با تلاش خادمان شهر در مجموعه شهرداری قم، فضای بصری و تبلیغات محیطی شهر قم در ماه شادی اهلبیت(علیهم السلام) رنگ و بوی شادی و نشاط به خود گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، همزمان با فرا رسیدن ماه ربیعالاول و ایام فرخنده و مبارک این ماه، تلاش ویژهای از سوی مجموعه شهرداری قم برای تلطیف فضای عمومی شهر و با هدف افزایش روحیه شور و شادی شهروندان و ارتقاء نشاط اجتماعی انجام پذیرفت.
پس از ایام عزاداری ماههای محرم و صفر و فضاسازی ویژهای که با محوریت حُزن و عزای خاندان عصمت و طهارت در شهر قم ایجاد شده بود و موجب تقدیر شخصیتهای گوناگونی از جمله قائم مقام شورای همانگی تبلیغات اسلامی کشور، استاندار و معاونین وی و … نیز شد، جمعآوری فضای سیاهپوشان شهر قم در آخرین روز از ماه صفر و پس از اقامه عزای حضرت امام رضا(علیهالسلام) در دستور کار قرار گرفت و همزمان با حلول ماه ربیعالاول رنگهای شاد و زنده میهمان فضاهای شهری قم شد.
در حوزه فضاسازیهای محیطی، با راهبری معاونت خدمات شهری و تلاش عوامل اجرایی مناطق هشتگانه، نصب گسترده ریسههای الوان و پرچمهای رنگی در پلها، میادین و شوارع شهر توسط نیروهای خدمات شهری انجام گرفته و توانست فضای زیبا و سرزندهای را در شهر ایجاد نماید.
استفاده از اِلِمانهای نوری نیز دیگر اقدامی بود که به همت سازمان زیباسازی شهرداری قم توانست رنگ شادی را در شبهای شهر قم برای شهروندان نمایان سازد و در کنار آن نیز نصب برخی اِلِمانها و سازههای فضاسازی محیطی تکمیلکننده اقدامات این سازمان بود.
سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم نیز بر اساس مأموریت اصلی خود در حوزه شهروندی، علاوه بر اجرای ویژهبرنامههای فرهنگی بخشی از فعالیتهای خود را معطوف به این ایام مبارک نموده و با استفاده از سازههای تبلیغاتی در اختیار خود از جمله لمپوستها و استرابُردهای شهری، برخی پیامهای فرهنگی متناسب با ایام را از این طریق برای شهروندان قم به نمایش گذاشت.
اما تبلیغات شهری که در این ایام در شهر قم به اکران درآمد وجه غالب دیگری نیز داشت، اعلامهای عمومی و گرامیداشت مناسبتهای ملی و مذهبی؛ مناسبتهایی که کم هم نبودند در این ایام، از آغاز ماه ربیعالاول و در ادامه آن سالروز وفات حضرت امام حسن عسکری(علیهالسلام) و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و بعد از آن نیز هفته وحدت و ولادت حضرت محمد مصطفی(صل الله علیه و آله) و امام جعفر صادق(علیهالسلام) و همزمانی این مناسبت با سالروز تسخیر لانه جاسوس و روز مبارزه با استکبار جهانی و در کنار آن لزوم انجام پویش تبلیغاتی “من محمدرادوست دارم” همزمان با اهانت به ساحت پیامبر عظیمالشأن اسلام و محکوم کردن این اهانت که با تلاش اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری قم به تمامی این مناسبتها در سازههای تبلیغات شهری از جمله بیلبوردها، پرتابلها، عرشههای پل و سازههای موقت آویز به نحوی شایسته پرداخته شد و علیرغم هزینه بالایی که در چاپ و اکران این تبلیغات شهرداری قم متحمل میشد، نسبت به انجام آن اهتمام جدی داشت.
البته نقش برخی از دستگاهها و نهادهای استان قم نیز در مشارکت انجام این تبلیغات جای تقدیر و تشکر دارد، نهادهایی نظیر آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیه)، شورای هماهنگی تبلیغات و اداره کل اوقاف و امور خیریه.
برنامههای مجموعه شهرداری قم در این ایام در این موارد خلاصه نمیشود و همکاری در اتفاق و انجام شدن برخی رویدادهای فرهنگی از جمله مشارکت در راهاندازی کاروان خودرویی در شب و روز میلاد حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) با همت برخی هیئات مذهبی و تشکلهای مردمی، برگزاری کارگاه گرافیک “جان جهان” با موضوع پیامبر مکرم اسلام و با مشارکت کانون هنر شیعی، اجرای برنامه نورافشانی آسمان شهر قم در شب میلاد و برگزاری ویژهبرنامههای فرهنگی در این ایام با تأکید ویژه بر عدم تجمع افراد و حفظ اصول فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت کامل پروتکولهای بهداشتی در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیز به همت خادمان شهر قم انجام پذیرفته است.
ماه ربیعالاول که به ایام شادی اهلبیت (علیهم السلام) شناخته میشود، فرصتی است برای شاد بودن جامعه و بدون شک دروضعیت عمومی فعلی که به دلایل گوناگون از جمله شیوع ویروس کرونا و اعمال برخی محدودیتهای اجتماعی از یک سو و فشار اقتصادی و آسیبهای معیشتی اقشار مختلف جامعه از سوی دیگر، جو روانی شهر نیاز به شور و شادی دارد، این اقدامات میتواند زمینهساز و آغاز کننده راهی باشد برای تحقق نشاط اجتماعی.
البته در هفتههای پیش رو نیز رویدادهایی خاص در شهر قم به یُمن سالروز ورود پر خیر برکت و تاریخساز حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شره مقدس قم و “روز قم” برگزار خواهد شد که با یاری خداوند و اجرایی شدن آنها به نوعی تکمیلکننده اقدامات و برنامههای به انجام شده در ماه ربیعالاول خواهد بود.