین جمع شدگی روکش آسفالت مشهود است، در کشورهای پیشرفته برای حل این مشکل از بتن غلطکی یا RCC برای افزایش استقامت زیرسازی استفاده شده است.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در توضیح این روش عنوان کرد: در زیرسازی دو لایه زیراساس وجود دارد و یک لایه اساس که زهکش است و سپس دو لایه آسفالت روی آن انجام میشود، RCC به جای یک لایه اساس و یک لایه آسفالت بیندر قرار میگیرد و سپس لایه توپکا با دانهبندی باز روی آن اجرا میشود، البته اشکال استفاده از بتُن در زیرسازی، صدای بالایی است که هنگام تردد در سرعتهای بالا ایجاد میشود، در کشورهای اروپایی برای حل این مشکل استقامت زیرسازی را ارتقا داده و یک لایه روکش روی آن اجرا میکنند.
میریک امامی از اجرای این سیستم آسفالت در قم خبر داد و یادآور شد: این کار در بلوار آیت الله بروجردی اجرایی شد اما چون کانالهای تأسیسات شهری در قم وجود ندارد، این امر قابلیت اجرا در بسیاری از مناطق را ندارد.
وی ادامه داد: این مسئله از اوایل دهه ۸۰ در قم مطرح و شهرداری خواهان ایجاد کانالهای تأسیسات شهری حداقل در معابر جدیدالاحداث شد تا بتوانیم از بتن برای زیرسازی استفاده کنیم، ولی شرکتهای حفار هر یک مباحث خود را داشتند و این مسئله مورد قبول واقع نشد و بودجهای هم در نظر گرفته نشد درنهایت شهرداری برای اینکه بتواند خدماترسانی به مردم را سرعت ببخشد، مجبور به ادامه همان روند قبلی شد.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اضافه کرد: در فیلمهایی که از کشورهای پیشرفته میبینیم و مربوط به ۹۰سال پیش است، کانالهای تأسیسات شهری مشاهده میشود ولی این امر هنوز در کشورها محقق نشده و شهری مانند قم فاقد چنین تونلهایی است.
انتهای پیام/
- تأکید استاندار قم بر سه شیفت شدن کار در خط یک مترو/تأمین واگنهای موردنیاز تا خرداد
- لزوم جابجایی صنوف درب و پنجره بلوار شاهد به شهرک صنوف/انتقال صنوف خودرویی به شهرک خودرو
- عوارض نوسازی تنها درآمد ثابت و پایدار شهرداری است/انتقاد از مشارکت پایین مردم قم در پرداخت این عوارض
- اکران ۸۵۰ مترمربع تبلیغات محیطی با شعار “همه با هم دعوتیم # میزبان خداست” ویژه ماه رمضان در قم
- کتابهای شهیدان صادقی و کریمی توسط شهرداری قم در دست تدوین است
- تصمیم گیری درباره نما تنها به مالک واگذار نشود/ اهمیت حفظ یکپارچگی سیما و منظر در محلات
- برگزاری ۲۰ اتاق اندیشهورز در شهرداری قم/تدوین طرح مطالعاتی مدیریت تعارض منافع
- افزوده شدن سرویس جدید “نقطهگذاری” در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم
- تولید مستند شهید کریمی در مراحل پایانی قرار دارد/بهرهبرداری از خانه موزه شهید شفیعی در سال ۱۴۰۰
- ساماندهی خیابان شهید رحیمی منطقه چهار قم آغاز شد
- طرحهای جامع برای شناسایی درآمدهای پایدار شهری تدوین شود/لزوم رسیدن به مدیریت واحد شهری برای حل مشکلات
- آزادسازی و رفع خطر از پلهای عابر پیاده/جمعآوری سقفهای فرسوده و خطرآفرین
- پیام شهردار قم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
- معاونت شهرسازی؛ نبض تپنده شهرداری/ تدوین طرح جامع ۱۰ ساله با افزایش حریم شهری در قم /اقتصاد شهری به معنای فروش تراکم نیست
- یک همیاری شیرین مردمی/جذب ۳۰ میلیارد ریال مشارکت برای بهسازی بافتهای تاریخی در قم
- افتتاح تقاطع ورودی جعفریه تا اردیبهشت سال جاری/هیچ پروژهای در شهر قم تعطیل نیست
- راهاندازی رینگ طلایی اطراف حرم مطهر با کرایه ۱۸۰ تومانی/راهاندازی خط اتوبوس شهرک شکوهیه
- نمای شهری بر شکلگیری هویت افراد موثر است/ درک هنری شهروندان تقویت شود
- رتبه برتر شركت توزیع نیروی برق استان قم در كشور
- مدیریت شهری منسجم در قم سبب توسعه شده است/تقدیر از تلاشهای شهرداری قم
- شهردار قم با رئیسکل دادگستری استان دیدار کرد
- ضرورت هماهنگی حداکثری سازمانهای شهرداری با کمیسیونهای شورای اسلامی شهر
- تصویب بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ سازمان پایانههای شهرداری
- رویای پایان آشفتگی در قلب شهر قم / میدان مطهری در انتظار روزهایی بهتر
- شهروندان قمی امسال سوار مترو میشوند/انجام تست آزمایشی تا پایان خرداد
- فاز نخست مترو قم خرداد۱۴۰۰ افتتاح میشود/مترو از پروژههای اساسی و زیربنایی قم است
- قرارگاه خاتمالانبیاء توجه ویژهای به ساخت مترو قم دارد/ انعقاد قراردادهای تجهیزاتی
- لزوم افزایش جبهه کاریها در پروژه مترو قم/فعالیتها در مترو سه شیفت شود
- بازدید استاندار و اصحاب رسانه از پروژه مترو قم
- نگرش مردم به نمای ساختمان باید تغییر کند/ تبعات تغییر ذائقه فرهنگی و اجتماعی
- دیدار شهردار با رئیسکل دادگستری
- بازدید استاندار قم از پروژه قطار شهری
- شهردار قم با نماینده آیت اللهسیستانی در ایران دیدار کرد
- دیدار نوروزی شهردارقم با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- دیدار نوروزی شهردار قم با تولیت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س)
- تشریح آخرین وضعیت احداث تونل جمهوری اسلامی/اتمام و بهرهبرداری در سال جاریررر
- ظرفیت بالای پردیسان قم برای سرمایهگذاران/از سایت ۵۰ هکتاری پارک ملل تا ظرفیت بالای بوستان غدیر برای سرمایهگذاری
- افزایش نظارتها برای کاهش و توقف تخلفات شهری در منطقه یک قم
- تأثیرات ساختوسازهای غیرمجاز در سیما و منظر شهری/تخلفات شهری در قم بهشدت کاهشیافته است
- نمای رومی مصداق بارز تهاجم فرهنگی است
- لزوم نصب سیستمهای اعلام و اطفای حریق در بازارها و پاساژهای قم/کارگاههای چوببری از بازار کهنه جابجا شوند
- راهاندازی نخستین آسانسور پل عابر پیاده در شهر قم/افزایش هزینههای خرید و نگهداری پلهای عابر مکانیزه
- تدوین و ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت بحران در ۸ حوزه شهرداری قم
- اتمام رمپ اتصال بلوار امام رضا(ع) به پل ۹ دی/ایجاد دسترسی آسانتر به بلوار امین
- افزایش اتوبوسها در خطوط اتوبوسرانی قم برای افزایش شیوهنامههای بهداشتی کرونا/ابلاغ دستورالعملهای جدید کرونایی
- توسعه ایستگاههای ثابت جمعآوری پسماند خشک در مناطق هشتگانه شهری قم
- آغاز عملیات عمرانی احداث ادامه خیابان نرگس در پردیسان قم
- نمای رومی تیشه زدن به ریشه فرهنگ قم است
- تمدید تعویض کارتهای قدیمی اتوبوس با «قمکارت» تا پایان فروردینماه
- صدور ۲ میلیون و ۳۷ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در سال ۹۹ در قم/افزایش ۳۸ درصدی صدور پروانه
- ورودی بوستانهای قم مسدود شد/مردم به بوستانها مراجعه نکنند
- لزوم مشارکت شهروندان قمی در پرداخت عوارض خودرو/عدم پرداخت ماهانه ۲ درصد جریمه دارد
- فراخوان سومین جشنواره «نمای مطلوب» در قم آغاز شد
- لزوم توجه به معیشت دستفروشان/ ساماندهی و نظارت بر روزبازارها نیازمند همراهی تمامی دستگاههاست
- روز بازارها و بوستانها در قم تعطیل شد/افزایش ضدعفونی در سطح شهر
- +همراهی کامل شهرداری قم در اجرای طرحهای اطلاعرسانی و هشدارهای کرونایی
- کلیه روز بازارهای قم تا اطلاع ثانوی تعطیل شد/لزوم تعطیلی هرگونه تجمع و دستفروشی
- افزایش ضدعفونی مستمر اتوبوسهای شهری قم با تغییرات کرونایی
- عدم تعطیلی پروژههای سازمان ترافیک قم در ایام نوروز/بهرهبرداری از ۲ دستگاه آسانسور پل عابر پیاده
- نمای رومی با اقلیم قم ناسازگار است/ مقابله با ساخت نمای رومی در قم
پست الکترونيکي :
*مطلب :
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .