تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : 2402
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آثار مخرب مواد شیمیایی در کنترل آفات گفت: با توجه به آسیب‌های زیست‌محیطی و به خطر افتادن سلامت شهروندان استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک در دفع آفات در دستور کار سازمان قرارگرفته است.
کنترل آفت‌های فضای سبز با روش‌های بیولوژیک در قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، پیام جوادیان با بیان لزوم توجه به استفاده کمتر از کود و سموم در نگهداری فضای سبز، اظهار داشت: مصرف بی‌رویه کود و مواد شیمایی در کشاورزی و باغبانی و همچنین فضای سبز به یکی از چالش‌های حوزه محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم استفاده بی‌رویه مواد ضدعفونی کننده را از زمان شیوع کرونا یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی دانست و افزود: استفاده بی‌رویه از مواد ضدعفونی کنند در خانه و معابر علاوه بر آسیب‌های زیست‌محیطی آسیب‌های تنفسی نیز برای شهروندان به همراه دارد.

جوادیان حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی را یکی از اولویت‌های سازمان در شرایط کنونی اعلام کرد و گفت: با توجه به آسیب‌های موجود کاهش استفاده از سموم و کود و استفاده از روش‌های جایگزین در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

وی آغاز دستور کاهش استفاده از سموم و کود را از اواخر سال ٩٨ عنوان و  تصریح کرد: دستورالعمل‌های فنی لازم برای کاهش آفات و بیماری‌های فضای سبز از طریق کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیکی از اواسط اسفند به مناطق ارسال‌شده تا جایگزین کنترل شیمیایی شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از انجام انواع هرسهای زمستانی و گیاه‌پزشکی به جهت کاهش کانون آلودگی آفات و بیماری‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: کانون‌های آلودگی در همه مناطق شناسایی‌شده و درختان و فضاهای آلوده نشان‌دار شده است.

جوادیان ادامه داد: سپس درختان نشان‌دار هرس و از منطقه خارج شد، همچنین در کانون‌های آلودگی سال‌های گذشته عملیات روغن پاشی انجام‌شده و در فصل بهار با آغاز آفت‌های مکنده و انواع شته‌ها نیز پاک‌سازی درختان به کمک صابون مایع گیاهی و پتاسه، عصاره زیتون‌تلخ و نوارهای زرد چسب‌دار در دستور کار قرار گرفت.

وی انجام مطالعات برای از بین بردن آفت آبدزدک را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده خواند و بیان کرد: تأثیرات آب‌صابون بر روی آفت آبدزدک و کرم سفید ریشه مطالعه شده و برای پاک‌سازی در سطح شهر از آن استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم کاربرد تله‌های نوری را یکی دیگر از اقدامات غیر شیمیایی برای از بین بردن حشرات معرفی کرد و گفت: با نصب تله‌های نوری بر روی پای‌چراغ‌ها در کانون‌های آلوده سطح شهر بخشی از حشرات را جذب کرده و این کار به‌صورت ابتکاری بخشی از حشرات پروازی در شب را کنترل کرد.

جوادیان استفاده حداقلی از سموم در کاهش آفت‌ها و بیماری‌های فضای سبز را عامل افزایش بهره‌وری در گلخانه‌ها دانست و ابراز کرد: استفاده حداقلی از سموم باعث افزایش حشرات مفید و پارازیت کننده آفات شده که یکی از روش‌های کشورهای پیشرفته در کنترل غیر شیمایی و بیولوژیک آفات است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزهای انجام‌شده شستشویی مستمر درختان و گیاهان با صابون‌های گیاهی و پتاسه برای آفت‌های تابستانه مانند کنه نیز انجام می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcj.ye8fuqex8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما