تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب : 3178
شهری شدن، از پدیده های مهم دنیای مدرن است که به دنبال خود اقتضائاتی در حیطه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... آورده است.
تحقق رویاهای چندین ساله در شــهر/پیش به سوی نشاط اجتماعی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، شهری شدن، از پدیده های مهم دنیای مدرن است که به دنبال خود اقتضائاتی در حیطه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … آورده است. نیازهای انسان در جهان شهری شده با نیازهای مردمی که در روستاها و شهرهای کوچک قدیم زندگی می‌کردند بسیار متفاوت است. کلان شهرها در دنیای امروز مرکز اطلاعات، تولید ایده‌ها و اندیشه و مرکز مدیریت تولید و توزیع هستند اما در عین برخورداری از بسیاری از امکانات، در محرومیت‌های بزرگی به زندگی ادامه می‌دهند. محرومیت‌هایی از جنس دوری از طبیعت، محدودیت‌های فیزیکی برای فعالیت بدنی و اجتماعی و …. این شرایط و نیازهای جدید پدیده‌های جدیدی به مدیریت شهرها اضافه کرده که از جمله می‌توان به برنامه‌ریزی برای نشاط و شادی در زندگی شهری اشاره کرد.

ترافیک، آلودگی هوا، ناهنجاری‌های اجتماعی و حالا در این روزها کرونا بحران‌هایی هستند که این روزها مردم بسیاری از کلانشهرها را رنج می‌دهند. از طرفی سیاست‌های شهرها در ایجاد نشاط اجتماعی با ابزارهای متفاوت روی دیگر این سکه است که می‌تواند تا حدودی مرهم برخی مشکلات شهرنشینی باشد.

در قم هم هر جا مردم فرصتی برای بیان مطالباتشان پیدا کرده‌اند، کمبود مراکز تفریحی یکی از دغدغه‌های بزرگی بوده که از زبانشان تکرار شده است. اینکه چرا در قم شهربازی وجود ندارد، چرا مراکز تفریحی ایجاد نشده یا چرا هیچ فکری برای اوقات فراغت جوانان نشده و … همواره از پرتکرارترین مطالبات مردمی بوده و هست.

البته دامنه مسئله نشاط اجتماعی تنها به پدیده فضای سبز و مراکز تفریحی محدود نمی‌شود و موضوعی گسترده تر از اینها است. با اینهمه قابل کتمان نیست که شهر قم در این زمینه از کمبودهای فراوانی رنج می برد و حتی برخی ظرفیت‌های تفریحی و فرهنگی که در سالهای گذشته مورد استفاده مردم بود، در در دو دهه اخیر از دسترس خارج شده بود. پر کردن این خلاء بزرگ آن هم در شرایط اقتصادی سخت کار ساده‌ای نبود اما مدیریت شهری قم تصمیم گرفت گام های خود را در این مسیر محکم بردارد و مردم قم در سال ۹۹ نتایج این عزم را به چشم دیدند.

ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی با مشارکت بخش خصوصی، وجود مراکزی برای مکث شهری و تعامل اجتماعی، توسعه فضای سبز و بوستان‌های شهری، بهبود سیما و منظر شهری و … از جمله مواردی هستند که در مسئله نشاط اجتماعی اثرگذار بوده و شهرداری قم در این سالها تلاش خوبی برای گسترش آنها انجام داده است.

از جمله می‌توان به افزایش سرانه فضای سبز در سالهای اخیر اشاره کرد که خود به تنهایی دلیل خوبی برای افزایش نشاط اجتماعی است. در کنار مطلق مسئله افزایش سرانه سبز، اجرای پروژه‌های شاخص فضای سبزی و تفریحی این روزها در حال تبدیل شدن به برندی برای مدیریت شهری قم است.

از جمله می‌توان به بوستان هزار هکتاری اشاره کرد که در دل خود ۹ پروژه بزرگ را جای داده است. باغ پرندگان که در هفته بسیج توسط رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد، یکی از پروژه‌های شاخص همین مجموعه بود. پیش از آن هم باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اختیار شهروندان قمی قرار گرفته بود.

مجموعه این پروژه‌ها به همراه بوستان خضر، زائر، یادمان شهدا و …. در آینده نوار جنوبی شهر قم رابه مرکز تفریحی و گردشگری تبدیل خواهد کرد. بعد از شکل گرفتن این بوستان‌ها می‌توان به ایجاد پروژه‌های تفریحی در آن فکر کرد که از جمله ایده‌ها ساخت پل طبیعت بین باغ پرندگان و بوستان خضر نبی(ع) است که شهردار قم در رسانه‌ها مطرح کرده.

دکترسید مرتضی سقائیان نژاد در این گفت و گو تأخیر در افتتاح پروژه‌های تفریحی را یکی از آسیب‌های شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: به خاطر مشکلات کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیاری از پروژه‌های تفریحی استان قم آماده بوده اما امکان استفاده شهروندان وجود ندارد.

شهردار قم ادامه داد: پارک بازی بوستان علوی، باغ پرندگان، تله سیژ، پارک بازی بوستان غدیر آماده بوده اما باید منتظر شویم تا شرایط بهبود پیداکرده و ستاد مبارزه با کرونا اجازه بازگشایی صادر کند.

وی از افتتاح مراکز تفریحی در تمام مناطق تا پایان سال خبر داد و گفت: پارک بازی غدیر با ۳۰میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری بوده و پل طبیعت بین باغ پرندگان و بوستان خضر به‌زودی اجرایی می‌شود.

سقاییان نژاد ۲۰ متر فضای سبز در شهر قم را عامل افزایش سرانه فضاهای تفریحی دانست و خاطرنشان کرد: مساحت فضای سبز در قم امروز به بیش از ۲۵ میلیون مترمربع رسیده که در افزایش نشاط اجتماعی تأثیر بسیاری داشته است.

پل طبیعت به عنوان یک محور پیاده محور در فضای سرسبزی که حاصل از رشد درختان کاشته شده دراین سالها است، می‌توان حظ بصری از این بوستان‌ها را دوچندان کند. به ویژه که چشم‌انداز زیبایی به شهر قم داشته و به نوعی بام شهر محسوب خواهد شد.



 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.0nek49n6a5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما