تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : 3541
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: اولین شاخصه در مدیریت پسماند، کاهش تولید زباله در سطح شهر از طریق آموزش و فرهنگ سازی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، به نقل از واحد خبر سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی در تشریح فعالیت‌ها و اهمیت مشارکت شهروندان در مدیریت پسماند، اظهار داشت: مدیریت پسماند، یک سلسله زنجیره و فرآیندی است که از ابتدا باید روی آن برنامه‌ریزی و ساماندهی اتفاق بیفتد و برای حلقه ابتدایی و انتهایی آن، تمهیداتی اندیشید.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: اگر در مدیریت پسماند به یک سری از حلقه‌ها پررنگ پرداخته و سایر فازها، رها شود به پیشبرد اهداف در این عرصه آسیب وارد می‌کند و در نهایت به یک فرآیند غیر زیست محیطی تبدیل می‌شود.

میرابراهیمی بیان کرد: در سطح جهان نیز تاکید بر این است که در برنامه‌ریزی‌ها، نگاه پیشگیری از تولید پسماند اتفاق بیفتد تا از آلودگی و آثار مخرب زیست محیطی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: اگر پسماندی تولید نشود، دیگر به دنبال مرتفع کردن آسیب‌ها نیستیم، اما اگر پسماندی تولید شد باید نگران نحوه جمع‌آوری و حمل و بازیافت و دفن آن باشیم و همه این‌ها مستلزم انجام هزینه‌های کلانی است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان کرد: از این رو اولین شاخصه در مدیریت پسماند، کاهش تولید زباله در سطح شهر از طریق آموزش و فرهنگ سازی است.

میرابراهیمی اظهار داشت: کاهش تولید پسماند در سطح شهر به دو قسمت مهم تقسیم می‌شود که یک قسمت مربوط به زیرساخت‌ها در تولید محصولات و دیگری خرید هوشمندانه است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی تولیدکنندگان، محصولاتی را به دست مصرف کننده می‌رسانند که تولید پسماند فراوانی می‌کند که باید چنین رویه‌ای اصلاح شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در واقع کارخانه و واحد صنعتی که محصول را تولید می‌کند بسته بندی را به دلیل شکیل بودن و جذاب بودن و یا حتی مولفه‌های بهداشتی، بسیار حجیم و متنوع انجام می‌دهد که بخش زیادی از محصول خریداری شده تبدیل به پسماند می‌شود.

میرابراهیمی افزود: متاسفانه این آسیب هر سال بیش از گذشته در بسته بندی محصولات و کالاها دیده می‌شود و در افزایش تولید پسماند و زباله بسیار موثر است.

وی بیان کرد: برای نمونه در گذشته محصولی چون تخم مرغ را به صورت فله‌ای خریداری می‌کردیم و شانه‌های تخم مرغ توسط صاحبان اصناف جمع‌آوری می‌شد و دوباره به چرخه تولید باز می‌گشت.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: امروز محصول تخم مرغ با کاور‌های پلاستیکی و حجیم تحویل مشتری داده می‌شود که این بسته‌بندی در نهایت به پسماند خانوار در منزل افزوده خواهد شد، به نظر می‌رسد در بسته‌بندی اقلام و کالاها نیاز به بازنگری و روش‌های اصلاحی در کاهش پسماند داریم.**



 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdce.e8xbjh8nz9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما