تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : 3546
معاون خدمات شهری شهرداری قم از بازگشایی باغ پرندگان قم پس از گذراندن دوره قرنطینه چند هفته‌ای، در اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خبر داد.
باغ پرندگان به زودی بازگشایی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، سید امیر سامع که در نشست علنی امروز شورای اسلامی شهر سخن می‌گفت با اشاره به این که جانمایی و طراحی باغ پرندگان از چند سال پیش در دستور کار مدیریت شهری قم قرار گرفته بود، اظهار کرد: بر این اساس، یک دره طبیعی با رعایت مسائل بهداشتی مانند گردش طبیعی باد و آب در نظر گرفته شد و البته بررسی تجربه موجود از راه‌اندازی دیگر باغ‌های پرندگان نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: همچنین در نظر گرفته شدن دامپزشک اختصاصی برای این باغ یکی دیگر از مواری بود که لحاظ شد.

سامع با بیان این که طبق قرارداد، حدود ۳ هزار و ۸۰۰ پرنده در شرایط بهره برداری کامل از باغ پرندگان قم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یادآور شد: به هر حال اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی و محیط زیست پیگیری شد که مجوز دامپزشکی در تاریخ سوم آبان ماه سال جاری و مجوّز محیط زیست هم در تاریخ هشتم آبان ماه نشان از صدور پروانه موقت بهره برداری باغ پرندگان با رعایت برخی شرایط و رفع برخی ایرادات می دهد.

وی افزود: البته مجوزهای اولیه دامپزشکی و محیط زیست به صورت موقت سه ماهه و یا ۶ ماهه ارائه می‌شود تا پروانه دائم پس از بررسی‌ها و اصلاحات نهایی صادر شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم سپس به آیین افتتاحیه باغ پرندگان در فصل پاییز سال جاری اشاره کرد و گفت: البته ما از همان ابتدا، چشم اندازی برای راه اندازی باغ در فصل زمستان و با توجه به شیوع کرونا نداشتیم و به همین دلیل هم اکثر پرندگان موجود و گونه های ویژه با نظارت محیط زیست به نقطه دیگری منتقل شدند.

سامع در ادامه به واکسیناسیون نیوکاسل پرندگان موجود در باغ در یازدهم بهمن ماه سال جاری اشاره و بیان کرد: نوزدهم بهمن ماه بود که طبق اعلام دامپزشکی، چند نمونه مثبت آنفلوآنزای پرندگان در باغ مشاهده و دستور قرنطینه صادر شد.

وی افزود: در آن شرایط، کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت پرندگان در باغ بودند که ما پیشنهاد دادیم تا نمونه‌های مثبت از سایر پرنده‌ها جدا شوند و سایر نمونه گیری‌ها انجام شود، اما شیوه نامه‌های دامپزشکی بر معدوم‌سازی کلی و سریع اصرار داشت که بر این اساس معدوم سازی حدود ۶۹۰ پرنده در دستور قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: پس از این مرحله، ضد عفونی کردن محیط و تداوم قرنطینه چند هفته‌ای انجام شده که همچنان در مرحله قرنطینه باغ به سر می‌بریم، اما امیدواریم که باغ پرندگان قم در اواخر امسال و یا اوایل سال بعد بازگشایی شود.

سامع با بیان این که باغ پرندگان قم به عنوان یک مجموعه کاملا طبیعی طراحی شده است، تأکید کرد: معدوم‌سازی این پرندگان برای همه ما دردناک بود، در عین حال باید دانست منشأ این بیماری در قم نبوده است، به بیان دیگر بیماری آنفلوآنزای پرندگان بر اساس مهاجرت آنان، یک پدیده طبیعی و جهانی است و ربطی به فقط ایران و یا قم ندارد.

وی گفت: اطراف شهر قم و از چند سال پیش شاهد نگهداری و پرورش پرندگان زینتی بوده و از این رو در طراحی باغ پرندگان از این ظرفیت هم استفاده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به این که باغ پرندگان یکی از پروژه‌های مجموعه هزار هکتاری زائر شهر قم است، ادامه داد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و چندین بوستان مانند بوستان شهدای گمنام یا بوستان یادمان شهدا و بوستان ظهور بخش های دیگر این مجموعه هزار هکتاری است، ضمن آن که بوستان طبیعی بسیار زیبای دیگری نیز در این مجموعه در حال انجام است که تا خرداد ماه سال آینده افتتاح می‌شود.

سامع همچنین از پیگیری برای پرداخت خسارت سرمایه گذار باغ پرندگان خبر داد و بیان کرد: اصولا بیمه‌ها، باغ‌های پرندگان را بیمه نمی‌کنند و از این رو، تعداد و گونه‌های معدوم شده از پرندگان صورتجلسه شده است تا دامپزشکی نسبت به پرداخت خسارت‌ها اقدام کند.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.xetfuqeimsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما