کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معدوم‌سازی ۳۰۰۰ پرنده کذب است/بیماری آنفلوانزا در باغ پرندگان کنترل‌شده است

30 بهمن 1399 ساعت 21:47

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: آمار 3 هزار پرنده به‌عنوان تلفات در این اتفاق از سوی برخی رسانه‌ها غیرقابل‌قبول است و کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، مهدی رفیعی با تشریح گزارشی از روند شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان اظهار داشت: ۱۹ بهمن‌ماه گزارشی از مسئولان باغ مبنی بر مرگ تعدادی بوقلمون،‌ قرقاول و مرغ شاخ‌دار به این سازمان گزارش شد که بلافاصله تیم‌های اعزامی دامپزشکی، از این پرندگان نمونه‌برداری و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: ۲۰ بهمن‌ماه آزمایشگاه، ابتلای این پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد را تأیید کرد که با تأیید این موضوع،‌ تیم‌های دامپزشکی در این باغ مستقر، باغ قرنطینه و روند جمع‌آوری،‌ معدوم‌سازی و دفن پرندگان آغاز شد.

رفیعی افزود: در زمان بازدید و نظارت کارشناسان بر موارد مشکوک حدود ۶۷۱ پرنده در باغ وجود داشت که تمام این پرندگان معدوم شده و با روش‌های بهداشتی دفن شدند.

وی به برخی آمارها مبنی بر معدوم‌سازی همه پرنده‌های این باغ گفت: آمار ۳ هزار پرنده به‌عنوان تلفات در این اتفاق از سوی برخی رسانه‌ها غیرقابل‌قبول است و کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند، ۶۷۱ پرنده معدوم شده و تعدادی تلفات وجود داشته که درنهایت تعداد به ۶۹۲ پرنده می‌رسد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم، وجود آنفلوانزا در این باغ امری عادی است و در نیمه دوم سال اکثر کشورها با مسئله آنفلوانزا درگیر می‌شوند که پرندگان مهاجر کانون انتقال آنفلوانزا هستند.

رفیعی با بیان اینکه هم‌اکنون ضدعفونی کردن کل این باغ انجام‌شده و محل قرنطینه شده است، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی، این باغ باید تا مدتی پس از گندزایی همچنان در قرنطینه باقی بماند.

وی با اشاره به وجود واحدهای متعدد مرغداری صنعتی و روستایی در این استان افزود: شیوع این بیماری در باغ پرندگان سبب شد تا حساسیت‌ها برای رصد مرغداری‌ها افزایش یابد که  به همین دلیل سیستم پایش مراقبت فعال و غیرفعال در استان اجرایی و جلسه‌های هماهنگی در سطح استان انجام‌شده است.



 

 

 

انتهای پیام/


کد مطلب: 3515

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/3515/معدوم-سازی-۳۰۰۰-پرنده-کذب-بیماری-آنفلوانزا-باغ-پرندگان-کنترل-شده

قم فوری
  https://www.qomefori.ir