تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 2292
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم شیوع بیماری کرونا در کشور و اجرای قرنطینه خانگی را فرصتی در جهت مشارکت مردم در برنامه‌های اجتماعی حوزه فضای سبز دانست و گفت: سازمان باهدف تبدیل تهدید به فرصت در شرایط ایجادشده برنامه‌هایی را با محوریت خانواده و حضور در خانه طراحی کرد.
اجرای برنامه‌های فرهنگی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با محوریت خانواده و در خانه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، پیام جوادیان با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در توسعه و نگهداری فضای سبز، اظهار داشت: برای توسعه و نگهداری فضای سبز با شرایط ایده آل نیازمند مشارکت مردمی به‌صورت جدی بوده و باید این احساس مسئولیت را در مردم ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ارتقاء فرهنگ حفظ محیط ‌زیست در جامعه را نیازمند فعالیت‌های فرهنگی مستمر و هدفمند دانست و افزود: طراحی و اجرای برنامه‌هایی باهدف مشارکت مردم در توسعه و نگهداری فضای سبز نیازمند خلاقیت و پویایی است.

جوادیان ادامه داد: سازمان با در نظر گرفتن همه آیتم‌های لازم برای جلب مشارکت‌های مردمی از سال ٩۶ اجرای پویش ملی “درخت دوستی بنشانیم” را در قم آغاز کرده است.

وی از مشارکت بیش از ٢٠ هزار نفر در دو سال گذشته در این پویش ملی خبر داد و گفت: با توجه به مشارکت گسترده مردم در این پویش، اجرای آن به ‌صورت ملی در سازمان مطرح ‌شده و مطالعات لازم انجام شد.

جوادیان ادامه داد: سپس با پیشنهاد سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل سازمان‌های پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور که در اسفند ٩٨ برگزار شد، شعار «درخت دوستی بنشانیم» به‌عنوان شعار سال کشوری انتخاب شد.

وی از برگزاری پویش «درخت دوستی بنشانیم» در سراسر کشور خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم مشارکت مردم در این پویش، رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور جهت برگزاری این پویش به دستگاه‌های ذی‌ربط دستورات لازم را ابلاغ کرد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نحوه شرکت مردم در این پویش را تشریح کرد و افزود: در این پویش سراسری شهروندان با ارسال کلمه «درخت» به سامانه ٣٠٠٠١٣٩٧ در پویش عضو شده و سازمان از سوی آن‌ها یک نهال در عرصه‌های جنگلی کاشت، همچنین شهروندان از اعتبار خرید گل و گیاه با تخفیف ٣٠ درصد بهره‌مند شدند.

جوادیان با ابراز تأسف از عدم برگزاری جشن‌های درختکاری به علت شیوع ویروس کرونا در کشور، بیان کرد: باوجود همه محدودیت‌ها بیش از ۵ هزار نفر در هفته ملی منابع طبیعی و روز درختکاری  سال ١٣٩٨ شرکت کرده و برنامه‌ها به‌صورت خانوادگی طراحی و اجرا شد.

وی اجرای طرح ” کاشانه” را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان معرفی و خاطرنشان کرد: این طرح با عنوان “طرح کاشانه” باهدف توسعه فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی شهر در قالب پویش ملی درختکاری طراحی ‌شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم روش برگزاری این طرح را به علت محدودیت برگزاری تجمع تشریح کرد و گفت: این طرح جایگزین برنامه هرساله توزیع رایگان نهال شده و شهروندان با مراجعه به وب‌سایت سازمان پارک‌ها و یا ارسال کلمه «کاشانه» به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۹۷ در این طرح شرکت کردند.

جوادیان ادامه داد: مردم با تکمیل فرم اطلاعات، مجتمع مسکونی خود را ثبت کرده و کارشناسان سازمان به مجتمع‌ها مراجعه و وضعیت ایجاد فضای سبز در مجتمع‌ها را بررسی کردند.

وی تعداد شرکت‌کنندگان در طرح” کاشانه” را از ۶٨٠ مجتمع اعلام کرد و گفت:  تیم اجرایی سازمان با توجه به مؤلفه‌های فنی احداث فضای سبز ، همچون نوع خاک، منابع آب و شرایط نوری اقدام به احداث فضای سبز در این مجتمع ها  کردند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با ابراز تأسف از محدودیت بودجه سازمان در اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به بودجه و ظرفیت سازمان ٢٠٠ مجتمع دارای ١٠ واحد به بالا و ١٠٠ متر فضای سبز جهت احداث فضای سبز تعیین و تاکنون در ١٧٠ مجتمع فضای سبز احداث‌شده و تا پایان تیرماه این طرح تکمیل می‌شود.

جوادیان سپس تأثیر توسعه فضای سبز را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی در جامعه موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: توسعه چشم‌اندازهای طبیعی و فضای سبز عامل کاهش استرس و افکار منفی بوده و باید به این مهم به‌عنوان یک راهکار در کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه کرد.

وی نگهداری گل و گیاه را در خانه موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: نگهداری گل و توسعه باغچه‌های خانگی نیز یکی از آیتم‌های مهم در کاهش این استرس بوده و باید به آن توجه کنیم.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اجرای مسابقه “باغچه” را باهدف توسعه فضای سبز و ورود آن به خانه‌ها دانست و تصریح کرد: برای تحقق این هدف دومین دوره مسابقه برترین فضای سبز خانگی در قم طراحی و اجرا شد.

جوادیان از شرکت بیش از ۴٠٠ نفر در این مسابقه خبر داد و خاطرنشان کرد: شهروندان تصویر فضاهای سبز داخل منازل خود اعم از تراس، بام سبز، دیواره سبز، حیاط و غیره را در وب‌سایت سازمان بارگذاری و در این مسابقه شرکت کرده و ۵٠ برگزیده هدیه خود را از سازمان دریافت کردند.

وی شیوع بیماری کرونا در کشور و اجرای قرنطینه خانگی را فرصتی در جهت مشارکت مردم در برنامه‌های اجتماعی حوزه فضای سبز دانست و گفت: سازمان باهدف تبدیل تهدید به فرصت در شرایط ایجادشده برنامه‌هایی را با محوریت خانواده و حضور در خانه طراحی کرد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: مسابقه نقاشی خانوادگی با عنوان ” سبزینه” با موضوعات حفظ و مراقب از فضای سبز، بوستان‌های شهری، درختکاری، امید و زندگی، محیط‌زیست و بخش ویژه مبارزه با بیماری کرونا اجرا  و ٢۶٠ خانواده قمی در این مسابقه شرکت کردند.

جوادیان در پایان با تأکید دوباره بر لزوم ارتقاء فرهنگ شهروندی برای نگهداری فضای سبز، بیان کرد: تمام فعالیت‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در کنار مشارکت مردم پایدار بوده و باید به ارتقاء فرهنگ شهروندی به‌عنوان یکی از الزامات توسعه پایدار توجه کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcg.y9xrak9xxpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما