تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 2574
پروژه نهضت پیاده‌روسازی در شهر قم که شامل اصلاح و بهسازی پیاده‌روهای سطح شهر است و سالانه هزاران مترمربع در این زمینه کار انجام می‌شود، از پیاده‌راه ارم و انقلاب می‌توان به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی شهرداری قم یاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، زندگی شهری همیشه قوانین مخصوص به خودش را دارد که اگر رعایت نشود، موجی از مشکلات به زندگی شهرنشینان وارد می‌شود؛ حتی قوانین زندگی در یک شهر کوچک با شهر بزرگ‌تر متفاوت است و هرچه به سمت شهرهای بزرگ‌تر پیش می‌رویم با قوانین بیشتری روبه‌رو می‌شویم که اگر بی‌اعتنا از کنار آن‌ها عبور کنیم برای زندگی خود و دیگران اختلال ایجاد کرده‌ایم. مثلاً قوانین و یا فرهنگ آپارتمان نشینی، قوانین و یا فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی، قوانین مخصوص رانندگان و حتی قوانین مربوط به عابران پیاده. بله دقیقاً همینطور است و حتی عابران پیاده هم برای زندگی راحت‌تر قوانینی دارند؛ البته شاید بسیاری از این قوانین نا‌نوشته باشند اما عدم رعایت آن مسائل ناراحت‌کننده‌ای را پیش می‌آورد. مثلاً در خصوص همین عابر پیاده، اگر چند عابر در پیاده‌رو جلوی مغازه‌ای تجمع کرده باشند و راه شما سد شود و تا پل متصل به خیابان راه زیادی داشته باشید قطعاً اعصابتان ناراحت می‌شود و یا اگر عابران پیاده از گوشه خیابان به‌جای پیاده‌‌رو استفاده کنند، به جای عبور از پل عابر پیاده در خیابان‌های بزرگ و عبور از خط عابرپیاده از وسط خیابان رد شوند قطعاً برای رانندگان ناراحتی پیش می‌آید، عبور موتور سیکلت‌ها از وسط پیاده‌روها هم که دیگر یک بی قانونی محض است.

حال که صحبت از پیاده‌رو و قوانین مربوط به عابران پیاده شد باید بگوییم وجود پیاده‌روهای مناسب در سراسر شهر، یکی از نیازهای شهروندان و وظایف شهرداری است؛ این مسئله به‌قدری مهم است که اگر به آن توجه نشود، تصادفات و مشکلات بسیار زیادی برای عابران و رانندگان اتومبیل‌ها پیش می‌آید. وجود پیاده‌روهای مناسب با مسیر‌های مخصوص نابینایان و افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، موزاییک‌ها، جوی‌های نو و تمیز، گل‌کاری‌های زیبا و پل‌های سالم متصل به خیابان در پیاده‌روها از اهمیت زیادی برخوردارند تا رفاه شهروندان ایجاد شود. به نوعی ایجاد پیاده‌روهایی مناسب و مطلوب احترام به انسان و انسان‌محوری در امور شهری را نمایان می‌سازد.

البته این هم یکی از همان مسائلی است که تنها عزم شهرداری در آن کافی نیست؛ درست است که شهرداری هر شهر موظف است سرتاسر شهر خود را پیاده‌روهایی بسازد که مناسب حال تمامی شهروندان باشد اما تا زمانی که عابران و رانندگان قوانین مخصوص خود از جمله چیزهایی که گفته‌شد را رعایت نکنند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود؛ خصوصاً اگر شهر بزرگ باشد و علاوه بر شهروندان گردشگران هم در خیابان‌های آن شهر حضور داشته‌باشند و شلوغی دوچندان شود. آن زمان است که وظایف شهرداری در کنار وظایف عابران و رانندگان، خود را نشان می‌دهد.

شهر مقدس قم، یکی از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شود و به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دیگر بقاع امامزاده‌ها و مدارس علمیه، در کنار جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری‌اش، سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر و گردشگر است که رفاه حال این میهمانان و شهروندان از مهم‌ترین نکات است. قطعاً با این حجم از گردشگر وجود پیاده‌رو‌های مناسب خصوصاً در مناطق تجاری و گردشگری شهر مانند اطراف حرم مطهر، یکی از نیازهای اساسی شهر است. از این‌رو شهرداری قم اقدام به پیاده‌راه‌سازی و اصلاح پیاده‌روها در این مناطق شهر کرده است.

در کنار پروژه نهضت پیاده‌روسازی در شهر قم که شامل اصلاح و بهسازی پیاده‌روهای سطح شهر است و سالانه هزاران مترمربع در این زمینه کار انجام می‌شود، از پیاده‌راه ارم و انقلاب می‌توان به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی شهرداری قم یاد کرد.

پروژه پیاده‌راه ارم یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی در این زمینه در محوری خاص و پرتردد در شهر قم است که با وجود مخالفت‌های متعدد در تاریخ ۱۹ مهر ۹۶ عملیات عمرانی آن آغاز شد و در اردیبهشت ۹۷ با هزینه‌ای حدود ۴۰ میلیارد ریال پایان یافت و امروز شاهد جلوه مطلوب و قابل توجه این پیاده‌راه و رضایت‌مندی شهروندان و کسبه از اجرای این پروژه هستیم.

در ادامه این پروژه، شهرداری چندماهی است که پروژه پیاده‌راه انقلاب و ادامه ارم را در دستور کار خود قرار داد تا نه‌تنها ساماندهی منظر و محیط شهری را در محدوده حرم مطهر محقق سازد، بلکه رفاه حال شهروندان را فراهم کند.

عبدالله جلالی، رئیس شورای اسلامی شهر قم، در خصوص وضعیت ساخت پیاده‌راه‌های اطراف حرم، اظهار داشت: از پروژه‌های مهمی که به سرعت پیش می‌رود می‌توان به پیاده‌راه خیابان انقلاب اشاره کرد که بخشی از آن نیز پیاده‌راه خیابان ارم بوده که مشکل حمل‌ و نقل را تا حدی حل می‌کند.

وی اضافه کرد: جدا از پیاده‌راه‌ها به‌ زودی چند دستگاه خودروی برقی برای جا به ‌جایی زائران کم‌توان به حرم مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

مجید متین‌فر، مدیر منطقه هفت شهرداری قم در خصوص پیاده‌راه خیابان انقلاب تصریح کرد: با توجه به پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه می‌توان گفت تا پاییز امسال پیاده‌راه‌سازی خیابان انقلاب به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه اجرای سنگ فرش پروژه پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی داشته است گفت: با وجود مشکلات تورمی، این پروژه در حال حاضر مشکل مالی و اجرایی ندارد و با قوت در مسیر خود حرکت می‌کند.

در کنار آمار و ارقامی که مسوولان اعلام می‌کنند، نظر مردم هم در خصوص این پروژه‌ها جالب توجه است. رقیه ولی‌زاده، یکی از شهروندان قمی که در مسیر پیاده‌راه ارم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال حرکت است در خصوص این پروژه و شرایط قبل و بعد آن گفت: خداروشکر دو سال است که این مسیر به این شکل در آمده و از نظر امنیت عابران و زیباسازی چیزی کم ندارد.

وی ادامه داد: وجود چنین فضاهای وسیع و ایمنی در مناطق مرکزی شهر الزامی است و تا قبل از ایجاد این پیاده‌راه مردم در رفت و آمد و خرید به مشکل برمی‌خوردند.

جلال راهور، یکی دیگر از شهروندان قمی در این باره گفت: هرچند تا قبل از اتمام ساخت این پیاده‌راه، مشکلاتی برای مردم و قطعاً کسبه وجود داشت اما حالا که کار تمام شده است انگار تمام آن مشکلات، به ایجاد چنین محیطی می‌ارزید. البته از مسئولان درخواست داریم برای دسترسی افراد سالمند به حرم مطهر نیز فکری کنند چرا که تردد پیاده آنها در این مسیر طولانی مشکل است.

وی افزود: البته می‌توان گفت که حالا دیگر راحت می‌توان قدم زد و خرید کرد و مشکل کم عرض بودن پیاده‌راه وجود ندارد و بسیار هم زیباست.

هرچه سریع‌تر پروژه پیاده‌راه انقلاب به اتمام برسد، رفاه حال بیشتر شهروندان و گردشگران نیز سریع‌تر فراهم می‌شود و اگر عابران پیاده از این پیاده‌روها و محل‌های مخصوص عبورشان استفاده مناسب کنند آمار تصادفات نیز پایین آمده و آرامش بیشتری در شهر ایجاد می‌شود.

در شرایطی که پلیس راهنمایی و رانندگی قم خبر از اینکه ۴۰ درصد از تصادفات فوتی در قم در سه ماه نخست سال جاری مربوط به عابرین پیاده بوده می‌دهد، ازاین‌رو باید فرهنگ‌سازی به سمت‌وسوی استفاده از پل عابر پیاده و خط سفید و نقاط خط‌کشی شده برود.

خوشبختانه شهرداری قم چندسالی است اقداماتی را در خصوص پیاده‌راه‌سازی آغاز کرده و سعی دارد رفاه حال شهروندان و گردشگران را فراهم سازد و مشکلات عابران پیاده را تا جایی که می‌تواند پاسخگو باشد؛ از اینجا به بعد به مردم بستگی دارد، به رعایت همان قوانین نانوشته اخلاقی که اگر رعایت نشود، هرچقدر هم شهرداری انواع و اقسام پیاده‌راه‌ ها را بسازد باز هم مشکلات تمام نمی‌شود. مردم رعایت کنند و تجمع بی‌جا نکنند، دست‌فروش‌ها هرجا رسیدند بساط نکنند، رانندگان موتور سیکلت و دوچرخه وسط مسیر عابران پیاده ویراژ ندهند و…

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.ae8fuqeixsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما