تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب : 2630
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم ایجاد تعلق اجتماعی در شهر قم، گفت: محلات نوبنیاد در قم نیاز به ایجاد مراکز محله و بازآفرینی با هدف شکل‌گیری هویت و ایجاد تعلق دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، ، روح‌الله امراللهی با اشاره به تأثیر مسائل فرهنگی شهر قم، اظهار داشت: فرهنگ قم دارای فرهنگ هویتی و معنایی تاریخی بوده و زمانی که به سابقه آیین‌های سنتی شهر رجوع می‌کنیم، تعلق‌خاطر خاصی از شهروندان را شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم پدیده‌های نوبنیاد و اجتماعی عصر جدید را نیز موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: در یک دهه گذشته با سرعت بسیار زیادی شاهد پیشرفت شهر قم در حوزه شهری و تغییر سبک زندگی مردم هستیم.

امراللهی تغییر مکان مردم را از خانه‌های ویلایی به مجتمع‌های مسکونی یادآور شد و گفت: فرهنگ آپارتمان‌نشینی به‌عنوان پدیده‌ای نوبنیاد تغییرات فرهنگی بسیاری را ایجاد کرده و چالش‌های زیادی را در بین مردم در حوزه فرهنگ به وجود آورده است.

وی ایجاد تضادهای فرهنگی و بروز اتفاقات اجتماعی مانند حضور گسترده مردم در بوستان‌ها را یکی از نتایج تغییر سبک زندگی مردم عنوان و مطرح کرد: این مشکل نشان‌دهنده مشکلات معماری آپارتمان‌های ما و تضاد آن بافرهنگ قالب در جامعه است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شکل طراحی آپارتمان‌ها به‌گونه‌ای است که همه نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان را در خانه مرتفع نکرده و به‌صورت گسترده‌ای باعث ایجاد اتفاقات اجتماعی در شهر شده و شهروندان زمان زیادی را در فضاهای شهری سپری می‌کند.

امراللهی نبود عناصر مرکز محله‌ای را در مناطق نوساز یادآور شد و مطرح کرد: متأسفانه امروز در مجتمع‌های مسکونی و محله‌ها نوبنیاد هویت و عناصر مرکز محله وجود نداشته و همبستگی و همراهی محله‌ای ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: تشکیل نشدن هویت و عناصر مرکز محله‌ای می‌تواند بحران‌های اجتماعی زیادی را در شهر ایجاد کرده و باعث فرسودگی جامعه شده و باید این موضوع با یک برنامه بازآفرینی شهری مدیریت کرده تا تعلق اجتماعی را در این مراکز پررنگ شده و ایجاد شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای شهر ما، خاطرنشان کرد: سرعت گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دنیا به‌اندازه‌ای بوده که جای آموزش را در زندگی امروز گرفته است.

امراللهی حضور کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی یکی از آفت‌های عصر جدید معرفی کرد و افزود: در چند دهه گذشته کودکان و نوجوانان بیش از ۷۰ درصد زمان خود را در فضاهای آموزشی سپری می‌کردند که امروز این اتفاق رقم نمی‌خورد.

وی فرهنگ تولیدشده توسط فضای مجازی و رسانه‌ها را پیروز میدان فرهنگی ایجادشده توسط سیستم آموزشی کشور دانست و مطرح کرد: باید به تولیدات رسانه‌ای که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش بوده توجه بیشتری شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم فضای رسانه‌ها را فضایی کاملی برای آموزش کودکان و نوجوانان نداست و خاطرنشان کرد: برای از بین بردن ضعف‌های فرهنگی باید رسانه‌ها را مدیریت کرده و نقش آن‌ها را پررنگ کرده و اطلاعات موردنیاز جوانان را با فضای فرهنگی هماهنگ کنیم تا در سایه این اقدامات شهروندان شایسته‌ای برای دنیای امروز تربیت شوند.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.1qia2bqexla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما