تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 2517
شهردار قم در پیامی روز بزرگداشت حافظ را گرامی داشت.
پیام گرامیداشت شهردار قم به مناسبت روز حافظ
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در پیامی روز بزرگداشت حافظ را گرامی داشت.

متن پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

آثار حافظ، تجلی نادیدنی‌های عشق الهی در قالب ادبیات تکثر تفسیر است

به هر کس عنایت شود و جرعه ناب از جام دوست برگیرد، مهر سکوت برلبش خودنمایی می‌کند و هر کس دربندگی، به خوشه‌چینی خالص دست یابد، عیار نابش، ماندگار گردد و ظاهرش آرام و باطنش آتش‌فشانی برگسل بی‌تابی است و این ناهمخوانی روح در قفس جسم، نیازمند توسعه پرواز فراتر از مادیات است تا اینکه قالب تهی نموده و به وصال دلدار نائل گردد.

آثار حافظ، تجلی نادیدنی‌های عشق الهی در قالب ادبیاتی تکثر تفسیر است و حاصل ترکیب ارتباط لسان‌الغیب با عالم معنا و تفکر عمیق و ریشه‌دارش در قالب ادبیاتی خاص خودنمایی می‌کند.

وی با پیوند غزل عارفانه مولانا و سروده‌های عاشقانه سعدی، سبکی جدید ابداع نمود و گفتمانی  انحصاری خلق کرد که نه تنها فارسی‌زبانان مشتاق استماع آن هستند بلکه سایر زبان‌ها از شنیدن ابیات آن بهره‌ها برده و به نوعی احساس می‌کنند که ندایی از درون، این واژگان را تصدیق می‌نماید و آرامش بخش است.

نوآوری‌های این خلاق ساحت شعر و ادب، تعجب و تحسین را در آمیخت و آن‌کس که با ادبیات معرفت الهی آشنائی دارد در می‌یابد که این آموزه‌های بیانی حافظ، برخاسته از الطافی ویژه است و می‌توان گفت که شعر ناب، نمودی جز تجلی الطاف الهی نیست و عطر لطافت حس حضور خداوند در قالب الفاظ تبلور می‌یابد.

بی‌تابی‌های حافظ و سوختن‌های عاشقانه‌اش در قالب هنر نمود یافته است و سوخته دل، دل سوخته را می‌شناسد. فهم حافظ نیازمند لطف و عنایت حق تعالی است و گرنه در کنار قله‌های رفیع ظرافت‌های تبیینی، دره‌های عمیق تخریبی وانحرافی، انسان را به مخاطرات جدی می‌کشاند.

سطح پرواز روح از باند جلوه‌های هنری حافظ متفاوت است و برآیند فهم هر فرد از اشعار حافظ متناسب با فرایند درک اوست. جاذبه‌های نغز و لطیف اشعارحافظ، انحصاری و نیازمند تفسیر است چون که ندای درونی حافظ در آینه شوق الهی تجلی یافته است.

اینجانب ضمن گرامیداشت ۲۰مهرماه روز بزرگداشت حافظ که در آسمان اشعار و تاریخ تمدن ایرانی اسلامی، به زیبایی و پرفروغ می‌درخشند، برای تمامی فرهیختگان سلامتی، تندرستی و موفقیت روزافزون در پناه ایزد منان مسألت دارم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد

شهردار قم

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcg.q9xrak9nupr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما