تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : 2151
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم:

سه هکتار از مراتع منطقه پلنگ دره قم طعمه حریق شد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره قم گفت: برای چهارمین بار در سال جاری این زیستگاه ارزشمند دچار حریق شد و حدود ۳ هکتار از مراتع و گیاهان منطقه در آتش سوخت.
سه هکتار از مراتع منطقه پلنگ دره قم طعمه حریق شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  محمدرضا عابدی مقدم روز شنبه در گفت‌وگویی افزود: حریق به وجود آمده در منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره، بلافاصله با حضور محیط بانان و یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد.

وی بابیان این‌که علت این آتش‌سوزی در دست بررسی است، از همکاری و مشارکت یگان حفاظت منابع طبیعی در اطفاء حریق منطقه قدردانی کرد و گفت: این حریق در محدوده خلیل‌آباد و کوه آله رخ داد و با تلاش و ازخودگذشتگی محیط بانان و جنگل بانان به‌سرعت مهار و اطفا شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم از گسترش کم‌سابقه آتش‌سوزی‌ها در مناطق طبیعی در سال جاری ابراز نگرانی کرد و افزود: همشهریان در هنگام حضور در زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی، باید مسائل ایمنی در برپایی آتش را به‌شدت رعایت کرده و از رها کردن زباله‌های خود در مناطق جداً اجتناب کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در مناطق طبیعی و بروز تخلف‌های زیست‌محیطی می‌توانند با اداره کل حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با شماره‌های ۳۲۶۰۲۹۸۱ و ۱۵۰۴ تماس حاصل نمایند.

منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره با وسعتی بالغ‌بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع‌شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. این منطقه در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع‌شده است که ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی‌شده است؛ پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به‌عنوان منطقه شکارممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت‌شده کشور قرار گرفت.

منطقه پلنگ دره از زیستگاه‌های انواع وحوش ازجمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز موردتوجه شکارچیان بوده است. هم‌اکنون ۲۱ گونه پستاندار ، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش‌شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار ازجمله پستانداران این منطقه می‌باشد.

واحد غیرمجاز سرب در قم پلمب شد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز گفت: یک واحد غیرمجاز سرب که بدون هیچ‌گونه مجوزی در جاده کاشان فعالیت می‌کرد، پس از شناسایی و با حکم قضایی پلمب شد.

اسماعیل احمدیزاده اظهار داشت: در گشت و پایش شبانه کارشناسان این اداره کل در جاده کاشان، یک واحد غیرمجاز سرب شناسایی و بلافاصله مورد بازرسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از احراز تخلف‌های این واحد صنعتی، اقدام‌های قانونی لازم برای جلوگیری از فعالیت آن به‌سرعت انجام شد و در کمتر از یک هفته، با اخذ دستور قضایی و با حضور نیروی انتظامی، همه تجهیزات خط تولید پلمب شد.

وی بابیان این‌که در سه‌ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی مورد کنترل و بازرسی قرارگرفته، تصریح کرد: در بازرسی از واحدهای صنعتی معمولا میزان آلایندگی خروجی دودکش‌ها و فاضلاب آن‌ها اندازه‌گیری شده و درصورتی‌که بالاتر از حد استاندارد باشد، اخطاریه لازم صادر می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.mnuk49n665k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما