تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : 3594
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایران مخالف جنگ و این اشغالگری را محکوم کرده است، گفت: جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم.
جنگ در منطقه منجر به حضور تروریست ها و ناآرامی می شود/روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در دوران تحریم بدون تغییر ادامه داشت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  سیدعباس عراقچی پیش از ظهر امروز در در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» که در سالن امین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اینکه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حد اعلای خود است، اظهار داشت:  برای ما جمهوری آذربایجان یک کشور بسیار مهم در همسایگی جمهوری اسلامی است و روابط شایسته دو طرف ادامه خواهد یافت.
منطقه قفقاز منطقه‌ای ویژه است
 وی ادامه داد: قره باغ همواره پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از شوروی به عنوان نقطه درگیری بوده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: پس از شروع جنگ و اشغال مناطق قره باغ، گروه مینسک متشکل از تعدادی از کشورها به ریاست مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه برای حل و فصل این اشغال شکل گرفت ولی این گروه در پیدا کردن یک راه حل عادلانه ناکام و ناتوان ماند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای موضع منطقی خود را که همان مخالفت با اشغال بود همواره اعلام کرد و حتی در آن مقطع کمک های بسیاری به جمهوری آذربایجان شد و شهدایی از ایران نیز در آن منطقه تقدیم شد.
عراقچی به ناتوانی گروه مینسک در حل بحران و شروع دوباره جنگ در سال جاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های خوبی برخوردار بوده و هست و همواره از این ظرفیت خود برای حل این مناقشه استفاده کرده است.
ایران مخالف جنگ و این اشغالگری را محکوم کرده است
وی عنوان کرد:  در طول این جنگ، جمهوری اسلامی ایران بر مخالفت با این جنگ و اشغال مناطق جمهوری آذربایجان تاکید و این اشغالگری را محکوم کرده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ابراز داشت: امضای ساخت سد خداآفرین میان ایران و دولت جمهوری آذربایجان در حالی که این سد در مناطق اشغالی بود، نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت این اشغالگری بود.هم اکنون این سد آبگیری شده و به سمبلی به روابط ایران و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است
روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در دوران تحریم بدون تغییر ادامه داشت
وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان از شکوه خوبی برخوردار بود و تردد میان دو کشور به سطح قابل توجهی رسیده است، گفت: جمهوری آذربایجان از جمله همسایه های مهم و تاثیرگذار ایران به ویژه در سال های تحریم بوده است. در طول دوران سخت تحریم، روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان بدون کمترین تغییر ادامه داشته است.
جنگ در منطقه منجر به حضور تروریست ها و ناآرامی می شود
عراقچی تاکید کرد: موضع اصولی جمهوری اسلامی آزادی سازی مناطق اشتغالی قره باغ بوده و هست و به صورت شفاف این موضع را نیز اعلام کرده است. جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم.
وی بیان داشت: پس از آغاز مجدد جنگ، جمهوری اسلامی به صورت فعالانه برای حل این مشکل وارد میدان شد و با تبیین طرحی به دنبال حل این موضوع برآمد و این طرح را به طرف های مختلف در میان گذاشت.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح صلح ایران، گفت: توقف مخاصمات، آزادی سازی مناطق و بازپس گیری مناطق اشغالی و تعلق این مناطق به جمهوری آذربایجان و شروع گفتگو برای رسیدن به یک راه حل پایدار با حفظ حقوق مردم از جمله اصول ایران است که در این بیانیه صلح نیز آمده است.
وی تصریح کرد: چیزی که در نهایت در منطقه شکل گرفت بسیار نزدیک به طرح جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل با استقبال ما مواجه شد. طرحی برای ثبات منطقه به عنوان ۳+۳ معروف شد که با رویکردی منطقه ای به دنبال رسیدن به آرامش در منطقه است.
سیاست خارجی دیپلماسی ایران بر اساس رهنمودهای رهبری است
عراقچی ادامه داد: سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدابیر و رهنمودهای ایشان در ۱۷ ربیع الاول امسال بوده و همواره بر این مبنا حرکت کرده است.


 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.oq1a2bqp0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما