تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 2860
قم فوری:
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، محسن صادقی امینی در گفت‌وگو با شهرنیوز، با اشاره به طرح تفصیلی شهر قم، اظهار داشت: طرح تفصیلی مجموعه‌ای از سرانه‌های عمومی و خصوصی را در برمی‌گیرد که سرانه‌های خصوصی شامل مسکونی‌ها و برخی از تجاری‌ها می‌شود که مالکیت آنها با اشخاص حقیقی و حقوقی است.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با اشاره به سرانه‌های عمومی در طرح تفصیلی، افزود: سرانه عمومی شامل سرانه‌های درمانی، ورزشی و فضای سبز می‌شود که میزان آنها بر اساس مطالعات متعددی که در حوزه شهرسازی اتفاق افتاده است مشخص می‌شود.

صادقی امینی با تأکید بر لزوم بومی‌سازی سرانه‌های عمومی تأکید کرد: در صورت ایدئال این سرانه‌ها باید به‌صورت بومی در هر شهری بر اساس اقتضائات آن لحاظ شود و نیاز به مطالعه شهر به شهر دارد اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و تمام سرانه‌ها از یک مطالعه واحد پیروی می‌کند.

وی افزود: دو مطالعه پایلوت وجود دارد که عمدتاً مشاوران از همین منبع استفاده می‌کنند و سرانه‌ها را تعیین می‌کنند درحالی‌که شهرهایی مانند قم و یزد و تهران که اقلیم آنها متفاوت است قاعدتاً باید سرانه متفاوتی داشته باشند.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با تأکید بر اهمیت توسعه بوستان‌های محلی و تخصصی، افزود:  مشکل دیگری که در مطالعات طرح تفصیلی وجود دارد این است که صرفاً فضای عمومی از جمله بوستان‌ها و فضای سبز را با خط کش کالبدی نگاه می‌کند؛ درصورتی‌که نباید این‌طور باشد.

صادقی امینی تأکید کرد: یک مترمربع فضای سبزی که در یک محله احداث بشود هرچند هزینه‌هایش بسیار بیشتر از فضای سبز کوهستانی و تفرجگاهی است ولی ممکن است کار صد مترمربع فضای سبز را نه از جهت هوای مطلوب بلکه از جهت کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ایفا کند که این مسائل باید در مطالعات کلان‌تر دیده شود.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.-nit23n6vftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما