تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۱
کد مطلب : 2929
همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) ۱۹ تا ۲۱ اسفند با حضور شخصیت ها و صاحب نظران داخلی و خارجی و علمای اهل سنت به صورت مجازی در قم برگزار می شود.
همایش بین المللی ابوطالب(ع) برگزار می شود/ ارسال ۵۰۰ مقاله به ۵ زبان به دبیرخانه کنگره
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم برگزار شد با اشاره به برگزاری همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) به عنوان حامی پیامبر(ص) گفت: در طول تاریخ اسلام و در جریان بعثت، همواره افراد و شخصیت های بسیار تأثیرگذاری بوده اند که توانسته اند نقش آفرین باشند  و حتی به عنوان حامی پیامبر(ص) مطرح شوند ، یکی از این افراد، حضرت ابوطالب(ع) است. از این رو لازم است در مورد ابعاد شخصیتی این حامی، بحث و مطالعات دقیقی صورت گیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه انصاف این است آنچه در تاریخ به صورت قطعی در مورد ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) ذکر شده، پژوهش دقیقی صورت بگیرد، اضافه کرد: از جمله این منابع،  قرآن و سخنان اهل بیت(ع) است.

وی با بیان این که حضرت ابوطالب(ع) شخصیت بسیار تأثیرگذار در جریان رشد بعثت است  و حتی خود را حافظ پیامبر اسلام(ص) می دانست،‌  افزود:  از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان، موضوع ایمان است، در همین مورد در کتاب علمای اهل سنت، همچون ابن ابی الحدید نیز به بحث ایمان حضرت ابوطالب(ع) اشاره شده و این عالم هم این بحث را مطرح و از ایمان او دفاع می کند و حتی در بعضی از کتابها به صورت تک نگاری هم اشاراتی شده است و خود همین تک نگاری در ارتباط با بحث ایمان حضرت ابوطالب(ع) کفایت می کند و دیگر نیازی به رجوع به سایر کتب هم نیست.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت منبع و کتاب قوی برای حرکت دینی و تفسیر اجتماعی، گفت: این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که پیامبر اسلام در زمانی در سرزمین حجاز ادعای نبوت می کنند که مردم سرزمین حجاز در جاهلیت قرار داشتند و حتی قبل از ادعای نبوت، فشارهای زیادی روی شخصیت های تازه مسلمانی چون عمار، یاسر، سمیه و... در صدر اسلام بوده که در جای خود از موضوعات بسیار مهم در جریان بعثت و بعد از آن به شمار می رود.

وی با تأکید بر شخصیت جامع، معنوی و نیز جایگاهی که ابوطالب(ع) در بین قریش نسبت به پیامبر(ص) در همه احوال داشته، بیان داشت: ابوطالب(ع) همواره حامی و پشتیبان و همراه نبوت و جریان ساز در رشد رسالت بود و در این رابطه هم مؤثر و اثرگذار بود و حتی باید گفته شود در بعضی از بخش ها در بعُد حمایتی، ایشان منحصر به فرد بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: از جمله این موارد می توان به اشعار او در دفاع از پیامبر اشاره کرد که نشانه ای  از موحد بودنش دارد. البته دفاع از پیغمبر(ص) نه به عنوان کسی که کفیل ایشان بوده، بلکه به عنوان کسی که معتقد به جریان رسالت است، باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این که بعضی از افراد و صاحب نظران نسبت به ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) در موارد مختلف بی مهری کرده و تنها وارد بحث ایمان و کفر شده و به این موارد اشاره کرده اند، افزود: هدف از برگزاری همایش در ارتباط با بحث ایمان و کفر نیست و ما به دنبال بحث در این امر نیستیم و معتقدیم این بحث، مختص به مذهب تشیع نیست، بلکه ما این جریان و شخصیت را اسلامی و مربوط به  دنیای اسلام می دانیم و به همین دلیل در این همایش به دنبال این امر هستیم که شخصیت حضرت ابوطالب(ع) را به عنوان فرد جریان ساز در امر رسالت و موحد واقعی و یار و همراه پیامبر(ص) مورد بحث و دقت نظر قرار دهیم.

وی بیان داشت: لذا رحلت و از دست دادن ابوطالب برای پیامبر(ص) آن قدر سخت بود که، آن سال، سال عام الحزن برای ایشان به حساب می آید چرا که در جریان تحریم و شعب ابی طالب، حتی نگذاشتند  پیامبر(ص) ارتباط عاطفی با ایشان داشته باشد و رحلت این شخصیت راهبردی در جریان بعثت و حامی پیامبر سبب غم زیاد بر آن حضرت شد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه یکی از رسالت های مهم مجمع جهانی اهل بیت(ع) معرفی شخصیت های بزرگ و اثرگذار جهان اسلام است و از جمله این شخصیت ها معرفی حضرت ابوطالب به شمار می رود، ادامه داد: برای برگزاری این همایش و با این عنوان با مراجع عظام تقلید دیدار و جلساتی برگزار شد و این بزرگان بر برگزاری آن حمایت، دفاع و استقبال کردند.

 دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این که این حرکت ارزشمند و برگزاری این همایش در جریان وحدت مسلمانان و در مسیر جریان تقریب است، گفت: برای برگزاری بهتر و مؤثرتر این همایش و درباره این شخصیت، کتابها و مقالات متعددی از سوی علمای اهل سنت و... نوشته و سعی شده این مقالات و کتابها و بالاتر سخنان اهل بیت(ع) جمع آوری شود و در روز همایش این سخنان و مقالات هم ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در مورد بهتر برگزاری همایش، بیان داشت: در این مورد شورای علمی با حضور صاحب نظران و در ادامه کمیته های تاریخ و سیره، کلام و عقائد، مأخذشناسی، شعر و ادب و مقاومت تشکیل شده است.  معتقدیم مقاومت و این جریان، مسئله مهمی در تبیین شخصیت ابی‌طالب است که جلوی مخالفین ایستادند و همواره از پیامبر (ص) و از بعثت شان حمایت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که در مورد همایش بعد از فراخوان مقاله، ۴۰۰ چیکیده مقاله و ۱۰۰ مقاله در ۵ زبان بین المللی به دبیرخانه همایش رسیده گفت: در همین رابطه با بعضی از شعراء و ادبا، هنرمندان تجسمی و ... صحبت هایی شده تا اشعار خود را با محوریت شخصیت این مدافع به دبیرخانه ارسال نمایند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)  با بیان این که این همایش  از ۱۹ تا ۲۱ اسفند با حضور شخصیت ها و صاحب نظران داخلی و خارجی و علمای اهل سنت به صورت مجازی برگزار می شود، اضافه کرد: این همایش قرار بود در ۲۲ اسفند سال گذشته با حضور و سخنرانی بعضی از مراجع تقلید برگزار شود ولی به با شیوع کرونا برگزاری همایش ها به صورت فیزیکی تعطیل شد و برگزار کنندگان این همایش به دلیل اهمیت مسئله تصمیم گرفته اند این کار را امسال به صورت مجازی انجام دهند.

وی بیان داشت: در این همایش تصمیم داریم به بحث مقاومت و جریان سازی بعثت از سوی ابوطالب(ع) که کمتر بدان پرداخته شده،  بپردازیم و این موضوع برای برگزار کنندگان همایش بسیار مهم است، تا این بعُد شخصیتی شان بیشتر برای همگان معرفی و شناخته شود.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcd.x0x2yt0nna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما