تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : 3493
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به افزایش 19درصدی بودجه نسبت به سال گذشته از پیشنهاد بودجه 3431 میلیارد تومان و ارائه به شورای شهر قم خبر داد.
۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ / افزایش ۱۹درصدی بودجه نسبت به سال گذشته
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، محسن رنجبر در نشست خبری که ظهر امروز در شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به بودجه پیشنهادی برای سال۱۴۰۰ شهرداری قم اظهار داشت: کلیات بودجه به شورای اسلامی شهر تسلیم شد، در شورای اسلامی شهر هم بر اساس روال قانون بررسی خواهد شد و در زمان معین اعداد قطعی در شورای اسلامی شهر قم مصوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به ویژگی خاص بودجه ۱۴۰۰، تأکید کرد: این بودجه مابین دو برنامه پنج‌ساله شهرداری قم است. اولین اقدام تیم مدیریت شهری فعلی تهیه برنامه ۲۰ ساله برای افق ۱۴۱۴ شهر قم با مشارکت همه ذی‌نفعان و نخبگان و افراد منشأ اثر در شهر قم بود که به تصویب رسید.

وی بابیان اینکه این برنامه ۶ گزاره آینده شهر قم را مشخص می‌کند ، تصریح کرد: برای همه این گزاره‌ها شاخص‌هایی را در نظر گرفتیم که نزدیک به ۳۰ شاخص مشخص‌کننده چشم‌انداز تعریف شد و اولین برنامه پنج ساله شهرداری قم هم برای دست‌یابی به این چشم‌انداز تعریف شد.

رنجبر بودجه ۱۴۰۰ را مسیری برای هموار کردن چشم‌انداز دوم برنامه دانست و تأکید کرد: از زمان تهیه بودجه سناریوهای مختلفی برای پر کردن شکاف‌های برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در نظر گرفته‌شده و سه سناریو بدبینانه، محتمل و خوش‌بینانه موردبررسی قرار گرفت.

وی بیان اینکه یکی از  سناریوها  به‌صورت ایده آل گرایانه بود و فضا را به‌گونه‌ای پیش می‌برد که همه ضعف‌ها را پوشش بدهد، تأکید کرد: با توجه به قیمت پایه اقلامی که نیاز بود در توسعه شهر به کار برود، بالغ‌بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که عدد سنگینی است که تأمین آن از توان شهرداری خارج بود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم افزود: یکی از دلایل عدم توان شهرداری در تأمین این رقم عقب‌افتادگی‌های شهرداری در سال‌های قبل بود.

وی افزایش قیمت اقلام مربوط به پروژه‌های عمرانی را موضوع دیگری دانست که تأمین این را رقم را سخت می‌کرد و تصریح کرد: این مسئله منجر به این شد که تأمین رقم حالت ایده‌آل‌گرایانه از توان شهرداری خارج باشد و به همین دلیل  سناریو بعدی که سناریو محتمل بود مطرح شد که بودجه سال پیشنهادی ما را بالغ ۳۴۳۱ میلیارد تومان بودجه شهرداری را مشخص کرد.

رنجبر با اشاره به اینکه این رقم ۱۹ درصد نسبت به بودجه اصلاحیه مصوب سال ۱۳۹۹ افزایش داشت، تأکید کرد: در مدل جدیدی که از سال گذشته برای ارائه بودجه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور در دستور کار قرارگرفته است منابع به سه دسته درآمد تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به درآمدهای عمومی بودجه ۱۴۰۰ تأکید کرد:  در این سال درآمدهای عمومی ۱۴۲۴ میلیارد تومان پیش‌بینی که در سال ۹۹ این درآمد ۱۱۸۶ میلیارد تومان بود و شاهد افزایش۲۰ درصدی نسبت به اصلاحیه سال ۱۳۹۹ بودیم.

رنجبر با اشاره به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یکی دیگر از درآمدهای شهرداری تصریح کرد: بالغ‌بر ۸۰۷ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به این منظور تعریف‌شده است که در سال ۹۹ عدد ۸۷۷ میلیارد تومان بوده و نزدیک به ۸ درصد کاهش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره واگذاری منابع سرمایه‌ای به‌عنوان یکی دیگر از درآمدهای شهرداری تصریح کرد: واگذاری اوراق مشارکت و تسهیلات ازجمله مفاد این نوع از کسب درآمد است که۱۲۰۰ میلیارد تومان برای ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده است درحالی‌که در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۸۱۰ میلیارد تومان بوده است که شاهد افزایش ۴۸ درصدی در آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مصارف شهرداری در طبقه‌بندی اقتصادی سه دسته است، تأکید کرد: هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های پرسنلی، نگه‌داری، نظافت شهر و فضای سبز شهر، هزینه‌های مصارف آب و برق و گازو … ازجمله سرفصل‌های هزینه‌های بودجه است.

رنجبر با بیان اینکه در این قسم هزینه‌ها برای سال ۱۴۰۰ رقم ۹۷۱ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است تأکید کرد: در سال ۱۳۹۹ این مبلغ ۶۹۵ میلیارد تومان بود که شاهد افزایش  ۳۹ درصدی در آن هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به علت این افزایش تأکید کرد: بخشی از افزایش‌ها ناشی از افزایش سطوح شهر است به‌طوری‌که  وقتی معابر یا سطح فضای سبز گسترده می‌شود، هزینه‌های نگهداری هم افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر هم بخشی از این افزایش مربوط به هزینه‌های کارکنانی است که مطابق با دستورالعمل‌های دولت است.

وی با اشاره به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به‌عنوان یکی دیگر از مباحث هزینه‌ای بودجه شهرداری تصریح کرد: بیشتر کارهای عمرانی ما اعم از تملک و احداث‌های معبرها و ساختمان‌ها در این قسمت قرارمی گیرد که این عدد برای سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۰۸۶ میلیارد تومان است درحالی‌که در سال ۹۹، ۱۸۰۱ میلیارد تومان بوده است.

رنجبر تأکید کرد: به‌منظور دیونی که به پیمانکارها باید پرداخت شود برای سال ۱۴۰۰ عدد ۳۷۴ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است که در سال ۹۹ ، ۳۷۶ میلیارد تومان بوده است که ۶ دهم درصد کاهش پیداکرده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به دیدگاه برنامه‌ریزی راهبردی بودجه سال ۱۴۰۰، تأکید کرد: بودجه  عمرانی ۲۴۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است که شامل اهداف متنوعی می‌شود.

وی یکی از اهداف و سرفصل‌های بودجه عمرانی را روان و متعادل‌سازی  عبور و مرور شهری خواند و گفت: این سرفصل که پروژه‌های بزرگی مانند مترو در آن جای می‌گیرد بیشترین منابع را با رقم ۱۴۴۸ میلیارد تومان به خودش اختصاص داده است.

رنجبر با اشاره به پیش‌بینی ۴۲ میلیارد تومانی هزینه بهره‌مندی از محیط و فضای شهری امن تأکید کرد: به‌منظور کاهش خطرپذیری ۱۰۷ میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی‌شده است.

وی با اشاره به سرفصل توسعه شهر خلاق رقم پیش‌بینی‌شده برای آن را ۳۶ میلیارد تومان خواند و گفت: برای سازماندهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر شهری نیز ۵۰  میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم تأکید کرد: به‌منظور توسعه متوزان تجهیزات و تأسیسات و خدمات شهری ۲۶  میلیارد تومان پیش بینی شده است.



 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.onek49nye5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما