تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : 3073
پژوهشگر آرژانتینی و مبلّغ عرصه بین‌الملل با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی ادیان گفت: هدف، ابزار و روش‌های گفت‌وگو در گفت‌وگوی ادیان مهم و تأثیرگذار است.
  سهیل اسعد:بحران هایی را که دولت ها نتوانستند حل کنند ادیان با گفت و گو حل کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  سهیل اسعد در برنامه عصرانه کتاب که با موضوع راه‌های گفتگوی مسیحیت و اسلام به‌صورت مجازی و به همت دنیای کتاب برگزار شد، اظهار داشت: گفتگوی بین ادیان یک پدیده‌ای است که در دنیا معروف است و از طرف کلیساها و مسیحیان و همچنین از کشورهای اسلامی نیز این درخواست وجود دارد.

وی با اشاره به سابقه‌ای ۲۵ ساله خود در زمینه تبلیغ بین‌الملل، ادامه داد: در بخش اول به موضوع گفتگو باید اشاره کرد که اطراف گفتگو چه کسانی هستند در گفتگوهای شخصی فرد مسئول کلامش می‌شود و طرف گفتگو مشخص می‌شود.

اسعد افزود: در گفتگوی دینی موضوع فرق می‌کند و افرادی به نمایندگی از ادیان به گفتگو می‌پردازند.

وی تصریح کرد: سؤالی که در این میان وجود دارد این است که این نمایندگانی که از ادیان مختلف به گفتگو می‌نشینند به چه اندازه صحبت‌ها و کلامشان موردتأیید است.

مبلغ عرصه بین‌الملل تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال از طرف مسیحیت کلیسای کاتولیک می‌آید و گفتگو می‌کند به نمایندگی از مسیحیت درحالی‌که بین کلام کلیسای مسیحی با کلام حضرت عیسی و انجیل فاصله وجود دارد.

وی افزود: از طرفی در دین اسلام نیز این موضوع وجود دارد و در واقع این اشکال به موضوع گفتگوی ادیان وارد است.

اسعد به موضوع دین اشاره کرد و ابراز داشت: اصل دین وحی و تعالیم الهی است و نماینده مطلق این دین خدا است و در واقع دین نتیجه و محصول علم الهی است.

وی بیان داشت: در گام اول خداوند برای انتقال دین به مردم، وحی را انتخاب می‌کند و وحی ابزار انتقال قرار می‌گیرد.

اسعد تأکید کرد: زمانی که ما می‌خواهیم از اصل دین صحبت کنیم باید مواظب باشیم که کدام دین و اگر منظور ما وحی است که ثابت و غیرقابل‌تغییر است اما بعد از وحی اتفاقات دیگری می‌افتد.

وی ادامه داد: وقتی وحی به انسان می‌رسد انسان تفسیر کرده و شخصی می‌شود و در واقع این موضوع برای همه ادیان وجود دارد.

اسعد تأکید کرد: دین به‌عنوان وحی کامل و کمال مطلق است و هیچ نقدی وارد نیست اما دین دومی یا صورت دیگری از دین داریم که قرائت انسان‌ها از دین بوده که در واقع صورت‌های متخلف دین است.

وی ادامه داد: اسلام، قرآن و وحی یکی است اما از همان پیامبر واحد جریان‌ها و فرق مختلف شکل‌گرفته است علاوه بر این یک دینی هم وجود دارد که اجرا می‌شود و به معنای دیگر تجلی پیدا می‌کند که بازهم در کشورها و ملت‌ها تغییر می‌کند.

اسعد بیان داشت: نکته مهم دیگر روش اجرای دین است به‌عنوان‌مثال در کشورهایی که یک دین خاص دارند مردم از اصل دین انتقاد نمی‌کنند بلکه از نوع اجرای دین گلایه دارند.

وی گفتگوی ادیان را مورد توجه قرارداد و بیان داشت: در این زمینه باید طرف‌های گفتگو مشخص باشند به‌عنوان‌مثال گفتگوی دانشگاه، حوزه، فرد یا هر نهاد دیگری به نمایندگی از دین باشد.

مبلغ عرصه بین‌الملل تأکید کرد: نوع دیگری از گفتگو وجود دارد که در واقع گفتگوی اصل اسلام و اصل مسیحیت است یا ملاقاتی بین وحی اسلام و وحی مسیحیت است در این جا باید کل دین را عرضه کنیم بگوییم قرآن، سنت، پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) را معرفی کنیم.

وی بیان داشت: نوع دیگری از گفتگو استفاده از مشترکات است که در گفتگوی بین ادیان مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته در اینجا هم روش و ابزار گفتگو نیز مهم است.

اسعد؛ پارلمان ادیان جهان و اهداف آن را مورد توجه قرارداد و گفت: در سال‌های اخیر این پارلمان بر این تأکید دارد که در گفتگو باید این هدف ایجاد شود که بحران‌هایی که حکومت‌ها و دولت‌ها نتوانسته‌اند آن را حل کنند ادیان وارد شوند و آن را حل کنند.
وی ادامه داد: در همین زمینه نیز در سال‌های اخیر همواره یک موضوع محوری برای این گفتگو مشخص شده و در جلسات به آن پرداخته می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdce.f8xbjh87x9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما