تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : 2593
اجرای پروژه پارکینگ شرقی حرم از جمله پروژه هایی بود که در جلسه شورای شهرداران نحوه اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت و شهردار قم بر لزوم توجه ویژه به این پروژه در برنامه 1404 تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، زمزمه‌های احداث پارکینگ شرقی و ایجاد بست شرقی حرم در قالب طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) از سال ۷۴ بود که مطرح شد و حالا بعد از ۲۵ سال هنوز به سرانجام نرسیده است. مساحت کلی پروژه بست شرقی حرم ۳/۴ هکتار است که از این مقدار ۳ هکتار آزاد شده و هنوز ۳/۱ هکتار تا آزادسازی کامل محدوده مانده است.

حالا اما شهردار قم تاکید دارد که این پروژه به عنوان یکی از محورهای برنامه ۱۴۰۴ شهرداری باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر منطقه هفت شهرداری قم با اشاره به روند اجرای این پروژه، گفت: اجرای این پروژه به سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم واگذارشده است، هفته گذشته نیز نماینده وزارت کشور از پروژه بازدید کردند و ظرف یک هفته آینده احتمالاً مصوبه ماده ۹ صادر می‌شود.

اولویت تملک ۱۷ ملک

مجید متین فر با اشاره به املاک معارض موجود در پروژه گفت: ۵۹ ملک در طرح مسیر و بدنه پروژه پارکینگ شرقی وجود دارد که تملک آن‌ها اولویت‌بندی شده است و در حال حاضر ۱۷ ملک در  اولویت تملک قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف ردیف بودجه پروژه پارکینگ شرقی در منطقه پیش‌بینی شده است، گفت: در بودجه ۴۵ میلیارد تومان با عنوان پارکینگ ضلع شرقی و سطح منطقه نوشته‌شده است که ۳۵ میلیارد آن مختص پارکینگ شرقی است.

مسئول امور سرمایه‌گذاری شهرداری قم اما در این جلسه عنوان کرد که در این طرح مسیر و بدنه معنا ندارد چرا که کل محدوده پروژه پارکینگ است.

عرضه پارکینگ شرقی در فرابورس

آن‌طور که محمدرضا معرفت گفته است بحث‌های مطالعاتی این پروژه در حال انجام است و سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بر اساس صورت جلسات اجرای کار را در دست گرفته است.

بحث بر سر تعداد طبقات پارکینگ یکی از موضوعاتی است که به گفته معرفت طرح‌های مطالعاتی آن انجام‌شده اما طرح مصوبه ماده ۵ سه طبقه پارکینگ، دوربرگردان، ایستگاه تاکسی و خدمات زائر در سطح میدان پیش‌بینی کرده است.

به گفته وی مطالعات لازم برای اجرای این پروژه پیش‌ازاین انجام‌شده است و همین طرح مصوب اقتصادی است تائید مشاوران را هم کسب کرده است و به مطالعات بیش از این در سطح سازمان نیازی ندارد.

وی به راه‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه هم اشاره کرد و گفت: از نظر سرمایه‌گذاری هم چند مسیر را داریم طی می‌کنیم و با دو گروه سرمایه‌گذار در حال صحبت هستیم و از سوی دیگر طرح عرضه در فرابورس را هم در برنامه داریم اما این موضوع در گروی دریافت مصوبه ماده ۹ است.

به گفته معرفت نهادها و ارکان بورسی شرط عرضه اوراق پروژه را دریافت مصوبه ماده ۹ برای ملک‌های معارض عنوان کرده‌اند. به این خاطر اگر سهام فروخته شد پروژه بعداً دچار مشکل نشود و سرمایه‌های مردم با خطری مواجه نباشد.

سامان بخشی به اطراف حرم با اجرای پروژه پارکینگ شرقی

به اعتقاد سقائیان نژاد اما نباید صرفا کار را به سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم سپرد و  اجرای پروژه باید از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هم از سازمان پیگیری شود، به گفته وی نقش مهمی برای این پروژه حتی در بودجه هم تعریف‌شده است و از ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار مربوط به پارکینگ ۴۰ میلیارد تومان مختص پارکینگ شرقی است.

وی با  اشاره به بررسی‌های مجدد طرح پارکینگ شرقی در سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم تأکید کرد: طرح فعلی پارکینگ از کمیسیون ماده ۵ مصوبه دارد و باید همان طرح ادامه پیدا کند و با بررسی‌های مجدد آن نباید در مقدمه مانده و از اصل کار بازبمانیم.

«سروسامان یافتن شرق حرم و بهبود سیما و منظر محیط اطراف حرم ضرورت مهمی است که اجرای این پروژه را با همه گستردگی آن بیشتر مطرح می‌کند.» این را شهردار قم گفته و افزود: شرق حرم امروز اوضاع خوبی ندارد و یکی از کارهای اولویت‌دار شهرداری در سال ۱۴۰۰  باید ساماندهی شرق حرم باشد تا به جایگاهی در شان قم تبدیل شود.

به گفته وی  یکی از بخش‌هایی که در مورد آن در سال‌های گذشته نگرانی داشتیم ورودی‌های قم بود که در آن بخش کارهایی شده اما موضوع مهم دیگری که وجود دارد اطراف حرم است و به همین منظور ساماندهی پارکینگ شرقی جز برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری است.

وی با تأکید بر کسب مصوبات استانداری تصریح کرد: اجرای این پروژه می‌تواند از راه‌هایی مانند جذب سرمایه‌گذار یا ارائه در بورس پیش برود.

سقائیان نژاد تأکید کرد: همه باید تلاش کنند که کار قابل قبولی در این قسمت و در شان قم ارائه بدهیم. در شرایط اقتصادی فعلی طرح‌هایی که از پیش طراحی شده بودند مانند طرح عماریاسر با دو هزار متر بدنه دور از دسترس هستند و به همین خاطر باید با فازبندی و متناسب با منابع اقتصادی شهرداری و با واقع‌گرایی پیش برویم.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.onuk49nme5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما