تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : 3242
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از پایان تدوين برنامه قم 1404 شهرداري قم تا اواسط اسفندماه خبر داد و گفت: در تدوین برنامه قم 1404 موضوعات شهر اسلامي و دغدغه‌های مقام معظم رهبري براي شهر مقدس قم و همچنين نقطه نظرات راهگشاي مراجع ، علما و بزرگان حوزه علميه موردتوجه قرارگرفته است.
پایان تدوین برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم تا اواسط اسفندماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،محسن رنجبر در دیدار با آیت‌الله اراکی به تشریح برنامه‌های شهرداری قم در حوزه مدیریت هوشمند شهر پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه برای توسعه و مدیریت شهرها هنوز برنامه جامع و بهره‌وری در کشور وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با تأکید بر وجود رهیافت متقن در مسائل جزئی‌تر مربوط به اداره سازمان‌ها، افزود: به‌طور مثال در موضوع استخدام پرسنل، شهرداری‌ها با مشکل مواجه بوده به شکلی که امروز پرسنل شهرداری‌ها گاهی با ۹ نوع قرارداد و به بالطبع آن شیوه پرداخت حقوق روبرو هستند و هیچ تدبیر مشخص و قابل اجرایی اندیشیده نشده است.

رنجبر به تدوین برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله قم اشاره و تصریح کرد: شهرداری قم نیز در سال ۱۳۹۴ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قم را تدوین کرده و پس از تصویب آن در مراجع رسمی از نظرات ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان و همچنین نخبگان شهر خصوصاً دانشگاهیان و علما و بزرگان حوزه علمیه استفاده کرده است.

وی ابعاد سند چشم‌انداز قم را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: در این سند با ۶ گزاره آینده ۲۰ ساله شهر قم در افق ۱۴۱۴ تصویر شده و در راستای حرکت شهر و شهرداری در مسیر دستیابی به این چشم‌انداز نیز برنامه ۵ ساله اول شهرداری قم با عنوان قم ۱۴۰۰ با ۱۱ هدف کلان، ۳۸ استراتژی و ۱۱۸ سیاست اجرایی و بیش از۵۰۰ طرح تدوین شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ هرسال با توجه به اهداف کمی مشخص‌شده برای شاخص‌های مختلف برنامه و جهت پر کردن شکاف موجود بین وضعیت هر یک از شاخص‌ها در ابتدا سال و میزان در نظر گرفته‌شده برای آن تا پایان سال پروژه‌های اجرایی ذیل طرح‌ها تعریف و برای آن بودجه ریالی اختصاص داده‌شده است.

رنجبر نمونه‌های از برنامه‌های برنامه پنج‌ساله را نام برد و خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه تعداد خدمات الکترونیک ارائه‌شده توسط شهرداری در افق برنامه اول یعنی تا سال ۱۴۰۰، ۲۲ خدمت تعریف‌شده و میزان ماندگاری زائرین در این افق نیز باید به ۳ روز می‌رسید که برای دستیابی به این‌چنین شاخص‌هایی ذیل طرح‌های مرتبط پروژه تعریف و بودجه به‌صورت سالانه به آن‌ها اختصاص داده شد.

وی سپس به سامانه‌های مدیریتی و نظارتی برای کنترل اجرا برنامه  اشاره کرد و گفت: در سامانه‌های نظارتی به‌صورت ماهانه عملکردها رصد شده و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم سامانه‌های نظارتی را نام برد و ابراز کرد: سامانه‌هایی همچون سیستم کنترل پروژه، سیستم ارزیابی عملکرد، سیستم بازخورد استراتژیک برنامه را به‌صورت برخط رصد کرده و درصد تحقق برنامه و پروژه سنجیده می‌شود.

رنجبر ادامه داد: ما اکنون با استفاده از این سیستم مدیریتی می‌دانیم برنامه نخست تا پایان شش‌ماهه اول سال بیش از ۵۹ درصد محقق شده و برای اصلاح و تحقق حداکثری آن نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کرده و این در حالی است که ازنظر ریالی و عدد، بودجه سال‌های مختلف برنامه تقریباً صد درصد محقق شده است.

وی مقایسه عملکرد ریالی و عملکرد شاخص‌ها را برای دستیابی به چشم‌انداز مطلوب شهر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر لازم دانست و خبر داد: در حال حاضر شهرداری قم در حال تدوین برنامه ۵ ساله دوم خود برای دستیابی به چشم‌انداز ۱۴۱۴ شهر مقدس قم با عنوان قم ۱۴۰۴ است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم تصریح کرد: آسیب‌شناسی برنامه اول انجام و بر اساس مدل شهر همگرا و بازخورد گیری از نظرات نخبگان شهر و همچنین توجه به خروجی‌های برنامه اول و وضعیت شهر در پایان برنامه اول و استفاده از کلان‌روندهای موجود در شهر و همچنین اسناد بالاسری کشوری، استانی و شهری در حال تدوین برنامه قم ۱۴۰۴ برای شهرداری بوده که امیدوارم تا اواسط اسفندماه آماده شود.

رنجبر نظر فقها و دیدگاه فقهی برای مدیریت شهری را در تدوین برنامه ۱۴۰۴ مهم دانست و بیان کرد: در حال بررسی موضوعات شهر اسلامی در تدوین برنامه بوده و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای شهر مقدس قم و همچنین نقطه نظرات راهگشای مراجع ، علما و بزرگان حوزه علمیه موردتوجه قرارگرفته و خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ما نیازمند کمک هستیم تا برنامه دوم قم با مشارکت بیشتر و در راستای حرکت دادن شهر به سمت چشم‌انداز ۱۴۱۴ تدوین‌شده و دغدغه‌های مهم بزرگان و چهرچوب‌های مدیریت اسلامی برای مدیریت شهرداری و شهر قم موردتوجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم سپس به اقدامات راهگشای آیت‌الله اراکی اشاره کرد و گفت: در موضوعات فقه شهری و خصوصاً توجه به موضوعات هوشمند سازی شهر که دریکی از گزاره‌های سند چشم‌انداز شهر نیز به آن توجه شده نیاز به همفکری و مساعدت حضرتعالی داریم.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.0q1a2bqiila82.html
نام شما
آدرس ايميل شما