به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،، حرف تولید ملی که میشود یا صدای کوبیده شدن دفتین روی تاروپود فرشهای دستباف توی سر آدم تکرار میشود یا ذهن آدمها سفر میکند به مزارع زعفران و خوشههای طلاییاش که آن سر دنیا توی خانههای مردم آمریکا و اروپا هم پیدا میشود.
تولید ملی گاهی همان موشکهایی است که آسمانها را میشکافند و گاهی هم باید ردشان را زیرزمین پیدا کرد. جایی که شاید کمتر کسی احتمالش را بدهد، توی عمق ۳۰ متری از سطح زمین و حاصل تلاش صنعتگران بخشهای مختلف کشور تا پازل غول عظیم مترو را تکمیل کنند و راهش بیندازند.
متروی قم یکی از مهمترین و بزرگترین پروژههای شهری قم است که در ۲ خط طراحیشده و پیمانکاری ساخت خط ۱ آن با برگزاری مناقصه در سال ۱۳۸۹ با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتمالنبیاء رسید. خط ۱ این پروژه در ۲ فاز تعریف شدهاست، فاز ۱ از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت و حالا در فاز یک اجرای این پروژه، سهم تولیدات ایرانی بار مهمی را بر دوش میکشد.
آنطور که منصور درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته است از ابتدا تأکید بر استفاده از ظرفیتهای بومی در پروژه قطار شهری موردتوجه بود اما در یکی دو سال اخیر با توجه افزایش قیمتها و تحریمهایی که علیه ایران اعمال شد سعی شده است که استفاده از تولیدات ایرانی باکیفیت بیشازپیش در پروژه مترو موردتوجه قرار بگیرد.
اولویتبندی ۹ بسته تجهیزات موردنیاز مترو
به گفته وی، «تجهیزات موردنیاز پروژه خط A مترو قم در قالب ۹ بسته تجهیزات، تفکیک شد و از ابتدای اسفند ۹۸ برای برگزاری فرآیند مناقصه به ترتیب اولویتهایی که برای پروژه موردنیاز است ارجاع دادهشد. ضمن اینکه با توجه به عملیات اجرایی که در مسیر تونل و ایستگاهها وجود دارد و پیشنیازهایی که باید برای ساخت آنها پیشبینی شود، تجهیزات هم اولویتبندی شده است.»
بسته ناوگان، بسته تأمین توان، بسته سیگنالینگ، بسته مخابرات، بسته تهویه و اطفا، بسته کنترل، بسته آسانسور و پلهبرقی و بسته تجهیزات و ماشینآلات دپو ازجمله بستههای تجهیزات موردنیاز متروی قم برای راهاندازی خط A متروی قم است که با توجه به محدودیتهای موجود با اولویتبندی در حال تأمین است و تولیدات ایرانی سهم مهمی در تأمین این بستهها دارند.
آنطور که درویشی گفته است ازجمله تجهیزات موردنیاز متروی قم، ترانسفورماتورها و تابلوهای DC است که تأمین آنها توسط شرکتهای ایرانی صورت گرفته است، به این طریق که مدارک مهندسی این تابلوها تهیهشده و در حال تأیید است که بهزودی توسط شرکت Entec و شرکت ایرانی نوآوران برق آریا که قرار است مونتاژ کننده این انتقال تکنولوژی باشد، انجام میشود.
به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، «قسمتی از تجهیزات این تابلوها خارجی است اما مابقی تجهیزات تولید داخل بوده و درنهایت مونتاژ میشود و ترانسهای LPS نیز به شرکت ایرانی ایران ترانسفو واگذارشده است.»
آنطور که درویشی گفته است، «قرارداد تابلوهای ۲۰ کیلوولت نیز منعقدشده و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از تابلوهای قم را هم ساختهاند که با توجه به مدتزمان کمی که از قرارداد گذشته است، میتوان امیدوار بود که تا مدتزمان قرارداد، بتوانند تابلوها را تحویل بدهند.»
تأمین رکتیفایر مترو در ایران
جهاد دانشگاهی علم و صنعت هم ازجمله مراکزی است که حالا حاصل تلاششان قرار است که سهمی از متروی قم داشته باشد، رکتیفایرهای مترو یکی از مهمترین تجهیزاتی است که همیشه در صنعت ریلی کشور از شرکت خارجی تهیه میشد اما برای اولین بار در پروژه قطار شهری قم، تمامی آنها توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت تولید میشود.
«رکتیفایر» به منظورتأمین برق واگنهای مترو جهت حرکت واگن، روشنایی، سیستمهای برودتی و حرارتی و … از طریق ریل سوم یا شبکه بالاسری استفاده میشود. آنطور که مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته بعضاً از این تجهیزات پیشتر در متروی شهرهای دیگر کشور استفاده شده اما عمدتاً در دو یا سه ایستگاه یا بهعنوان پشتیبان سیستمهای اصلی که خارجی بودند ولی حالا تمام رکتیفایرهای قطارشهری قم توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت، تولید میشود.
به گفته درویشی، «قرارداد تأمین رکتیفایر مترو قم با جهاد دانشگاهی علم و صنعت امضاشده و بااینکه تنها حدود یک ماه از انعقاد این قرارداد میگذرد، قسمتی از تجهیزاتش خریداریشده و تا فروردین ۱۴۰۰ قابلیت تحویل و حمل دارد».
جهاد دانشگاهی علم و صنعت، البته علاوه بر تأمین رکتیفایر در بخشهای دیگر از تأمین تجهیزات هم نقش ایفا کرده است، UPS و شارژرهای موردنیاز خط A مترو نیز توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت تأمین خواهد شد.
این رویکرد حمایتی پروژه قطار شهری از تولیدات ایرانی، رکوردهایی را در اولینها نیز به ثبت رسانده است، استفاده از اولین دستگاه «کراس آور» صددرصد ایرانی در مترو قم اتفاق بزرگی است که همین توجه به حمایت از تولیدات ایرانی، آن را رقم زده است. آنطور که درویشی گفته است: «این اتفاق بر اولین بار در صنعت مترو و در میان قطار شهریهای کشور، در قطار شهری قم رخداده است.»
دستگاه سوزن کراس آور به مجموعهای از ریلهای استاندارد و مخصوص، صفحات اتصال، قطعات ریختهگری و یا فورج و نورد شده و انواع تراورس و … اطلاق میشود که از این قطعات درخطوط و ایستگاههای راهآهن جهت تعویض مسیر قطارهای شهری و بین شهری استفاده میشود.
«اگر چند کار جدی درزمینۀ بومیسازی صورت گرفته باشد، یکی از آنها استفاده از سوزنهای کراس آور ایرانی است.» این را مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته و اضافه میکند: «بر اساس برنامهریزی اولیه برای تأمین سوزنهای کراسآور، قرارداد با سازندههای معتبر اروپایی را در برنامه داشتیم اما درنهایت به سمت تولیدات داخلی رفتیم و شرکتی را که سالهاست در حال مونتاژ قطعات خارجی است، حمایت کردیم.»
«تأمین تجهیزات سیستم تهویه قطار شهری نیز با استفاده از ظرفیتهای داخل تأمینشده است»؛ به گفته درویشی، بسته تهویه که شامل ۹ سیستم میشود تا جایی که امکان داشته توسط قراردادهای داخلی تأمینشده است، درحالیکه برنامهریزی اولیه تهیه پکهای اطفای حریق توسط شرکتهای اروپایی بود اما با توجه به سیاست توسعه استفاده از تولیدات استاندارد ایرانی درنهایت تولید کپسول و متعلقات دیگر پکهای اطفا به شرکتهای ایرانی سپرده شد، علاوه بر این، سیستم دریافت کرایه و کارت بلیت هم از دیگر تجهیزاتی است که توسط شرکتهای ایرانی تأمین و نصب میشود.
نظارت بر استانداردهای تجهیزات ایرانی البته اگر بیشتر از شرکتهای خارجی نباشد کمتر نیست، به گفته درویشی، «تأکید سازمان قطار شهری قم در استفاده از تولیدات داخلی دارا بودن آییننامهها و استاندارهای بینالمللی است؛ اگر طبق قراردادهای اولیه برای برخی از تجهیزات سازنده خارجی قرارداد کرده بودیم و در ادامه با توجه به توانمندیهای داخلی یا وجود تحریمها به تولیدکننده ایرانی روی آوردیم همان استانداردهای تجهیزات خارجی و حتی بالاتر مطالبه شده است.»
آنطور که مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته است تولیدکنندگان ایرانی تجهیزات قطار شهری فرایند تست و بازرسی را حتی سخت گیرانه تر از کشورهای خارجی طی کردهاند.
سختگیرتر از خارجیها
«با طی کردن آزمایشات و تأیید تستهای استاندارد تا پایان سال، ۶ کراس آوری که برای مسیر قطار شهری قم موردنیاز است تحویل گرفته میشود و ساخت سوزنها هم پیگیری خواهد شد»، این را مدیرعامل سازمان قطار شهری گفته و اضافه میکند: «قرارداد پابندها هم که خارجی بود تبدیل به قرارداد ایرانی شده و پابندهای موردنیاز متروی قم توسط شرکت پیکو در حد استانداردهایی باکیفیتتر از چیزی که پیشبینی کرده بود در حال ساخت است.»
آنطور که وی گفته است، «این شرکت سابقه تولید پابند برای راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مترو اصفهان را داشته اما در متروی قم برای اولین بار کل پابندهای موردنیاز توسط یک شرکت داخلی تأمین میشود.»
به گفته درویشی، «این پابندها تمام تستهای آزمایشگاه فعال در کارخانه پیکو و آزمایشگاههای دانشگاه شریف و رازی و آزمایشگاههای تأییدیه سازمان ملی استاندارد را گذرانده و مجوزهای لازم را اخذ کرده است.»
مجموع این توصیفات نشان میدهد که بخش مهمی از تجهیزات قطار شهری قم بهوسیله شرکتهای ایرانی در حال تأمین است که ماحصل آن علاوه بر ایجاد اشتغال ازنظر مالی و بودجهای، در شرایط کنونی تورمی به نفع پروژه خواهد بود. به گفته درویشی، «بیشتر از ۵۰ درصد قراردادهای بستههای تجهیزات قطارشهری قم با شرکتهای داخلی است که خود شرکتها به شکلی که برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد اقدام میکنند. مثلاً در موردی که تهیه یک قطعه در ایران هزینه بیشتری از واردکردن آن دارد، ممکن است متناسب با متد تولیدی کارخانه برای تهیه آن از ابزارهای وارداتی هم استفاده کرده و طبق مدرک مهندسی که قرار است برای اولین بار در کشور پیاده کنند، مونتاژ میکنند.»
به اعتقاد مدیرعامل سازمان قطار شهری، اعتماد به شرکتهای ایرانی علاوه بر اشتغالزایی، باعث میشود که تولیدات استاندارد و باکیفیت خود را در قالب پروژه مترو قم به اثبات برسانند و تولیدات خودشان را مطرح و به عرضه بگذارند.
اما مهمترین مزیت استفاده از تولیدات داخلی بحث اقتصادی است. به گفته درویشی، «شاید قیمت تمامشده پروژه مترو با توجه به هزینههای گزاف تأمین تجهیزات و گرانیهای اخیر حتی با استفاده از تولیدات داخلی کاهش چشمگیری پیدا نکرده باشد اما همین جلوگیری از خروج ارز از کشور منجر به رونق اقتصاد این شرکتها میشود.»
اتفاقی که میتواند یک تیر باشد و چندین نشان، هم به رونق اقتصادی میانجامد هم اشتغال جوانان را به همراه دارد و هم با توجه به تحریمها و گرانیهای اخیر، پروژه مهم مترو را لنگ تجهیزات خارجی نمیگذارد.
انتهای پیام/
- برگزاری ۲۰ اتاق اندیشهورز در شهرداری قم/تدوین طرح مطالعاتی مدیریت تعارض منافع
- افزوده شدن سرویس جدید “نقطهگذاری” در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم
- تولید مستند شهید کریمی در مراحل پایانی قرار دارد/بهرهبرداری از خانه موزه شهید شفیعی در سال ۱۴۰۰
- ساماندهی خیابان شهید رحیمی منطقه چهار قم آغاز شد
- طرحهای جامع برای شناسایی درآمدهای پایدار شهری تدوین شود/لزوم رسیدن به مدیریت واحد شهری برای حل مشکلات
- آزادسازی و رفع خطر از پلهای عابر پیاده/جمعآوری سقفهای فرسوده و خطرآفرین
- پیام شهردار قم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
- معاونت شهرسازی؛ نبض تپنده شهرداری/ تدوین طرح جامع ۱۰ ساله با افزایش حریم شهری در قم /اقتصاد شهری به معنای فروش تراکم نیست
- یک همیاری شیرین مردمی/جذب ۳۰ میلیارد ریال مشارکت برای بهسازی بافتهای تاریخی در قم
- افتتاح تقاطع ورودی جعفریه تا اردیبهشت سال جاری/هیچ پروژهای در شهر قم تعطیل نیست
- راهاندازی رینگ طلایی اطراف حرم مطهر با کرایه ۱۸۰ تومانی/راهاندازی خط اتوبوس شهرک شکوهیه
- نمای شهری بر شکلگیری هویت افراد موثر است/ درک هنری شهروندان تقویت شود
- رتبه برتر شركت توزیع نیروی برق استان قم در كشور
- مدیریت شهری منسجم در قم سبب توسعه شده است/تقدیر از تلاشهای شهرداری قم
- شهردار قم با رئیسکل دادگستری استان دیدار کرد
- ضرورت هماهنگی حداکثری سازمانهای شهرداری با کمیسیونهای شورای اسلامی شهر
- تصویب بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ سازمان پایانههای شهرداری
- رویای پایان آشفتگی در قلب شهر قم / میدان مطهری در انتظار روزهایی بهتر
- شهروندان قمی امسال سوار مترو میشوند/انجام تست آزمایشی تا پایان خرداد
- فاز نخست مترو قم خرداد۱۴۰۰ افتتاح میشود/مترو از پروژههای اساسی و زیربنایی قم است
- قرارگاه خاتمالانبیاء توجه ویژهای به ساخت مترو قم دارد/ انعقاد قراردادهای تجهیزاتی
- لزوم افزایش جبهه کاریها در پروژه مترو قم/فعالیتها در مترو سه شیفت شود
- بازدید استاندار و اصحاب رسانه از پروژه مترو قم
- نگرش مردم به نمای ساختمان باید تغییر کند/ تبعات تغییر ذائقه فرهنگی و اجتماعی
- دیدار شهردار با رئیسکل دادگستری
- بازدید استاندار قم از پروژه قطار شهری
- شهردار قم با نماینده آیت اللهسیستانی در ایران دیدار کرد
- دیدار نوروزی شهردارقم با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- دیدار نوروزی شهردار قم با تولیت حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه(س)
- تشریح آخرین وضعیت احداث تونل جمهوری اسلامی/اتمام و بهرهبرداری در سال جاریررر
- ظرفیت بالای پردیسان قم برای سرمایهگذاران/از سایت ۵۰ هکتاری پارک ملل تا ظرفیت بالای بوستان غدیر برای سرمایهگذاری
- افزایش نظارتها برای کاهش و توقف تخلفات شهری در منطقه یک قم
- تأثیرات ساختوسازهای غیرمجاز در سیما و منظر شهری/تخلفات شهری در قم بهشدت کاهشیافته است
- نمای رومی مصداق بارز تهاجم فرهنگی است
- لزوم نصب سیستمهای اعلام و اطفای حریق در بازارها و پاساژهای قم/کارگاههای چوببری از بازار کهنه جابجا شوند
- راهاندازی نخستین آسانسور پل عابر پیاده در شهر قم/افزایش هزینههای خرید و نگهداری پلهای عابر مکانیزه
- تدوین و ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت بحران در ۸ حوزه شهرداری قم
- اتمام رمپ اتصال بلوار امام رضا(ع) به پل ۹ دی/ایجاد دسترسی آسانتر به بلوار امین
- افزایش اتوبوسها در خطوط اتوبوسرانی قم برای افزایش شیوهنامههای بهداشتی کرونا/ابلاغ دستورالعملهای جدید کرونایی
- توسعه ایستگاههای ثابت جمعآوری پسماند خشک در مناطق هشتگانه شهری قم
- آغاز عملیات عمرانی احداث ادامه خیابان نرگس در پردیسان قم
- نمای رومی تیشه زدن به ریشه فرهنگ قم است
- تمدید تعویض کارتهای قدیمی اتوبوس با «قمکارت» تا پایان فروردینماه
- صدور ۲ میلیون و ۳۷ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در سال ۹۹ در قم/افزایش ۳۸ درصدی صدور پروانه
- ورودی بوستانهای قم مسدود شد/مردم به بوستانها مراجعه نکنند
- لزوم مشارکت شهروندان قمی در پرداخت عوارض خودرو/عدم پرداخت ماهانه ۲ درصد جریمه دارد
- فراخوان سومین جشنواره «نمای مطلوب» در قم آغاز شد
- لزوم توجه به معیشت دستفروشان/ ساماندهی و نظارت بر روزبازارها نیازمند همراهی تمامی دستگاههاست
- روز بازارها و بوستانها در قم تعطیل شد/افزایش ضدعفونی در سطح شهر
- +همراهی کامل شهرداری قم در اجرای طرحهای اطلاعرسانی و هشدارهای کرونایی
- کلیه روز بازارهای قم تا اطلاع ثانوی تعطیل شد/لزوم تعطیلی هرگونه تجمع و دستفروشی
- افزایش ضدعفونی مستمر اتوبوسهای شهری قم با تغییرات کرونایی
- عدم تعطیلی پروژههای سازمان ترافیک قم در ایام نوروز/بهرهبرداری از ۲ دستگاه آسانسور پل عابر پیاده
- نمای رومی با اقلیم قم ناسازگار است/ مقابله با ساخت نمای رومی در قم
- اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری قم
- هشدار به شهروندان: ۱۰ درصد زباله قم مربوط نایلون و کیسهزباله است/لزوم اصلاح رفتار شهروندان در استفاده از پلاستیک
- وجود ۳۷۲ بوستان ایمن در شهر قم/توزیع سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن آسفالت
- تحولات خوبی در شهرداری قم صورت گرفته است/تقدیر از اقدامات عمرانی شهرداری
- شهردار قم با نماینده آیتالله سیستانی در ایران دیدار کرد
- خطرآفرینی سموم دفع آفات نباتی در صورت استفاده مستقیم برای سلامتی شهروندان
پست الکترونيکي :
*مطلب :
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .